Kort zakennieuws uit China
In 2013 China ook groter dan Japan in toerisme
Volgens cijfers van de Boston Consulting Group (BCG) zal China in 2013 Japan overtreffen als toeristische markt. China’s toerisme (binnenlands en buitenlands) vertegenwoordigt 6% van het globaal toerisme en dat zal aangroeien naar 8 % in 2013 en tot 14 % in 2020. Volgens BCG-partner Vincent Lui uit Hong Kong kwamen voorheen de meeste toeristen uit Japan en Z-Korea, maar dit verandert snel. Verwacht wordt dat China’s toerisme de komende jaren jaarlijks met 14 % stijgt. Vorig jaar genereerde de sector een inkomen van 1550 miljard yuan in China. Elk jaar zullen er 25 miljoen Chinezen voor het eerst op uit trekken of 70.000 elke dag. Het internationaal toerisme door de Chinezen zou elk jaar met 17 % stijgen en de helft van de nieuwe arrivals in Europa zouden Chinezen zijn. Het BGC-rapport steunt op een ondervraging van 4250 Chinese reizigers in 15 steden.
Landbouwbank sterk vooruit
Voorzitter Xiang Junbo van de “Agricultural Bank of China” heeft in de Financial Times uitgelegd waarom zijn bank die vroeger meestal in het rood opereerde, nu plots zo’n hoge winst scoort. Drie jaar geleden waren drie kwart van de 23.600 filialen van zijn bank verlieslatend en nu draaien 96 % met winst. De ommekeer heeft te maken met het stimuleren door de regering van de binnenlandse markt, vooral in de rurale gebieden. De winst steeg met 46 % tot 14 miljard $. De bank is dan ook van plan om 3000 nieuwe filialen te openen op kantonniveau.
Vliegers gaan op
China Eastern Airlines winsten bedroegen vorig jaar 5,3 miljard yuan en deze van Air China 12 miljard yuan. China Eastern boekte in 2009 maar 200 miljoen winst, in 2010 bedroeg deze echter 5, 3 miljard. China Eastern heeft lokale concurrent Shanghai Airlines opgekocht voor 9 miljard en kreeg ook 7 miljard overheidssteun om uit de crisis te geraken. Air China profiteert eveneens van de heropleving aangevuld door meer trafiek naar aanleiding van de expo. Vorig jaar maakte Air China 11,3 miljard winst, wat 4,8 miljard meer is dan het jaar voordien. Daarmee is het ’s werelds meest winstgevende, juist meer dan partner Cathay. Het aantal passagiers bedroeg één derde meer dan in 2009. Grote zorg voor de toekomst is de brandstofprijs.
Steenkoolcentrales in het rood
Volgens voorzitster Li Xiaolin van China Power International Development maken 54% van de 426 steenkoolcentrales die door de 5 staats-elektriciteitsbedrijven gecontroleerd worden, verlies. 85 % riskeren faling omdat hun activa minder dan hun schulden bedragen. Volgens Li kan het zo niet verder. Een hint naar de overheid die de prijzen van de steenkolen elk jaar sedert 2008 liet stijgen, terwijl deze van elektriciteit nauwelijks de hoogte mochten ingaan. (SCMP)
Ningbo brug werkt aanstekelijk
De aanleg over zee van de 35 km lange brug tussen Shanghai en Ningbo heeft haar effect niet gemist. De brug die in mei 2008 opende, kostte 12 miljard yuan. De vermindering van rijtijd tussen de 2 steden tot 2 uren heeft een gouden driehoek “Shanghai, Ningbo, Hangzhou” te weeg gebracht, aldus Andrea Bernardi van Nottingham University Ningbo’s Business School. De brug heeft ook de investeringen in Ningbo doen aangroeien. Aan het Ningbo-einde van de brug is het kanton Cixi in volle evolutie. De Ningbo- diepzeehaven profiteert ook want in januari werd een piek bereikt. Het toerisme ondervindt eveneens positieve gevolgen. Meer en meer bewoners uit Shanghai wagen een weekendtrip naar Ningbo. Dit jaar worden 45 miljoen binnenlandse toeristen verwacht en 1 miljoen buitenlandse. Nadat vorig jaar 5 nieuwe supersnelle treinlijnen werden opgestart in de regio, komen er de volgende 10 jaren volgens het laatste provinciaal plan 3 spoorwegen over de zee bij: Ningbo naar Zhoushan, Wenzhou naar kanton Dongtou en Ningbo met Shanghai via een andere brug over de Hangzhou baai (Asia Times)
Winst in nijverheid: + 34 %
Gedurende de twee eerste maanden van dit jaar hebben de grootste bedrijven 34 % meer winst gemaakt, namelijk 645 miljard yuan. Het inkomen steeg met 31 % om 10.000 miljard yuan te bedragen aldus het Statistisch Bureau. Bij de staatsondernemingen bedroeg de vooruitgang 25 % tot 224 miljard; bij de collectieve ondernemingen 39 % tot 10 miljard; bij de ondernemingen door “overzeese Chinezen” 26 % tot 181 miljard. De sector van ijzermijnen- en smelterijen boekten het meest winst.
Verlies voor Foxconn
Foxconn International Holdings (FIH) maakte vorig jaar een netto-verlies van 218 miljoen$ terwijl het in 2009 39 miljoen $ winst maakte. Het Tapei gebaseerde Hon Hai beter bekend als “Foxconn Technology Group” heeft 70 % aandelen in FIH. Bij de topklanten behoren Apple, Nokia, Sony Ericsson en Motorola. Als reden wordt gewezen op de sterke concurrentie en de prijsdaling bij GSMs. Ondertussen daalden ook de aandelen. Er wordt gedacht aan herconsolidering waarbij delen van filialen aan de moederholding zouden worden verkocht (SCMP)
Meer verkoop in handelsketens
De verkoop bij de 100 grootste verkoopsketens steeg in 2010 met 21 % om 1.660 miljard yuan te bedragen. De groei bedraagt meer dan 7 % meer vergeleken met het jaar voordien. Suning staat op nummer één in de top van verkoopsketens.
Bijna verdubbeling COSCO winsten
De winst van China’s grootste verscheper COSCO steeg vorig jaar met 189 %. De nettowinst steeg tot 6,7 miljard yuan. COSCO heeft 150 containerschepen met 614.000 TEU, een vermeerdering van 9,5 %. De gewone vracht steeg met 280 miljoen ton of plus 3,15 %
Volvo recruteert ook in België
Volvo eigendom van het Chinese Geely werft 100 personen in Zweden aan en 200 in België voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Het gaat meestal om ingenieurs in de onderzoeksafdeling. Geely hoopt de verkoop van Volvo op 10 jaar tijd te verdubbelen en Volvo investeert de komende vijf jaren 11 miljard daartoe in China, met onder meer een nieuwe vestiging. (Zie nr 36)