De cijferdans
Het PMI-cijfer in de nijverheid steeg in maart lichtjes namelijk van 49,9 naar 50,1 en zit dus net boven stagnatie, aldus het National Bureau of Statistics. Volgens het PMI-cijfer van de HSBC dat meer op KMO’s is gericht, bedroeg het PMI in de industrie 49,6. Het PMI in de diensten en bouw daalde echter van 53,9 naar 53,7, maar de diensten breiden dus nog verder uit.
AIIB: een succes
Alles bijeen zijn 47 landen bereid lid te worden van de nieuwe AIIB-bank. Tegen 15 april wordt de lijst van de stichtende leden bekend gemaakt: 33 landen werden al goedgekeurd als stichtend lid, waaronder Italië en Frankrijk. Nadien is er nog de mogelijkheid om toe te treden als gewoon lid. Zweden, Kirgizië, Finland, Noorwegen, Portugal, IJsland, Israël en Taiwan behoorden tot de laatste landen die hun kandidatuur indienden. Naar verluidt zou voormalig onderminister voor Financiën Jin Liqun een sterke kans maken om voorzitter te worden van de instelling. Volgens prof. Rien Segers uit Groningen zal de tweede golf van Azianisering met China nog intensiever zijn dan deze met Japan in de jaren tachtig.
Piraeus toch geprivatiseerd
Onder druk van de EU gaat Griekse regering toch door met de verkoop aan de privésector van haar 67% aandeel in de Piraeushaven. De voorbije week was de Griekse vicepremier Yannis Dragasakis in Beijing waar hij verklaarde dat COSCO onder de 5 weerhouden kandidaten goed geplaatst is om te winnen. De winnaar zou binnen 2 weken bekend zijn, want na 20 april zit Griekenland zonder geld. COSCO mag sinds 2008 al Pier 2 en 3 uitbaten en investeert 4,3 miljard euro die 1000 banen moeten opleveren en het overgeslagen tonnage al 2,5 maal deed toenemen. Vorig jaar steeg ook de winst met 26% tot $ 29 miljoen. De reis van de vicepremier wordt geïnterpreteerd als een zoektocht naar financiering. China Daily
Chinees verdeelcentrum in Noord-Parijs
In Aubervilliers ten noorden van Parijs werd een groothandels centrum opgericht dat wil uitgroeien als een verdeelcentrum van Chinese goederen in Europa. Het Fashion Center dat 55.000 m2 groot is, telt 310 groothandelszaken van kledij, schoenen en lederwaren. Het zou gaan om het grootste centrum in Europa en direct of indirect 2000 banen scheppen. De meeste groothandelaars blijken Chinezen te zijn die volgens staatssecretaris Jean-Marie Le Guen, een echt voorbeeld zijn van economische integratie. Aubervilliers telt 1200 handelaars die van Chinese oorsprong zijn. http://www.lindependant.fr
Ook Shanghai wil meer innoveren
Inspelend op premier Li Keqiangs Internetstrategie wil Shanghai zich meer technologisch innovatief ontwikkelen door een brug te maken tussen Internet en de bestaande nijverheden en door zich te ontwikkelen als een hub voor start-ups. Een deelplan wil tegen 2020 over 200.000 technologische ondernemers beschikken. Ook hoopt de metropool op 3000 “engel”-investeerders en meer dan 100 durfkapitaal-firma’s. Uiteindelijk zouden er 3000 technologische bedrijven moeten zijn van zekere omvang, aldus het bestuur. scmp
Depositoverzekering in mei
De regering heeft een plan uitgevaardigd voor een verzekering van de deposito’s bij de banken. Dit gaat tot 500.000 yuan per individu of zaak. Voorlopig is niet duidelijk hoeveel de banken zullen moeten bijdragen tot het verzekeringsfonds. Tegen mei moet de verzekering een feit zijn. Door de verzekering zouden kleinere banken meer vertrouwen gaan genieten zo is de hoop. Algemeen wordt deze als een noodzakelijke stap beschouwd om later de intrestvoeten bij de banken vrij te maken.
10.000 kleine vliegtuigen nodig
Algemene luchtvaart is het gedeelte van de burgerluchtvaart buiten de regelmatige vliegdiensten. Voorlopig wordt die voornamelijk gebruikt voor opleiding, maar in de toekomst wordt een uitbreiding verwacht van de kleine vliegtrips, bijvoorbeeld in bergachtige gebieden die moeilijk toegankelijk zijn. De komende 5 jaar heeft China 5000 kleinere vliegtuigen nodig om aan de behoeften te voldoen. Aviation Industry Corp of China kondigde vorig jaar aan dat het 50 zones voor algemene luchtvaart zou gaan uitbouwen. Jingmen in Hubei zou eerst klaar zijn in 2019. Ter vergelijking: de VS telt 300.000 vliegtuigen en 24.000 luchthavens en landingspunten voor algemene luchtvaart. China telt er respectievelijk maar 1654 voor 399 luchthavens en landingsplaatsen. .China Daily
Hongkong bedrijven klagen
Hongkong bedrijven uit de Parelrivierdelta (PRD) klagen niet enkel over de hoge lonen en wettelijke uitkeringen, maar ook over een tekort aan arbeidskrachten. De concurrentie met de Chinese collega’s zelf wordt voorts almaar moeilijker. Te Dongguan staan de bedrijven uit Hongkong in voor een vijfde van het maakwerk, voornamelijk in textiel, kledij en schoenen. Yue Wen (foto) die haar winst vorig jaar met een kwart zag dalen, denkt er aan te verhuizen naar een ander land in Zuidoost Azië. De lonen zijn er wel goedkoper, maar vragen de Hongkong ondernemingen zich af: is daar ook ondersteunende infrastructuur en zijn de arbeidskrachten er gekwalificeerd? Mainland Headwear Holdings keert met haar zetel terug naar Hongkong, maar heeft productielijnen in Bangladesh met 2500 arbeiders die er vijf maal minder verdienen als in China. Newsgd.com
Wederwoord CCCC over haven Colombo
China Communications Construction Company (CCCC) heeft gereageerd op de aantijgingen van de Sri Lankaanse minister van financiën dat benodigde formulieren niet op tijd ingeleverd zouden zijn en dat dit “feitelijk incorrect” is. CCCC antwoordt dat na de brief op 6 maart, binnen de 2 dagen alle vergunningen en toelatingen van het project bezorgd werden. Het havenproject wordt niet gefinancierd door Chinese banken maar door eigen vermogen van CCCC of fondsen die het verwerft. Onder de overeenkomst verwerft CCCC 108 van de 223 ha. SCMP