De stand van zaken 260

Privatisering Piraeus: nog even uitstel

piraeuscoscoDe Griekse regering heeft voor de tweede keer de ultieme datum waarin de kandidaturen voor de privatisering van de Piraeushaven ingediend moeten worden, uitgesteld. Een eerste deadline werd verschoven van 30 oktober naar 3 december wegens de verkiezingen. Op vraag van de kandidaten wordt deze termijn nu verlengd tot 15 december. Zowel het Chinese COSCO, het Deense APM terminals als het Filipijnse International Container Terminal Services willen 51 % verwerven van de uitbater OLP. Volgens Reuters hebben de kandidaat investeerders het uitstel gevraagd om gegevens van OLP te verifiëren. Directeur Stergios Pitsiorlas van het privatiseringsorganisme heeft aangegeven dat zijn land nog altijd van plan is volgende maand het akkoord te tekenen voor de overdracht van 14 regionale luchthavens naar het Duitse Fraport. Hiervoor dient zowel de EU-commissie als het Grieks parlement nog  toestemming te verlenen.  Boursorama

Shanghai-HK Stock Connect: 1 jaar oud

hkghshaiconnectHet verbindingsmechanisme tussen de beurzen van Hongkong en van Shanghai functioneert precies een jaar. De aandelen in Shanghai trokken 121 miljard yuan aan of 40 % van de quota en deze uit Hongkong trokken 92 miljard yuan aan of 37 % van de toegestane jaarquota. De opening van een bijkomende verbinding tussen Hongkong en de beurs van Shenzhen zou niet meer voor dit jaar zijn. Wel dringen de makelaarshuizen uit Hongkong er bij hun beursautoriteit op aan om in de toekomst ook obligaties te mogen verhandelen i.p.v. enkel aandelen nu. Op dit ogenblik kunnen de obligaties (uit het vasteland) enkel via de banken aangekocht worden, maar deze rekenen hoge kosten. China Daily/scmp

Spoorlijn door Laos

Claostrainhina en Laos zijn overeen gekomen om vanaf Kunming een 418 km lange spoorlijn aan te leggen tot de hoofdstad van Laos Vientiane. De lijn is zowel bedoeld voor vervoer van passagiers als voor vracht. 60 % van de afstand bestaat uit bruggen en tunnels. China neemt 70 % van de 40 miljard yuan kosten op zich en Laos het saldo. De aanleg van het gedeelte op Chinees grondgebied werd al begonnen; de bouw in Laos zou eind dit jaar starten. En.ce.cn

Nucleaire deal met Argentinië

CNNC-logoChina heeft met Argentinië een nucleaire overeenkomst getekend ter waarde van $ 15 miljard. China National Nuclear Corp zal het Latijns Amerikaanse land gedurende 18 jaar helpen met de bouw van twee kernreactoren. De deal volgt net op de ondertekening van een overeenkomst met Zuid-Afrika voor de bouw van acht kernreactoren. In eerste instantie zal CNNC 6 miljard investeren of 85% in de bouw van Argentinië’s vierde kerncentrale met een capaciteit van 750 MW.

ODI blijft groeien

odichinaGedurende de eerste 10 maanden groeiden de Chinese investeringen in het buitenland met 16,3 % tot $ 95 miljard-de financiële sector niet meegerekend, aldus de officiële cijfers van het Ministerie van Handel. De 300 buitenlandse projecten van meer dan $ 100 miljoen bevatten deals in transport, vastgoed, communicatie en petrochemie. UBS voorspelt een ODI-cijfer van 200 miljard de komende 3 jaar. Ook de privésector komt nu met investeringen in het kader van de nieuwe zijderoutes.

Deutsche Bahn bevoorraadt zich in China

logodbDeutsche Bahn AG heeft in Shanghai een kantoor geopend voor groepsaankopen en daarbij werden in China al 40 potentiële leveranciers geïdentificeerd van treinproducten. Deutsche Bahn wil blijkbaar niet enkel afhankelijk zijn van Siemens en streeft meer concurrentie na. Bij de 40 potentiële leveranciers behoren China Railway Rolling Stock Corpt en Taiyuan Heavy Industry. Deutsche Bahn denkt de komende 5 jaar voor 10 miljard euro jaarlijks in China aan te schaffen. Momenteel vertegenwoordigen buitenlandse leveranciers maar 10% van de bestellingen en DB wil dat verdubbelen. In het begin wordt gestart met de aankoop van treinwielen. China Daily

Fusie tussen Sinotrans & CSC and China Merchants?

sinotranslogoVolgens voorzitter Zhao Huxiang van Sinotrans & CSC is een fusie met China Merchants helemaal niet denkbeeldig omdat beiden op de meeste domeinen geen concurrenten zijn zodat een groepsintegratie van de 2 staatsondernemingen haalbaar is. China Merchants is daarover in gesprek om van de logistieke groep een filiaal te maken aldus Caixin. Volgens Zhou is de fusie ook gemakkelijker dan de gesprekken tussen COSCO en CSC omdat er geen uitwisseling van beursaandelen hoeft plaats te vinden. Sinotrans & CSC’s concentreert zich vooral op vracht via lucht, land en water zowel in bulk, containers als olie.  China Merchants focust op havens, tolwegen en het verschepen van energie. China Merchants heeft met 600 miljard 6 maal zoveel activa als Sinotrans & CSC. scmp

Ook Foxconn gaat financieel

foxconn2De groep Hon Hai Precision Industry beter bekend onder de naam Foxconn, wil niet enkel maakwerk op contract leveren maar wil ook de bankier worden van de ICT-toeleveringsketen, zo meldt de Wall Street Journal. Daartoe heeft de groep het afgelopen jaar in China 6 bedrijven in financiële diensten opgericht. Bestaande leningen zullen herverpakt worden en binnen een paar jaren rechtstreeks verkocht worden aan investeerders, aldus directeur Jack Lee van Foxconn Financial Service Platform. Ook Alibaba, Tencent deden al hun intrede in het financiewezen en nog vorige week kondigde Baidu een overeenkomst aan met CITIC-bank. China Daily

Walmart neemt aandeel in China Resources 

cruwalmartWalmart Stores heeft met China Resources een akkoord getekend om het CR-minderheidsaandeel te kopen in hun 21 joint-ventures voor 3,3 miljard. De investering volgt na het besluit van Walmart in juli om 100 % te kopen van Yihaodian want integratie van O2O is van doorslaggevend belang. Walmarts optimisme over de Chinese kleinhandelsmarkt wordt niet gedeeld door Kantar die het voorbije kwartaal het aandeel van buitenlandse distributiegroepen met 1% zag dalen tot 13,5 %. Vooral eerstrerangsteden en hypermarkten lijken verzadigd, terwijl kleinere steden en buurtwarenhuizen nog aantrekkelijk zijn. De deal vereist de goedkeuring van de overheid.  China Daily
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *