Kort zakelijk nieuws
Zhuhai’s speciale Hengqin-zone ook vrijhandelszone”
Zoals we eerder schreven kreeg het eiland Hengqin van de regering het licht op groen om uitgebouwd te worden als speciale zone. Het blad Shanghai Securities News meent te weten dat binnenkort zal worden aangekondigd dat de zone ook een vrijhandelszone wordt. Bedoeling is dat de regio Zhuhai-Macao zich ook kan ontwikkelen als die andere zone rond Shenzhen aan gene zijde van de Parelrivier. De nieuwe politiek zou neerkomen dat buitenlandse goederen naar Hengqin vrij kunnen ingevoerd worden (behalve de dagelijkse gebruiksgoederen en goederen voor commerciële ontwikkelingsprojecten) , maar zullen toch aan een tarief onderworpen worden als ze bedoeld zijn voor andere delen van de Volksrepubliek. Bezoekers uit Hong Kong, Macao en andere zullen toch douaneformulieren moeten invullen. Verder zal goederenruil tussen ondernemingen op het eiland vrijgesteld worden van BTW en verbruikstaks. In tegenstelling tot andere vrijhandelszones zal deze in Hengqin meer verbruikersvriendelijk zijn. Andere dergelijke zones zijn meestal bedoeld voor bedrijven, maar in Hengqin komen ook warenhuizen en detailhandelszaken. Gehoopt wordt dat dit project naast de spoorweg Kanton-Zhuhai en de brug Hong Kong-Zhuhai deze regio nieuw leven zal inblazen.
Bouten en schroeven: nog geen EU intrekking anti-dumping
Hoewel de WHO de anti-dumping heffingen van de EU op Chinese bouten en schroeven veroordeeld heeft, maakt de EU geen aanstalten deze op te heffen zo delen de betrokken Chinese beroepsfederaties mee. Jaarlijks exporteert China voor 600 miljoen $ dergelijke sluiters. In januari 2009 stelde de EU de heffing in voor 5 jaren; op 31 juli 2009 stelde China een beroep in bij de WHO die het won en dit zou moeten ingaan op 29 juli. Toch wordt blijkbaar geen haast gemaakt met de intrekking, integendeel. Gezien de Europese crisis toeneemt worden meer protectionistische maatregelen verwacht: na de heffing op de invoer van Chinese fietsen zijn wellicht tegels voor keuken en badkamer aan de beurt. Van deze voert China er voor 275 miljoen € uit naar de EU.
Reorganisatie bij SAIC
SAIC Motor, de grootste Chineseautoverkoper heeft het licht op groen gekregen voor een herstucturering waardoor SAIC Motor de eerste beursgenoteerde groep zou zijn met een volledige fabricageketen. SAIC Motor mag fondsen verwerven tot de aankoop van de activa van het moederbedrijf “Shanghai Automotive Industry Corp”. SAIC motor zal de moedervennootschap overnemen en deze heeft 60 % in de leverancier van auto-onderdelen- Huayu en nog activa in 21 andere auto-gerelateerde bedrijven en dit voor een totale waarde van 28 miljard yuan. Daartoe worden 1,73 miljard aandelen uitgeschreven van 16,5 yuan elk. Nadien zal het management van SAIC Group en SAIC Motor samensmelten. Bedoeling is over een meer efficiënte geïntegreerde aanbodketen te beschikken van onderdelen tot en met diensten, financiering en de nieuwe energie-technologiën. Een beursgang voor autobouwers begint een trend te worden na BYD, Great Wall Motor, FAW…
CSR:treinproducent met meest inkomen
China’s grootste producent van SST’s China South Locomotive and Rolling Stock Industry Group Corporation (CSR) zag zijn inkomen met 40 % toenemen tot 66 miljard yuan vorig jaar aldus SASAC-cijfers. De winsten stegen met 60 % tot 3,55 miljard. Daarmee doet CSR beter dan het Canadese Bombardier. Over een potentiële beursgang werd gezwegen na het incident met de SST in Wenzhou.
Winst Hutchison Whampoa verzevenvoudigd
De winst van Hutchison Whampoa is verzevenvoudigd gedurende het eerste semester. Aziës grootste groep is in handen van de Hong Kong tycoon Li Ka-shing en maakte voor 94 miljard $ winst. Daarvan kwam echter meer dan 90 % van de beursgang van Hutchison Port Holdings Trust in Singapoer. Li is echter zeer behoedzaam door de schuldencrisis in de EU en de slappe prestaties in de VS. Hij weigerde commentaar te geven over de speculatie dat hij 3 Italia zou verkopen en die onder zijn 3 Group mobiele telefonie valt. De winst daarvan steeg eveneens met 23% na vele jaren verlies. In Australie vlot het partnerschap met Vodaphone niet goed. Ook het filiaalinfrastructuur Cheung Kong Infrastructure die recentelijk Northumbrian Water in het VK opkocht, maakte stevige winst.
.