Waals hout, Chinees parket
Eik vertegenwoordigt nog 20 % van het Waals bosbestand, maar de Waalse zagerijen zien meer en meer de verwerking ontglippen naar Frankrijk en Azië die een betere prijs bieden. Volgens cijfers van het Office économique wallon du bois is het in Wallonië gezaagd volume met 30% gedaald de laatste 5 jaar. Gedurende de laatste 20 jaar is de prijs van gekapt eiken stamhout gedaald met 40%, maar sinds 2010 stabiliseert de prijs door meer vraag uit China. De gekapte bomen worden via de haven van Antwerpen op containers richting Azië geplaatst. In China worden er dan meubelen en parketvloer van gemaakt. Deze is weliswaar hoofdzakelijk bestemd voor de Chinese markt, maar een gedeelte wordt terug uitgevoerd naar Europa. Waals parket Made in China. rtbf
Venetië speelt in op Zijderoute
Vorige week werden te Venetië op een forum van steden langs de zijderoute verschillende overeenkomsten getekend. Voorzitter van de raad voor de Regio Venetië Roberto Ciambetti zei dat zijn gewest klaar is om de rol van hub te vervullen langs de nieuwe zijderoute als centrum tussen west en Oost-Europa. Bij de getekende memoranda behoort een MoU-overeenkomst tussen de havens van Venetië en van Ningbo om informatie en ervaringen uit te wisselen. Voorzitter Paolo Costa van de Haven van Venetië gaf aan Xinhua toe dat de haven momenteel niet infrastructureel is uitgerust om de goederen die via het Suezkanaal komen, te verwerken en het idee is nu er een offshore haven uit te bouwen. Het Economisch Dagblad meent te weten dat na het opkopen van de luchthaven te Parma, IZP een andere Italiaanse luchthaven wil kopen die het wil uitbouwen als een tweede Frankfurt luchthaven. Om in Italie te blijven werd deze week nog bekend dat Fosun van de bank UniCredit het historische Palazza Broggi (foto) in het cetrum van Milaan kocht tegen 345 miljoen euro.
Pakistans leger garant voor corridor
De chef-staf van het Pakistans leger General Raheel Sharif heeft meegedeeld dat zijn leger elke prijs kan betalen opdat de uitbouw van de China-Pakistan Economic Corridor een succes zou zijn. De generaal verklaarde dit tijdens een bezoek aan de wegen die momenteel worden aangelegd in de provincie Baloechistan waar ook rebellen actief zijn die ijveren voor afscheiding. De generaal kreeg te horen dat in minder dan anderhalf jaar 500 km op 870 van het wegproject aangelegden werd door de Frontier Works Organization, een niet strijdende legereenheid.
Zwakke cijfers
Grote bedrijven: 0,3 % min winst
De grote bedrijven hebben in juni 0,3% minder winst geboekt, wat toch minder is dan de achteruitgang met 0,6 % in mei. Tijdens het eerste semester gingen de winsten van deze bedrijven met 0,7 % achteruit, aldus cijfers van het Statistisch bureau. De SASAC die de grootste staatsondernemingen bestuurt, beweert dat haar 110 ondernemingen tijdens H1 goed presteerden met een omzet van 11.000 miljard yuan en 643 miljard winst. 91% van deze staatsondernemingen maken winst
Minder autoverkoop
Terwijl de verkoopcijfers van auto’s in maart nog met 9,4% stegen, tonen de meest recente cijfers een daling met 3,4 %, aldus de Financial Times die de gegevens haalt bij de China Association of Automobile Manufacturers. “. De markt koelt af en Barclay analisten rekenen op een scherpe daling van 8,5% groei tot 1,7 %.
Treinvrachtverkeer: min 10%
Het vrachtverkeer per trein is tijdens het eerste semester met 10 % gedaald tot 1,7 miljard ton, aldus cijfers van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie
Steenkool: bewust min
De poging om minder gewicht toe te kennen aan steenkool lukt. De steenkoolproductie daalde tijdens H1 met 5,6 % tot 1,79 miljard ton, aldus gegevens van het Energiebestuur. De investeringen stegen wel met 12 % tot 186 miljard yuan. Tijdens dezelfde periode groeide de productie van petroleum met 2,1 % tot 110 miljoen ton, terwijl de gecombineerde aardgasproductie toenam met 4,3% tot 67 miljard m3. Het aandeel van hernieuwbare energie in de elektriciteitsproductie bedraagt nu 22,9 %, wat 3 % meer is dan tijdens H1 van 2014 aldus het Energiebestuur
China aardappelkampioen
China werd ‘s werelds grootste aardappel producent met ongeveer een vierde van de wereldproductie. Volgens gegevens van het in Beijing gehouden World Potato Congres waaraan 1000 vertegenwoordigers deelnamen, plant China aardappelen op meer dan 5,5 miljoen ha. Tezelfdertijd werd ook het International Potato Centre gelanceerd dat landbouwonderzoek zal verrichten voor het Azië/Pacific gebied. China is ondertussen ook al de grootste verbruiker van aardappelen geworden. Peoples Daily
19.470 firma’s in 3 nieuwe vrijhandelszones
Bijna 15000 bedrijven hebben eind juni operaties opgestart in de 3 nieuwe vrijhandelszones van Tianjin, Fujian en Guangdong. De eerste zone in Shanghai dateert van 2 jaar geleden en trok al 4599 geregistreerde ondernemingen aan. Vrijhandelszones zijn zones waarin goederen ingevoerd, verwerkt en terug uitgevoerd kunnen worden zonder douanecontrole. In de 3 nieuwe zones zal het regelgevend model van Shanghai worden doorgetrokken. China Daily
Solvay start FKM-fabriek
De chemiegroep Solvay is op zijn site te Changshu (Jiangsu), in een nieuwe fabriek de productie van fluorelastomeren (FKM) opgestart, met name de productie van het FKM-merk Tecnoflon. Dit product wordt gebruikt in onder meer ringen en slangen of leidingen voor afdichtingstoepassingen in de automobielindustrie. Het is bestand tegen agressieve chemische producten en tegen een hitte van meer dan 250 graden Celsius. Volgens de onderneming is er in de snel groeiende Aziatische automobielindustrie een toenemende vraag naar. Het Belgische bedrijf produceert op zijn industriële site in het Chinese Changshu nog verschillende andere speciale polymeren. HLN
Altai gasdeal uitgesteld
Naast de volledig beklonken deal tussen Rusland en China voor de levering van 38 miljard m3 aardgas via een oostelijke route, waren ook besprekingen gestart voor nog een bijkomende levering van 30 miljard m3 via een westelijke route, ook de Altairoute geheten. Deze onderhandelingen zijn nu uitgesteld. Beijing vindt de prijs te duur, de Chinese binnenlandse vraag steeg maar met 2% tijdens H1 en China krijgt ook al LNG uit Australië. Rusland beweert dat de dure prijs komt door de verrekening van de nog aan te leggen pijplijn, maar China vraagt dat de pijplijn zou toegekend worden via openbaar opbod waaraan ook haar ondernemingen kunnen deelnemen. Peoples Daily