PwC: China in 2016 grootste distributiemarkt
Volgens een studie van The Economist en PricewaterhouseCoopers (PwC) zal de distributie dit jaar in China met meer dan 10% groeien, ver voor Indië (6%), Maleisië (5,7%) en Indonesië. Zo wordt verwacht dat China op dit elan tegen 2016 de grootste distributiemarkt wordt. De inkomens van meer dan 15.000 $ per jaar zouden tegen dan 41 % van de bevolking vertegenwoordigen, tegenover 11 % in 2011. In november laatstleden kwam de Boston Consulting Group tot een gelijkaardig besluit.
Cijfers bevestigen herleving groei
In maart lag de PMI in de diensten op 55,6 terwijl in de nijverheid net expandeerde met een cijfer van 50,9. In de bouw lag het cijfer zelfs op 62 %. Deze officiële cijfers zijn gelijklopend met deze van de HSBC. De inflatie daalde in maart tot 2,5%. De cijfers bevestigen de heropleving en Reuters verwacht dat de Q1 groei 8,1 % zal bedragen. (China Daily, SCMP)
De meest lucratieve sectoren
Volgens een rapport van China Entrepreneur Magazine is cosmetica de meest winstgevende sector momenteel in China. Tien jaar geleden was dit de tabaksindustrie. Persoonlijke verzorging als deodorant, shampoo en tandpasta staan tweede terwijl dit voorheen de banksector was. Drank staat op de derde plaats die voorheen toebehoorde aan petroleum-en gassector. Op vier staan sterke drank, gevolgd door de geneesmiddelen. Vervolledigen verder de top 10: dieetproducten, telecom, software, kleine huishoudtoestellenen voertuigen. wantchinatimes
Toyota: verkoop min 13 %
Toyota zag zijn verkoop in China gedurende het eerste kwartaal afnemen met 12,7 %. Dit is nog een gevolg over de eilandenrel rond de Diaoyus vorig jaar. De drie belangrijkste Japanse autoproducenten hebben hun productie in februari tot de helft verminderd. Shanghai Daily
Chengdu wordt auto hub
Chengdu ’s economische ontwikkelingszone wil een heuse hub worden in de vervaardiging van voertuigen. In 2011 vervaardigde de zone 150.000 auto’s, in 2012 waren er 375.000 en dit jaar ligt het streefcijfer op 600.000. Voornaamste fabrikanten zijn: FAW-Volkswagen, Volvo en Geely. Ook de grootste producenten van auto-onderdelen Bosch en Delphi zijn er gevestigd. De zone hoopt tegen 2015 1,4 miljoen auto’s te kunnen vervaardigen. Nadien wordt de klemtoon meer verlegd naar groene wagens, de auto elektronica en de autodiensten. China Daily
Heilongjiang investeert in Rusland
De noordoostelijke provincie Heilongjiang is van plan tegen 2015 1 miljard $ te gaan investeren in Rusland. Dan zou het handelsvolume tussen beiden 26 miljard $ moeten bedragen. In 2012 bedroeg dit al 21 miljard.
McKinsey: China goed voor 28 % infrastructuur
Volgens een rapport van McKinsey zullen gedurende de komende 18 jaar wereldwijd voor 57.000 miljard $ geïnvesteerd worden in infrastructuurwerken en daarvan zal 16.000 $ gebeuren in de VRC. Dit komt zowat neer op gemiddeld 1000 miljard per jaar. Volgens McKinsey levert een dollar in infrastructuur 2 dollar op in het bnp.
Pingtan: nog veel te doen
Pingtan is het VRC-gebied dat zich het dichtst bij Taiwan bevindt en China wil er een bruggenhoofd van maken voor Taiwanese zakenlui; De regering heeft al 100 miljard geïnvesteerd in Pingtan en daar komt nog 50 miljard bij voor infrastructuurwerken. Totnutoe beloofden 93 Taiwanese ondernemingen voor in totaal 186 miljoen $ te investeren, maar voor de man in de straat valt nog niet veel verandering te bemerken. De Taiwanen beklagen zich er bijvoorbeeld over dat ze niet naar de Taiwanese TV kunnen kijken. Ook de taxi’s functioneren nog niet naar behoren. Wat beter vlot in de samenwerking met Taiwan is de banksector: China’s ICBC-bank heeft plannen bekend gemaakt om tegen 670 miljoen $ 20 % op te kopen van een van Taiwans grootste banken de Bank Sinopac. (China Daily, FT)