Piraeus pier 3 wordt ingehuldigd
Woensdag zal COSCO-voorzitter Wei Jiafu in Piraeus (de haven van Athene) pier nummer 3 inhuldigen die 5 van de meest moderne kranen bezit, die van het super-post panamaxtype. Nog twee van dat soort kranen zullen spoedig volgen. De pier zal beginnen te functioneren vanaf 1 juli 2013, vroeger dan de geplande datum in 2016. De kranen kunnen 65 tot 85 ton opheffen, schepen bedienen van 360 meter lengte en zo op 24 u 4000 containers behandelen. Tijdens het eerste kwartaal werden 535.000 containers omgeslagen. Dit jaar wordt het totale cijfer van 4,7 miljoen ton verwacht tegenover vorig jaar maar 2,1 miljoen TEU. COSCO heeft 1000 Griekse werknemers in dienst en vorig jaar verdrievoudigden de winsten op de vrachtterminal. greeknewsagenda.gr
Buitenlandse investeringen stagneren
De buitenlandse investeringen in China stegen gedurende de eerste 5 maanden met 1 % tot 47 miljard $. in mei stegen ze met nauwelijks 0,29% tot 9,26 miljard vergeleken met het jaar voordien. Vooral VS en de EU investeerden 20 % meer. Het aantal Chinese investeringen in het buitenland groeide echter met 20 % om 34 miljard $ te bereiken tijdens deze 5 maanden.
Shenzhen wordt derde containerhaven
Volgens een rapport van het Center for Forecasting Science, China Academy of Sciences en de World Port Forecasting Research Group zal Shenzhen voor de eerste maal Hongkong voorbijsteken om de derde grootste containerhaven te worden. De eerste en tweede plaats blijven voor Shanghai en Singapore. Shenzhen zou in 2013 23, 30 tot 23, 50 miljoen TEU omslaan, een groei van 1,6% tot 2,5%. De Chinese havens zouden naar verwachting blijven leiden in aangroei en in geheel Azië blijft de groei van het containerverkeer hoger dan het wereldgemiddelde. China Daily
Wanda investeert in VK
De Dalian Wanda Group wil meer dan 1 miljard pond investeren in het opkopen van een Britse jachtproducent en in de bouw van een tophotel in centraal Londen. Het gaat om 320 miljoen pond om een 91% aandeel te verwerven in in Sunseeker International Ltd, de groep die ook de James Bond-jachten vervaardigt. De overige 700 miljoen pond gaat naar de bouw van een 200 meter hoog hotel met 160 kamers op de zuidelijke Theems-oever meer bepaald nabij het Palace of Westminster en het Battersea Power Station. Wanda realiseerde vorig jaar een zakencijfer van 141 miljard yuan en kocht vorig jaar de filmketen AMC Entertainment voor 2,6 miljard $. Wanda is van plan de komende 10 jaar nog meer vijfsterrenhotels te bouwen in een tiental steden wereldwijd. (China Daily)
DHL kijkt westwaarts
Azië is goed voor 20% van het globaal zakencijfer van DHL en daarvan neemt China de helft voor zijn rekening. Gezien logistiek nauw verbonden is met productie en een aantal bedrijven hun activiteiten maar naar het goedkopere westelijk deel verplaatsen is DHL ook van plan zijn netwerk meer westwaarts uit te breiden. DHL verwacht dat 60% van de groei in IT-hardware dit jaar zal toe te schijven zijn aan tabletten en smartphones. De pakjesdienst bereidt zich bijgevolg ook voor op het bezorgen van kleinere pakjes en beschikt daartoe over de diensten Door-to-More en Break Bulk Express. DHL investeerde vorig jaar 175 miljoen $ te Shanghai in zijn grootste verdeelcentrum in Azië. China Daily
Staatsbedrijven: winst +6,5%
Gedurende de eerste 5 maanden realiseerden de staatsondernemingen 884 miljard winst of een vooruitgang met 6,5 %. Gedurende de eerste 4 maanden bedroeg de vooruitgang 5,3%. Bij het totaal aan winsten waren de centraal gecontroleerde ondernemingen goed voor 661 miljard winst (+10,6%) en deze gecontroleerd door lagere besturen 222 miljard (-10,6%). De staatsondernemingen hadden eind mei 84.000 miljard aan activa. Vooral de bedrijven in elektriciteit, elektronica en bouw zagen hun winsten sterk vooruitgaan; in transport, non-ferro en chemie daalde de winst
Cement groeit met 6%
Volgens de cijfers van de China Cement Association (CCA) zal de sector dit jaar met 6% groeien, iets hoger dan de 5,7 % groei van vorig jaar. Vorig jaar werd de productiecapaciteit maar voor 75% benut. Dit jaar wil de sector de overproductie tegengaan en een meer groene ontwikkeling nastreven. Door het nieuwe type van verstedelijking dat de regering nastreeft verwacht secretaris-generaal Kong Xiangzhong van de CCA dat de marktvraag naar cement minstens nog 10 jaar zal groeien. Dit jaar groeide deze vraag vooral in het zuidwesten en het noordwesten. Kong hoopt dat vooral de grote ondernemingen de hoofdspeler worden in de sector want China ligt ten achter in termen van concentratie in de cementnijverheid. De sector wil vooral beter omgaan met het milieu en het gebruik van de grondstoffen. Volgens voorzitter van China Building Materials Federation en tevens CCA-voorzitter Qiao Longde kennen 2000 cementstations problemen met stofvervuiling en meer dan 1000 klinker-productielijnen kampen met gevaarlijke uitwasemingen. Zelfs de meest geavanceerde Chinese bedrijven hebben op dat vlak een achterstand op het buitenland. Ce.cn
Redt China autonijverheid?
Volgens sommigen moet de redding van de Europese auto-industrie uit China komen. In geheel Europa daalt de verkoop met 5,9% en in de Eurozone zelfs met 9,1%. Volgens directeur Dudenhoeffer van het Center for Automotive Research van de universiteit van Duisburg kan het nog wel vijf jaar duren voordat de automarkt in Europa zich gaat herstellen. Insiders gaan er bovendien vanuit, dat deze Europese markt gaat krimpen van 26,8 miljoen verkochte auto’s naar zo ongeveer 12 miljoen in 2014. China is sinds een paar jaar de grootste automarkt en zou soelaas kunnen brengen. Vorig jaar kochten de Chinezen 19 miljoen auto’s en tegen het einde van het decennium zouden dat er 30 miljoen zijn of meer. China is echter een vechtmarkt waar alle producenten op aanwezig zijn. Vooral het luxe segment groeit snel en is het meest winstgevend. Volgens McKinsey bezitten de Duitsers 80% van dit segment en hebben de Amerikanen feitelijk deze markt in China gemist. De Duitsers staan over het algemeen sterk in China. Volkswagen wil in 2015 37% van zijn afzet op de Chinese markt behalen, BMW mikt op 24% en Daimler op 20%. De toekomst ziet er minder positief uit voor de Franse en Italiaanse fabrikanten. Bron: dekritischebelegger.nl