Kort zakelijk nieuws uit China
Tibet stimuleert culturele bedrijvigheid
Tibet wil gedurende het komende vijfjarenplan een cultureel netwerk op 5 niveaus opzetten zodat 95 % van de bevolking toegang heeft tot telecom, boeken en kranten. De culturele nijverheden moeten 3 % beslaan van het Bruto Regionaal product. Het netwerk met vijf verdiepingen reikt van dorpen onderaan, over gemeenten, kantons, prefectuur tot de AR Regio bovenaan. Cultuur zou tegen 2020 een “peiler”-nijverheid moeten worden. Om dit doel te bereiken zullen culturele ondernemingen kunnen genieten van toelagen en korting op intrest. Voor hen zullen culturele zones worden opgezet en de ondernemingen daarin zullen van steun uit een cultureel investeringsfonds kunnen genieten.
Fast food verovert de markt.
Hogere koopkracht en minder tijd voor het huishouden: fast food is de oplossing. De markt voor fast food bedraagt er nu al 2000 miljard yuan en groeit sinds 2003 elk jaar minstens 10%. Tegen 2014 zou 3000 miljard bereikt worden. Westerse fast food wordt vooral geserveerd door KFC en McDonald’s. KFC opent dagelijks minstens een nieuw restaurant en haalde in 2010 voor het eerst een hogere brutowinst in China dan in de USA. McDonald’s is ongeveer drie keer kleiner, maar hoopt in vier jaar zijn restaurants van 1000 naar 2000 uit te breiden. Het is van plan de helft uit te rusten als drive-through. Aziatische groepen worden meer concurrentieel en er duiken ook al Chinese groepen op met nationale uitstraling. De Chinezen verkiezen immers nog altijd Aziatische keuken. Zo heeft KFC zijn menu wat aangepast: het biedt een zeer populair ontbijt aan van waterige rijst met varkensvlees en 1000-jarige eieren. De populairste fast food groepen zijn het Japanse Ajisen (noedels) en het Thaise Banana Leaf. Chinese toppers zijn Little Sheep (Mongoolse hotpot) Country Style Cooking (Sichuan keuken- pikant) en Kungfu. Hun marktaandeel is echter nog vrij klein.
Internet cafés worden stricter georganiseerd
Het Ministerie van Kultuur heeft een plan aangekondigd om tegen 2015 alle kleine internetcafés te fusionneren in grotere ketens. China telt nu 140.000 internetcafés met 135 miljoen klanten, 30% van de Chinese internetgebruikers. De nieuwe maatregel zal zeker de controle versterken. Zo moet elke klant van het internetcafé zich laten registreren, wat onafhankelijke uitbaters tot nu toe door de vingers zagen. Naar verluidt zou elke computer in een internetcafé twee programma’s van de overheid moet bevatten. Die zouden dienen om het surfgedrag van de gebruiker te monitoren of zelfs registreren, en om te zorgen dat geen ‘ongezonde’ inhoud doorsijpelt. Met ‘ongezond’ wordt pornografisch, crimineel maar ook politiek ongewenst bedoeld. Ook dit nemen onafhankelijken niet altijd zo nauw. De recente maatregel kan naast kritiek van censuur op sommige blogs ook op veel steun rekenen bij ouders die hopen dat minder van hun kinderen zullen verslaafd geraken aan computerspelletjes.
Nieuwjaarstoerisme omhoog
Tijdens de “gouden week” van het Chinees nieuwjaar reisden 153 miljoen personen vooral in China maar ook naar buiten, wat met 82 miljard inkomsten een kwart meer opleverde. 67.500 personen uit Peking maakten een trip naar het buitenland, wat 60 % meer is. Behalve het winkelen willen de vasteland-Chinezen (meer dan Taiwanezen en Hong Kongers) , nog voor eten en drinken, aan ecotoerisme doen. Tibet lijkt hen de ideale plaats hiervoor.
43 % steenkoolcentrales in het rood
De verhoging van de brandstofprijzen knaagt aan de winsten van de elektriciteitscentrales. Zij mogen deze echter niet doorrekenen in de prijzen. De sector van de steenkoolcentrales maakte 38 % minder winst gedurende de eerste 11 maanden in 2010. In betere tijden van 2005 tot 2007 zaten 30 tot 38 % van de centrales in het rood: nu liep het cijfer op tot 43 % . De winsten van de niet op steenkool gebaseerde centrales gingen er wel lichtjes op vooruit vooral door de hydrocentrales die 19 % meer produceerden. (Bron Samsung)
“KBC trekt zich terug”
Wegens de crisis wil KBC 49 % van zijn JV Fonds in Shanghai verkopen. Shanghai Daily bericht dat baas Lode Vermeersch verklaardedat KBC de aftocht blaast uit China. Hij zou in juni opstappen uit het KBC Goldstate Fund Management Co een joint-venture die in 2006 startte met Goldstate Securities uit Shenzhen. Naar verluidt boterde het ook niet tussen de partners en was baas Vemeersch de laatste om ingelicht te worden. Op een lijst van 60 Chinese fondsen was dit de slechtst presterende: de activa ervan slonken met 60 % tot 1,3 miljard yuan