De stand van zaken 107

Plan hervorming financiën

–De People’s Bank of China heeft een plan uitgevaardigd om de financiën te hervormen tussen 2011 en 2015. Het plan bevat hervormingen over de meer marktgerichte wisselkoersen en intrestvoeten; over de omwisselbaarheid van de yuan als meer bijdrage van de privésector zowel banken, effectenfirma’s en verzekeringen. Regeringsingrijpen op micro-economisch vlak  zal worden ingeperkt. Privékapitaal zal ook worden toegelaten in landelijke banken, kredietmaatschappijen en kapitaal coöperatieven. Het plan voorziet dat de financiële sector tegen 2015 instaat voor 5 % van de toegevoegde waarde terwijl de niet-financiële organisaties dan zouden instaan voor 15 % van de totale financiering.

Vijfjarenplan handel uit

–China heeft het 12-het vijfjarenplan voor de binnenlandse handel bekendgemaakt. Rijkelijk laat, want het plan loopt al sinds begin 2011, maar de noodzaak om de Chinese economie fundamenteel om te buigen van uitvoergericht naar binnenlands verbruik zal wel iets met de vertraging te maken hebben. De binnenlandse vraag moet jaarlijks met 15% toenemen en beter verdeeld worden tussen stad en platteland. De regering gaat een reeks projecten ondersteunen, waaronder de ontwikkeling van markten in de grensstreken, kleinhandel ketens op het platteland, buurtwinkels en restaurants voor ontbijt. De wetgeving op de binnenlandse handel wordt verbeterd alsook het consumentenkrediet. (Bron: CNTV)

Cosco vat Piraeus pier 3 aan

COSCO tekende in 2009 het akkoord om de terminals twee en drie over 35 jaar uit te baten op de haven van Piraeus. Cosco beëindigde de werken aan de tweede pier in juni waardoor de capaciteit steeg naar 2,6 miljoen teu. Voor de derde pier werd aan 2015 gedacht, maar nu wordt dit 2013.De eerste fase van terminal 3 die een capaciteit van 1,1miljoen teu heeft, zal al volgend jaar operationeel zijn en 65 % van de capaciteit aan pier 3 omvatten. Overigens was Piraeus Cosco’s snelst stijgende instelling tijdens het eerste semester: de overslag steeg er met 117 % tot meer dan een miljoen teu. 72 % van de containers betreffen gewoon overladen. Het inkomen steeg met 46% en de winst verzesvoudigde tot 11 miljoen $. In China behandelde Cosco 10 % meer volume in het eerste semester, het inkomen steeg met 30 % maar de winst daalde tot 178 miljoen $. SCMP

Oekraïne ruilt mais tegen geld

Oekraïne krijgt een lening van 3 miljard van de Export-Import Bank of China en in ruil geeft het 3 miljoen ton mais per jaar. China is al ’s werelds vijfde grootste importeur van mais. China’s behoeften worden de komende jaren op 8,3 miljoen ton jaarlijks geraamd. Met het geld zal Oekraïne de aankoop van Chinese landbouwtechnologie, herbiciden en pesticiden financieren. Naar verluidt zijn er nog verdere besprekingen met China over de financiering van de modernisering in de energiesector. (FT)

Toyota wil verdubbeling

Toyota wil tegen 2015 zijn verkoop in China verdubbelen vergeleken met 2011. Daartoe zal het minstens 20 nieuwe modellen in China introduceren, komt het met betere service en meer hybride modellen. In 2015 wil Toyota er 1,8 miljoen auto’s verkocht zien, 15% van de totale omzet van Toyota. Deze loopt in China achter op Volkswagen en GM, maar ook op landgenoot Nissan, die 30 modellen wil introduceren en in 2015 liefst 2,3 miljoen voertuigen verkopen. Overigens is er al sprake van mogelijke overcapaciteit op de Chinese markt na een explosieve groei sinds het begin van de eeuw, aldus Chen Bin van de “Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie” op een internationaal autoforum in Tianjin. De autonijverheid kreeg taks vrijstellingen en subsidies. De markt groeide en alle Chinese bedrijven hebben hun capaciteit opgevoerd; ook bedrijven met een zwak merk, een slechte industriële structuur en met gebrek aan technologische innovatie. Nu de groei van de vraag zeer sterk vertraagt, komen de problemen boven. In 2010 steeg de vraag nog met 32% tot 18 miljoen wagens, meer dan de VS, maar in 2011 was er nauwelijks nog 2,45% groei. In 2012 steeg de verkoop van personenwagens nog maar werd in het eerste semester een daling met 10% genoteerd voor vrachtwagens en andere commerciële voertuigen; voor het volledige jaar wordt een groei verwacht van 5-8%. (Bronnen: Bloomberg, Renmin Ribao, Xinhua)

Hainan wordt topbestemming

Volgens een rapport van de World Travel & Tourism Council is het eiland Hainan op weg om binnen de 10 jaar uit te groeien als een toeristische topbestemming: de inkomsten uit toerisme  zouden in 2021 deze van Singapore nu bedragen en het aantal banen in de sector zou dan het aantal in Maleisië of Italië nu bedragen. Het toerisme zou dan 46 % uitmaken van het bruto regionaal product terwijl het nu 35 % bedraagt. De komende tien jaren zou toerisme meer dan een half miljoen bijkomende banen opleveren. Er wordt wel gewaarschuwd om een gezond evenwicht te behouden tussen de toeristische ontwikkeling, het milieu en de bescherming van het patrimonium.

Hessen favoriet in Duitsland

Uit cijfers in Hessen blijkt dat de helft van de nieuw geopende bedrijven een  band met China hebben. In de rijkste Duitse deelstaat zijn al 500 Chinese bedrijven gevestigd waaronder Huawei en Haier. 700 Duitse Hessische firma’s hebben interesse in China. Uitgekeken wordt naar de groep Wenchai die 738 miljoen euro veil heeft voor 25 % deelname in de groep KION en 70 % in de hydraulische afdeling ervan. De deal zou in december moeten rond zijn en klopt daarmee de 324 miljoen euro in Putzmeister. Volgens Duitse federale statistische gegeven waren er in 2011 80 buitenlandse investeringen in bedrijven in de milieusector, terwijl dat in 2007 maar zeven bedroeg. Volgens gegevens van het Bureau Van Dijk hebben 800 Chinese bedrijven in Duitsland 7700 personeelsleden aangeworven, waaronder 500 in Hessen. (China Daily)

Industrie groeit sterker in West-China

Het Bureau voor Statistiek heeft een rapport gepubliceerd over de ontwikkeling van de nijverheid gedurende de laatste 10 jaar. Het inkomen steeg 6,2 maal, de activa groeiden 3,6 maal en de winsten 9,1 keer. China’s nijverheid is met 19,8 % van de wereldproductie al groter dan de Amerikaanse. Verrassend is dat het aandeel van de industrie in Centraal China steeg tot 19,1 % van de nationale productie wat plus 5,5% is vergeleken met 2002 en het gedeelte in westelijk China 14% of plus 2,9%. China’s nijverheidsexport verviervoudigde.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *