De stand van zaken 109

ADB voorspelt zachte landing

–De economische verslapping vooral in Europa zal een domper blijven zetten op de Chinese economie, aldus hoofdeconomist Changyong Rhee van de Asian Development Bank die de groei van China’s economie verlaagt met 1 pct. namelijk van 8,5% tot 7,7% dit jaar en van 8,7% naar 8,1 % volgend jaar. Voor dit jaar wordt een inflatie van 3,2 % verwacht en in 2013 zou deze 3,5 % bedragen. De  buitenlandse handel zou dit jaar “maar” 8 % stijgen en 10% volgend jaar. (ADB)  De Wereldbank heeft haar voorspelde groeicijfers voor China eveneens bijgesteld zoals de ADB. .

Japan  halveert autoproductie

Volgens het Japans dagblad Yomiuri heeft Toyota in september maar de helft van het aantal wagens verkocht, vergeleken met de 75.000 in augustus. Mitsubishi’s verkoop dook met 63 % naar beneden, terwijl Mazda zijn verkoopscijfers met 36 % zag dalen.  Goldman Sachs voorspelt min 40% verkoop voor de Japanse merken tot eind oktober. Toyota zou de komende maand de Chinaproductie halveren. Wie wel vooruitgaat is het Duitse BMW en het Koreaanse Hyundai. Japan Airlines en All Nippon Airways zagen al meer dan 60.000 vluchten geannuleerd. Japan Airlines zal de vermindering van haar Chinavluchten met 3 weken verlengen. Het befaamde vakantieoord Kowakien bij de Fujiberg kreeg in september 70 % annulaties te verwerken en vreest erger voor oktober.  (FT) Het Japanse blad Nikkei meldt dat zowel Toyota, Nissan en Honda hun productie in China zullen halveren. (SCMP)

Chinese huishoudtoestellen domineren

–Volgens een rapport van de China Household Electrical Appliances Association (CHEAA) dat gepubliceerd wordt door China Economic Weekly staan de Chinese kleuren-TVs al in voor 80 % van de wereldmarkt. Bij de airco’s bedraagt het percentage 70%,  de koelkasten 50% en de wasmachines 40%. De totale productie van de sector bedroeg meer dan 1000 miljard yuan, 4,7 maal het cijfer uit 2001. De export steeg met 23 % jaarlijks het afgelopen decennium. (Global Times)

China grootste tomatenexporteur

China werd de grootste uitvoerder van tomaten en deze komen voor 70 % uit Xinjiang aldus de China Business Times. Xinjiang telt momenteel 116 bedrijven die tomaten uitvoeren en deze zijn goed voor 1,6 miljoen ton tomaten ketchup per jaar. De regio exporteert tomaten sinds 1970 maar de opgang dateert sinds de jaren negentig. Met 500 miljoen $ export van tomaten ketchup is dit Xinjiangs grootste exportproduct. Een rationalisatie greep plaats maar nu omvat de tomatenindustrie een gehele keten gaande van ketchup over tomatensap, sap van tomatenzaadjes tot lycopeen. In China worden echter veel minder tomatenproducten verbruikt als bv in de VS. (wantchinatimes)

Steenkoolprijs daalt

Minder vraag, dalende prijzen en stijgende kosten hebben de winsten in de steenkoolsector aangetast. De prijs voor steenkool daalde in de steenkoolhaven van Qinghuangdao met 20 % tegenover vorig jaar. China importeerde gedurende de eerste 8 maanden 46 % meer steenkool dan vorig jaar en ook dat deed de prijs van de Chinese steenkool dalen. Ook bij de elektriciteitscentrales valt de afkoeling waar te nemen.

Hanenergy koopt Miasole

Hanergy Holdings heeft voor 30 miljoen $ het Amerikaanse Miaosole opgekocht dat zonnepanelen vervaardigt op basis van dunne film. De eerste 12 maanden zullen geen ontslagen vallen, zo werd beloofd. Het is dezelfde technologie die gebruikt wordt als bij het door Hanenergy opgekochte Solibro namelijk een combinatie van koper, indium, gallium en selenium. Dunne filmtechnologie heeft niet de efficiency van PV-technologie, maar is goedkoper.

Katoensector vraagt steun

Katoentelers schakelen over naar andere teelten omdat katoen te weinig opbrengt. Ze vragen toelagen en ook dat China minder buitenlands katoen importeert. Hoewel de prijs van het Chinees katoen al met 1000 yuan per ton is gedaald, ligt de prijs van het buitenlands katoen 4000 yuan per ton goedkoper dan het binnenlandse. Blijkbaar kunnen buitenlandse bedrijven betere prijzen bieden door meer mechanisatie on overheidstoelagen. Om te kunnen concurreren, vraagt de sector de regering hulp om de groeitechnieken te verbeteren waarbij ook machine uitrusting hoort. Naar verluidt zijn de winsten van de weefbedrijven in 80 % van de gevallen gedaald. In de omgeving van Dezhou ging 20 % al failliet en de overige 80 % hebben de productie ofwel verminderd ofwel opgeschort.  (wantchinatimes)

Geen Chinees bod voor VK-kerncentrale

Het Frans-Chinees consortium van Areva en Guangdong Nuclear Power Group heeft zich teruggetrokken voor de bouw van de Horizon kerncentrale in het Verenigd Koninkrijk. Sommigen geloofden dat enkel de Chinezen de nodige financiële kracht bezaten voor het project. Blijven nu nog twee kandidaten over: Hitachi (samen met het Canadese SNC-Lavalin) en Westinghouse dat onderdeel is van Toshiba. Bij de Tory’s werd alarm geslagen om veiligheidsredenen toen minister Osborne in China probeerde investeringen los te weken voor het Brits kernenergieprogramma. (FT)

“Qingdao plant grootste haven”

In Qingdao wordt de grootste haven ter wereld gebouw, groter zelfs dan de huidige koploper Shanghai. De nieuwe haven in Dongjiakou krijgt een diepgang van 20 meter en zou vanaf 2020 jaarlijks tot 30 miljoen standaard containers (TEU) kunnen verhandelen. In combinatie met de huidige haven  van 13 miljoen TEU eenheden overtreft het de 32 miljoen eenheden van Shanghai.  De Europese kampioen is Rotterdam met 13 miljoen eenheden.  Behalve containers verhandelt Qingdao nu al het grootste tonnage ijzererts ter wereld en is de grootste Chinese haven voor invoer van olie. In totaal is dat goed voor 370 miljoen ton en met de uitbreiding van Dongjiakou wordt dat verdubbeld.  Bij de huidige 81 aanlegplaatsen komen er liefst 112 bij.  Kostprijs van de uitbreiding: 4,7 miljard euro. De grote Chinese staatstransportbedrijven Sinopec, Cosco, China Merchants en China Huaneng betalen eraan mee, maar ook enkele buitenlandse oliehandelaars zoals het Nederlandse Vopak. Qingdao is gunstig gelegen op het schiereiland Shandong, tegenover Zuid-Korea en Japan. Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *