De stand van zaken 174

China wil 30% Indische infrastructuur financieren

chindiabEen Chinese werkgroep heeft de Indische regering voorgesteld om tot 30% van de geplande infrastructuurwerken te willen bekostigen. De voorgestelde roadmap beoogt sleutelsectoren als spoorwegen, autowegen, telecom, kern- en zonne-energie. Daartegenover kunnen onder meer software, IT en geneesmiddelen gesteld. Ook qua waterzuivering en de aanleg van tunnels biedt China zijn diensten aan. 9 Indische ministeries buigen zich over de voorstellen en het ministerie van Handel wil een gemeenschappelijke strategie. economictimes.indiatimes.com

 Grote plannen voor Londens Albertdok

xuweipingdockOntwikkelaar Xu Weiping heeft ambitieuze plannen om het verlaten Albertdok te Londen te transformeren tot een levendige handels hub voor Chinese bedrijven in Europa. Hij ondertekende een overeenkomst waarbij hij belooft $ 1,6 miljard te investeren in diverse fases tot 2022. Hij vond al 60 Chinese bedrijven klaar om ruimte af te huren/kopen. De holding van Xu Advanced Business Park zal 30 % leveren van de investeringen. De rest komt van investeerders, banken en voorverkoop. Verwacht wordt dat het succesvolle Canary Wharf uitbreidt oostwaarts naar dit voormalige dok. Het district Newham hoopt dat het project 20.000 banen oplevert. NYTimes

Veel patenten, weinig innovatie

patents2Hoewel China met 825.000 patentaanvragen ( 26% meer vergeleken met 2013) wereldleider is, is dit nog geen reden om van een innovatief land te gewagen. Van de meer dan 200.000 erkende patenten behoren er maar 147.000 aan binnenlandse aanvragers. Huawei dat in 2013 leider was met 2251 patenten is bijvoorbeeld niet te vinden in Thomson Reuters lijst van Top 100 uitvinders die zich niet op kwantiteit baseert maar op 4 kwalitatieve variabelen. Sinds 1990 behoort 38 % van de 2,3 miljoen door China toegekende patenten aan buitenlandse entiteiten en maar 28% van binnenlandse. China Daily

Economische corridor met Pakistan concreter

china_pakpresTijdens het bezoek van Pakistans president aan China werden nieuwe overeenkomsten getekend die de geplande economische corridor vastere vorm doen aannemen. De akkoorden behelzen een luchthaven voor Gwadar en een verbetering van de Karakorum autosnelweg. De corridor van 2000 km verbindt Kashgar met de weinig gebruikte Gwadarhaven die nu onder de controle valt van staatsonderneming China Overseas Ports Holding en een heuse diepzeehaven moet worden. Vorig jaar werd al een akkoord voor een glasvezelkabel-verbinding getekend. Gwadar bevindt zich dicht bij de Perzische golf. .

Organisch voedsel winstgevend

greenfoodDe productie van organisch voedsel in Heilongiang oversteeg tijdens het eerste semester van 2013 al de waarde van petrochemie en deze van uitrustingsgoederen, aldus gouverneur Lu Hao. De provincie investeerde de laatste jaren telkens 8 tot 10 miljard yuan in de sector. Op een beurs te Shenzhen trok East Granary Company het meest de aandacht. Deze vennootschap bezit diverse zones die elk jaar 300.000 ton bio rijst opleveren. Vooral de geur van de rijst bekoorde de bezoekers, maar ook de bosbessen. China Daily

COSCO en CSG gaan samenwerken

De 2 grote scheepvaart-giganten China Ocean Shipping Co & China Shipping Group gaan de krachten bundelen. De samenwerking betreft terminals, logistiek, scheepsbouw- en herstel. De Baltic Dry index die een indicator is van de nijverheid, tuimelde met 45 % de afgelopen maand . De westerse giganten vormden van hun kant de alliantie P3 om marktaandeel te behouden. China Daily

E-commerce stimuleert logistiek

globallogstpropDe Aziatische keten van opslagplaatsen Global Logistic Properties verkoopt tegen $2,5 miljard een derde van zijn Chinese zaken aan een filiaal van de Bank of China, Hopu en een verzekeringsmaatschappij. GPL heeft momenteel met 9 miljoen m2 of 20% van de markt de meeste opslagruimte in China. Toch bezit China  maar een tiende van de opslagcapaciteit in de VS en VK. De Chinese holding China South City Holdings is een binnenlandse concurrent. Met het geld van de verkoop zullen gedurende twee jaar nieuwe pakhuizen worden gebouwd. GPL wil marktleider blijven, maar heeft vertrouwen in het land vooral door de opgang van e-commerce die veel opslag nodig heeft. FT

De januari-cijfers

economie6 China trok in januari met $ 10,7 miljard buitenlandse investeringen 16 % meer buitenlandse investeringen aan vergeleken met januari 2013. De meerderheid daarvan ging naar de diensten, terwijl investeringen in de nijverheid met een kwart afnamen. Investeringen uit Azië stegen met 22%, deze uit de VS met 34% maar deze uit de EU daalden met 41%. De Chinese investeringen in het buitenland van hun kant bedroegen in januari $ 7,2 miljard, wat bijna de helft meer is dan het jaar voordien. De verbruikersindex steeg maar met 2,5%, hetzelfde als de maand voordien. De index van de verkoopmanagers viel onder 50 omdat het nieuwjaar festival deels in januari viel. Onverwacht was dan weer de groei van de uitvoer met meer dan 10 %.

Ontwikkelaars aan de slag in Lingang

lingang2De vier grootste ontwikkelaars uit Shanghai Pudong drijven hun inspanningen in het district Lingang op. Lingang op 60 km van Shanghai ligt aan de voet van de brug naar de Yangshan diepzeehaven en moet Nanhui nieuwe stad worden. Shanghai Lujiazui Finance and Trade Zone Development Co bouwt het 1 km groot themapark met kruidtuin, hotel, taksvrije winkel …De Zhangjianggroep plant de 1,4 km2 zone voor wetenschappelijk en technologisch onderzoek. Shanghai Jinqiao bouwt de belangrijkste weg van oost naar west. Shanghai Waigaoqiao FTZ bestudeert nog de mogelijkheid van een centrum voor import van hoge technologie en lage prijzen. Ook een kunstdorp behoort tot de mogelijkheden. China Daily

Friesland Campina adviseert Coops

FrieslandCampinaChina telt weliswaar 980.000 coöperatieven met 74 miljoen gezinnen, maar deze mankeren vaak financies en knowhow. Directeur Atze Schaap van Royal Friesland Campina heeft de werking van het Nederlandse model uitgelegd en hoofd Yin Chengjie van Chinese Association of Agricultural Economics wil dat de Chinese coöperatieven leren van het succesvolle Nederlandse model waarbij er een hele keten is van boeren tot melkfabriek die risico’s en winst deelt.
 

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *