Economische cijfers gemengd
–De economische groei bedroeg tijdens het eerste kwartaal 7,7%. De inflatie steeg in april tot 2,4%, meer dan de 2,1% in maart en dit wordt verklaard door de voedselprijzen. De export groeide in april met 14,7%, vergeleken met +10 % in maart. Gedurende de eerste 4 maanden steeg China’s export met 17,4% en de import met 10,6%. Vooral de uitvoer naar ASEAN nam in april toe, namelijk met 37% terwijl deze naar VS, EU en Japan achteruit gingen. De Purchasings Managers index in de diensten ging achteruit zowel volgens HSBC tot 51,1 als volgens China’s statistieken tot 54. Boven 50 betekent groei. In de nijverheid werd gedurende een groei van 9,4% opgetekend terwijl dat vorig jaar 9,5 % bedroeg. De investeringen gingen tijdens de beschouwde periode met 20% op vooruit.
Tibet Q1: + 12 %
De Tibetaanse economie groeide gedurende het eerste kwartaal met 12,2% tot 15,2 miljard wat 0,8% meer is dan vorig jaar. Het verbruik neemt 42 % in van deze cijfers. De belastingen stegen zelfs met 73% tot 3,1 miljard yuan. Gedurende de eerste drie maanden startten 609 nieuwe privébedrijven. De bewoners zagen hun inkomen met 15% stijgen zij het ongelijk verdeeld tussen stedelingen die gemiddeld 4778 yuan verdienen per maand en de boeren/herders maar 855 yuan. en.ce.cn
Belg verbetert Tibetaans weven
China Daily brengt een verhaal van de 60-jarige Belg Jozef Pandelaere die de International Cooperation Award in Scientific and Technological Development prijs gewonnen heeft voor technologische innovaties bij het weven van Tibetaanse tapijten van schapenwol. Hij werkte voorheen in de tapijtenbranche in België, VS, i Indonesië, Turkije en Indië. In maart werd hij manager van de Qinghai Tibetan Sheep Carpets Group. Hij legt zich qua innovatie nu vooral toe op het printen van drukpatronen op de wol en vergelijkt dit lachend met high-definition die hoge kwaliteit zal toelaten aan toegankelijke prijs. Zijn groep exporteert naar 30 landen of regio’s en vorig jaar bedroeg het zakencijfer 730 miljoen yuan
Xinjiangs Corps investeert in chemie
Xinjiangs Production and Construction Corps zoekt 8,5 miljard $ te investeren in 5 projecten om aardgas en steenkool te gebruiken bij het vervaardigen van chemische stoffen. Bedoeling is de productie tegen 2015 te verdubbelen en te verviervoudigen tegen 2020. Deze week werd nog bekend dat gedurende de 3 laatste jaren zowel het inkomen van de stedelingen als dat van de ruralen in Xinjiang steeg met 64%. scmp
Meer bestellingen op Kantonbeurs
De lentesessie van de halfjaarlijkse beurs te Kanton voor buitenlandse handel zag de bestellingen meer toenemen dan verwacht, zo meldt de SCMP. Tijdens deze sessie werden voor 35 miljard $ deals afgesloten, 8,8% meer dan gedurende de herfstsessie maar toch 1,1 % minder dan vorig jaar. Kopers zijn weigerig contracten af te sluiten van meer dan 6 maanden wegens de snel wisselende valutaprijzen.
Naar plan inwisselbaarheid yuan
Bloomberg meldt dat de regering nog dat jaar een plan zal bekend maken voor de volledige inwisselbaarheid van de Chinese munt. Het plan zou ook een nieuw mechanisme omvatten dat Chinese investeringen in het buitenland toelaten.
Japanse auto’s hebben het moeilijk
Terwijl andere autoproducenten in China groei optekenen uit 2 cijfers blijven de Japanse merken het moeilijk hebben. Toyota verkocht er vorige maand min 6,5% , Nissan min 8% en Mazdas cijfers tuimelden het meest met 15% in april en 25% in maart. General Motors verkoop steeg echter met 15% in april, aldus nog cijfers uit The Wall Street Journal. Ford deed 37% beter. China was in april de grootste afzetmarkt voor Volvo, met een 30 procent hogere verkoop dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. De verkoop in de VS, Europa en de rest van de wereld ging er vorige maand op achteruit. SCMP
Eerste bioscoopmarkt in 2020
Algemeen directeur C.Lambert van Europacorp zegt aan het blad Les Echos dat er momenteel in China 5 filmzalen per dag bijkomen en dat tegen 2020 het land het grootste filmland zal zijn.
DHL GF : 2 treindiensten tussen China en EU
DHL Global Forwarding, de expeditiepoot van Deutsche Post, gaat van start met twee treindiensten tussen China en Europa. De eerste route loopt via de Trans Siberische spoorlijn vanuit Shanghai in het noorden, de tweede vanuit Chengdu via de westelijke corridor in China. Volgens DHL GF zullen de klanten kunnen genieten van lagere transportkosten en kunnen er tot 21 dagen gewonnen worden in vergelijking met de zeevracht. Strikt gesproken biedt DHL GF deze dienst aan als een multimodaal product. De eerste route doet de reis per trein van Shanghai tot aan de EU-grens in het Poolse Malaszewicze. Het laatste traject wordt per vrachtwagen verzorgd. Ook bij de tweede route over Kazachstan is Malaszewicze het eindstation. DHL GF beweert de eerste expediteur te zijn die de klanten de optie biedt om de transportcapaciteit te boeken die zij op een bepaald tijdstip nodig hebben. (Lloyd)