De stand van zaken 62

-Kort zakelijk nieuws-

BPost neemt Citipost Asia over
–Bpost heeft het Aziatische post- en pakjesbedrijf Citipost Asia overgenomen. Voor welk bedrag de transactie plaatsvond, kon niet worden meegedeeld. Citipost Asia heeft zijn hoofdkwartier in Hongkong en beschikt ook over een filiaal in Singapore. Het bedrijf, dat al 14 jaar brieven en pakjes verdeelt, haalde in 2010 een omzet van 50 miljoen Hongkongse dollar (4,76 miljoen euro). Voortaan zal Citipost Asia onder de naam bpost Asia werken. Het is de eerste overname die bpost in Azië realiseert. Bpost woordvoerder Van Speybroeck stelt dat de overname gezien wordt “als een springplak voor een uitbreiding in Azië, en in China in het bijzonder”. Daarbij mikt bpost – via bpost international – vooral op de pakjesmarkt, die door het toenemende succes van de internethandel steeds belangrijker wordt. In 2009 werd bpost al meerderheidsaandeelhouder in MSI Worldwide Mail in de Verenigde Staten. (belga)
Landelijke huishoudtoestellen: verkoop stijgt
Volgens cijfers van het ministerie van Handel steeg het aantal in landelijke gebieden verkochte huishoudtoestellen in september met 50 % tot 9 miljoen. Toppers zijn waterboilers, airco’s en televisietoestellen. China startte in februari 2009 met het tot 13 % betoelagen van deze verkoop en dit om de interne vraag te stimuleren na het uitbreken van de financiële crisis. Sinds de opstart werden 189 miljoen toestellen verkocht voor een waarde van 429 miljard yuan.
Minder inflatie en export…
China’s inflatiecijfer steeg in september met 6,1 %, iets minder dan het julimaximum dat 6,5 % bedroeg. Voeding die voor één derde instaat voor de berekening van de index steeg met 13,4 % in september vergeleken met het jaar voordien. Gedacht wordt dat de inflatie zal verder afnemen, maar zonder dat het doel van maximum 4 % gehaald wordt. De export van haar kant groeide “maar” met 17 % gedurende de laatste maand en de groei bij de import bedroeg “maar” 20 %. Verwacht werd dat beiden dit jaar 25 % zouden stijgen. Het handelsoverschot nam af van 17,8 miljard $ in augustus tot 14,5 miljard $ in september. Vooral de export naar Italië en Frankrijk was duidelijk ondermaats. De export naar Hong Kong verhoogde 7 % met de maand voordien, wat betekent dat Hong Kong zijn voorraad aanlegt voor de eindejaar periode. Anderzijds heeft de SCMP tijdens de opening van de ex-importbeurs van Kanton opgevangen dat de exporteurs in Dongguan hun uitvoerbestellingen tijdens het tweede semester zien terugvallen met 30 %.
…en meer productie
In september is de activiteit in de Chinese fabrieken voor de tweede opeenvolgende maal gestegen, na drie maanden daling. De index van de inkoopverantwoordelijken, de PMI, is terug boven de 50 punten geklommen, wat betekent dat er meer optimisme dan pessimisme is. Een aparte PMI voor vooral KMO’s toont echter dat die eerder pessimistisch zijn. Dit wijst erop dat China tot nu toe goed door de internationale economische problemen spartelt. De Chinese regering balanceert voor het ogenblijk op de slappe koord: groei aanmoedigen betekent versnellen van de gevreesde inflatie, groei te veel afremmen betekent een risico dat de buitenlandse crisis China meesleept en China niet de motor kan zijn die de internationale economie aantrekt.
Ook luchthaven Shenzhen breidt uit
Ook Shenzhens luchthaven plant uitbreiding, namelijk met een derde landingsbaan en een vierde terminal en dit ten laatste tegen 2040. Shenzhens luchthaven oheeft in juli een tweede landingsbaan geopend en tegen het jaareinde 212 zou een nieuwe passagiersterminal moeten open gaan. De derde terminal moet toelaten dat de luchthaven tegen 2020 45 miljoen passagiers aankan. De plannen werden mee opgesteld door de Nederlandse groep NACO. Terminals 1 en 2 waren bedoeld om 15 miljoen passagiers te bedienen, maar vorig jaar waren er al 26 miljoen, aldus viceburgemeester Zhang Wen. Tegen 2040 worden er 63 miljoen passagiers verwacht. Er komt ook een apart vrachtgebied dat 4,5 miljoen ton jaarlijks moet aankunnen. Vorig jaar werden 800.000 ton vracht behandeld, 185 % meer dan in 2009. Dit jaar beliep de aangroei maar 1,1 %. Tegen 2015 wordt op 1,3 miljoen ton vracht gerekend, waarvan de helft air-express.
Zij zien China zitten
*AstraZeneca, één van de leidende geneesmiddelenconcerns wil in China 200 miljoen $ in een nieuwe vestiging investeren om de groeide vraag, vooral in de landelijke gebieden te bedienen. De bouw te Taizhou (Jiangsu) zou eind 2013 af moeten zijn en 600 banen scheppen. Door de bouw zou een eenheid in Wuxi ontlast worden. De firma heeft ook een innovatiecentrum in Shanghai en beschikt over 100 vertegenwoordigers die opleiding geven aan kleine ziekenhuizen.
*Nike is ook van plan tegen 2015 zwaar in te zetten op China. Het duurde Nike 26 jaar om in China een omzet te halen van 1 miljard $, maar enkel vier jaar om dit getal te verdubbelen zodat China nu de grootste Nike-markt is na de VS. De keten telt nu 7000 winkels in het land en plant een uitbreiding naar het westelijk gedeelte toe.  De firma heeft te kampen met stijgende arbeidskost en de wisselende katoenprijzen.
*Ford Motors baas verklaarde deze week dat de firma in China haar beste modellen en toptechnologie zal aanwenden om te kunnen voldoen aan de eisen van de Chinese consument. Ford wil zijn verkoop van 5,3 miljoen voertuigen in 2010 opdrijven tot 8 miljoen tegen 2020 en rekent daarvoor sterk op de opkomende markten en vooral China. Tegen 2015 moeten daar vier nieuwe Ford-fabrieken staan en zullen er 15 nieuwe modellen uitgebracht worden. Drie fabrieken die nu in Chongqing gebouwd worden, zullen in 2013 opstarten. Met 900.000 voertuigen per jaar wordt Chongqing dan na Detroit de grootste Ford productiebasis. Ook in Nanchang (Jiangxi), wordt samen met Chinese partners een productie-eenheid van 300.000 voertuigen per jaar gebouwd.
Shanghai naar 2/3 diensten
Tegen 2015 wordt verwacht dat Shanghais economie voor twee derden uit diensten bestaat, terwijl dat in 2010 57 % bedroeg. Landelijk nemen diensten 43 % in van het BNP. De vooruitgang te Shanghai is vooral toe te schrijven aan de sectoren financies, handel en logistiek. Dit is wel ten koste van de nijverheid. Sommigen vragen zich af of dit wel een goede zaak is, want Shanghai groeide tijdens het eerste semester “maar” met 8,4 % en deze groei ligt al 3 jaar onder het nationaal gemiddelde. Shanghai telt nu 50.000 ondernemingen met buitenlandse kapitaalinbreng en deze staan in voor één derde van de jobs in de metropool. Hun im-en export beslaat zelfs twee derden.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *