De stand van zaken 206

Bnp-groei Q3: 7,3%

groei4Het Chinese bnp groeide tijdens het derde kwartaal met 7,3% het traagste sinds Q1 uit 2009 toen de financiële crisis binnenrolde. Tijdens het eerste semester groeide het bnp met 7,4% en het doel dit jaar bedraagt 7,5% wat wellicht niet wordt gehaald. De investeringen groeiden met 18% tijdens de eerste 9 maanden, de kleinhandel met 12% gedurende die periode en ook de industrie deed het in september beter met plus 8%. De traditionele drivers als investeringen en export verliezen aan belang. Het aandeel van het verbruik in het bnp groeide tijdens de eerste 3 kwartalen van 45% vorig jaar tot 48,5 % dit jaar. Ook werden er dit jaar 10 miljoen banen bij gecreëerd. Economisten geven wel toe dat het vastgoed en de zware chemie op een hoogtepunt zitten. De verkoop van huizen viel met 10% tegenover vorig jaar, maar de investeringen in vastgoed stegen echter met 12,5% China Daily/SCMP

“Vastgoed binnen 2 jaar normaal”

huisvestbjgDe gemiddelde prijs van een woning daalde in september opnieuw met 0,92%, de vijfde daling op rij. Samen met de bouw is de vastgoedsector echter goed voor 15 % van het bnp. Deken Cheng Siwei van de School of Management of the Graduate University of the Chinese Academy of Sciences meent dat het overaanbod binnen 20 maanden weggewerkt kan. Hij rekent daarbij op 11 miljoen bijkomende stedelingen en de vraag van o.a. nieuwe afgestudeerden en pas gehuwden. De vraag naar huizen blijft groot in de megasteden, maar vooral in de kleine-en middelgrote steden zou de vraag aangewakkerd moeten worden. Hij vindt de kans op een failliet gering omdat de vastgoedinvestering voor 30 % komt van bankleningen, voor 39% door eigen fondsen van de ontwikkelaars en voor 31% door deposito’s van de eigenaars. China Daily

Oprichting AIIB getekend

AIIB24101421 landen waarbij India, Thailand en Maleisië hebben in Beijing een MoU getekend ter oprichting van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) die bedoeld is voor de aanleg van allerlei infrastructuur in Azië. De nieuwe bank betekent een zekere concurrentie met de Asian Development Bank waar vooral de VS en Japan de plak zwaaien. De VS kon 3 landen Australië, Indonesië en Zuid-Korea er van weerhouden zich aan te sluiten bij het initiatief uit Beijing. Korea twijfelt nog of het land mee zal doen. China brengt $ 50 miljard in, terwijl alle anderen samen ook 50 miljard bijdragen. De AIIB mag niet verward worden met de New Development Bank die gesponsord zal worden door de BRICS-landen en ook de infrastructuur wil ontwikkelen in die landen.

Chinese toeristen in het buitenland

chintoeristDe Chinese toeristen die in 2010 goed waren voor 50.000 overnachtingen in Brussel, boekten er het laatste jaar 110.000. Tegen 2020 worden 300.000 overnachtingen verwacht zo bleek tijdens het bezoek van de Brusselse minister-president Vervoort in Beijing. De luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines is echter meer optimistisch: zij verwacht dan 500.000 toeristische overnachtingen in Brussel. In Canada heeft China Frankrijk verdrongen als de tweede grootste bron van buitenlandse toeristen. De Chinese toerist spendeert $ 3252 per persoon en winkelen is goed voor 57% van dit bedrag. Ook Australië zag het aantal Chinese toeristen op 10 jaar toenemen van 234.000 naar 769.000

 SAFE neemt 2% in Mediobanca

mediobancalogoState Administration of Foreign Exchange (SAFE) die de $ 4000 miljard aan buitenlandse reserves beheert heeft 2% aandeel verworven in de Italiaanse investeringsbank Mediobanca. Voordien had SAFE al $ 2,5 miljard besteed aan 2 % aandeel bij zowel Fiat Chrysler Automobiles, Telecom Italia, Prysmian en de staats energiegroepen Eni en Enel.

 “China wordt sterk in drones”

droneVolgens een rapport van Ruslands Military-Industrial Courier zou China binnen 10 jaar de grootste producent zijn van unmanned aerial vehicles (UAV) en zou het dan instaan voor de helft van de markt. China heeft technologische vooruitgang gemaakt gedurende de laatste 10 jaar, maar ligt op sommige technologieën toch nog 20 jaar ten achter op de westerse firma’s. Dit neemt niet weg dat de Chinese drones met hun goedkopere prijs in ontwikkelingslanden gebruikt kunnen worden voor civiele doeleinden als milieubescherming, onderzoek rampenzones en klimaat – evenals weeronderzoek. Wantchinatimes

Foshan specialiseert zich in uitrusting

foshanmapDe buurstad van Guangzhou wil sterk haar sector van de uitrustingsgoederen stimuleren en moderniseren. De lokale economie groeide de afgelopen 3 decennia met 16% jaarlijks en de sector van de uitrustingsgoederen is een pijler die vorig jaar goed was voor 418 miljard yuan. Dienstdoend burgemeester Lu Yi wil de komende jaren jaarlijks 10 miljoen yuan besteden aan de technologische ontwikkeling van de sector en er komen ook preferentiële maatregelen qua invoer en de toegang tot grond en energie. De stad telt nu al 192 grote producenten van uitrusting met een investering van 88 miljard yuan. In totaal zijn er 932 buitenlandse producenten van uitrustingsgoederen met een investering van meer dan $ 11 miljard. Lu hoopt op een productie van 550miljard yuan in 2016 en roept de producenten op om vooral technologie-, onderzoeks- , ontwikkelings- evenals verkoop centra op te zetten. Als voorbeeld van de upgrading kunnen de lasers van Guangdong Super Focus Laser bijvoorbeeld aangewend worden in de FAW-Volkswagen fabriek. China Daily

Nantong : hulpluchthaven van Shanghai.

nantongairportGezien Shanghai met zijn twee luchthavens Pudong en Hongqiao in het nauw dreigt te geraken is het van plan de luchthaven van Nantong er bij te nemen als derde burgerluchthaven, zo meldt National Business Daily. Het is de bedoeling dat deze luchthaven zich positioneert als luchthaven voor zakenvluchten en voor de lage kosten maatschappijen. De Nantong luchthaven ligt te Xingdong in het district Tongzhou 9,8 km ten noordoosten en ongeveer 100 km van Shanghai. Sinds 2009 doet Nantong dienst als vrachtluchthaven en pas recentelijk werd beslist deze te vergroten naar een middelgrote luchthaven. Gedurende het eerste semester behandelden Hongqiao 8,8% en Pudong 6,2% meer passagiers. Wantchinatimes

 Metrostellen voor Boston

cnrmetroTrein- en tramproducent CNR krijgt het contract van $ 566 miljoen om 284 metrostellen te mogen leveren voor Boston in Massachusetts. Het contract voorziet ook dat CNR in Springfield een 460 miljoen kostende fabriek bouwt die de stellen vervaardigt. Dit is goed voor 250 bijkomende banen. 60 % van de onderdelen zouden uit America komen. CNR behoort ook tot de 5 geïnteresseerden waaronder Siemens, Bombardier en Kawasaki om in Californië de 95 treinstellen te leveren voor het geplande super snelle spoor in Californië, een project ter waarde van $ 68 miljard. (Shanghai Daily)
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *