Inflatie mindert tot 5,5%
Het inflatiecijfer nam vorige maand af van 6,1 % in september tot 5,5 % in oktober. Analisten verwachten dat dit ook het gemiddeld cijfer wordt op het jaareinde, maar verwachten een verdere val in de toekomst. Bijgevolg wordt niet verwacht dat China’s monetaire politiek zou versoepelen vooraleer de inflatie onder de 4 % daalt. In oktober stegen de voedselprijzen nog altijd met 11,9 % wat toch al minder was dan de 13,4 % stijging in september. De maandcijfers voor de kleinhandel verkoop (+17%) en deze voor investeringen (+24%) liggen in het verlengde van het verleden.
Hubei bouwt Wuhan uit als logistiek centrum
Wat de logica zelf is, gezien Wuhans centrale ligging, wordt eindelijk werkelijkheid. China’s centrale provincie bouwt op 5 jaar tijd Wuhan dat ook langs de Jangtse ligt, uit als een nationaal logistiek centrum. Wuhan is al een van de vier grootste spoorweghubs. Gedurende het 11 vijfjarenplan explodeerde deze nijverheidstak en het is de bedoeling om het zakencijfer van deze tak te verdubbelen van 56 miljard yuan in 2010 tot 120 miljard in 2015.
Scheepsbouw herdenkt zich
Volgens voorzitter Tan Zuojun van China State Shipbuilding Corp heeft China het met inflatie, loonsverhogingen en de munt die duurder wordt moeilijk om zijn concurrentievoordeel te behouden. Hij vindt dat op technologische innovatie moet gefocust worden in de toekomst. China zit met Zuid-Korea al twee jaar in een concurrentiestrijd voor de titel van de grootste scheepsbouwer maar Zuid-Korea concentreert zich op hoogwaardige en gesofistikeerde schepen terwijl China zich hoofdzakelijk concentreert op schepen met droge vracht, containerschepen tussen 4000 en 8000 ton en tankers voor halflange trajecten. Tan zei dat twee van zijn filialen er in slaagden schepen en tankers te vervaardigen die 10 tot 15 % minder brandstof gebruiken. Zijn groep die zowat de voornaamste scheepsbouwers omvat bezuiden de Jangtse maakte vorig jaar 2,6 miljard winst op een zakencijfer van bijna 30 miljard. In de toekomst gaat zijn groep zich concentreren op XL-containers van 16.000 tot 18.000 TEU, LNG-tankers en technisch veeleisende luxe-cruiseschepen.
Shaanxi plant grote energie-staatsonderneming
Volgens het Kantonees blad 21st Century Business Herald wil de provincie Shaanxi een groot energiebedrijf opzetten dat kan concurreren met de Yanchang Petroleum Group en de Shaanxi Coal Industry Company. Het plan zou komen van een groep met vicegouverneur Lo Qinjian aan het hoofd en er wordt een jaaromzet beoogd van 100 miljard yuan. De nieuwe onderneming zou de operaties combineren van Shaanxi Coalfield Geological Exploration Company en ook de Shaanxi Provincial Investment Company. Na vijf jaar werking zou het zakencijfer moeten hoger liggen dan dat van de twee andere groten die tegen 2015 op miljard voor de kolen tot 250 miljard yuan voor de petroleum worden geraamd. Deze twee zouden tot de top 500 willen behoren wereldwijd. .
Heineken blaast aftocht
Volgens Beijing Business Today bereidt Heineken de terugtocht uit China voor. Het heeft dit jaar al haar aandelen verkocht in Hong Kong gebaseerd Kingway Brewery , in Big Boss beer uit Jiangsu en de Shanghai Asia Pacific Brewery waardoor enkel Kanton en Haikou als productiebases overblijven. . Heineken deed zijn intrede in China in 1988 en was de eerste brouwer die over 100.000 ton bier verkocht te Shanghai in 1993. Tegen 2005 werd 200.000 ton verkocht en leidde het de gehele oostkust. In 2004 kocht het 21 % in Kingway dat 70% van de markt in Shenzhen heeft. Dit was het hoogtepunt en vanaf 2006 ging het bergaf. In 2008 werd een verlies van 6,6 miljoen $ opgetekend. In 2009 en 2010 werd het verlies beperkt en tijdens het eerste semester dit jaar was er maar een winst van 188.000 $. Kingways marktaandeel daalde in Shenzhen tot 20 % en op andere plaatsen haalt Heineken rond de 10 %. Marktanalisten wijten dit aan “de bittere smaak” en verouderde marketingtechnieken. Uiteindelijk zou enkel nog Haikou overblijven waar het 80 % van de markt heeft.
Reorganisatie staalnijverheid
De komende 5 jaren is de staalnijverheid aan een (verdere) reorganisatie toe, vooral geografisch. Het aandeel van de 10 grootste producenten wordt volgens het twaalfde vijfjarenplan verwacht te stijgen van de huidige 48 % tot 60 % in 2015. Ook zal privékapitaal worden aangemoedigd een rol te spelen bij toekomstige fuseringen. Momenteel is het zo dat de staalondernemingen onevenredig veel in het noorden geconcentreerd zijn zodat de helft van het geproduceerde staal van het noorden naar het zuiden moet worden verstuurd. Om deze verspilling tegen te gaan zal de sector worden gereorganiseerd en komen er geen nieuwe meer bij in de Bohaigordel en in de Jangtserivierdelta. In Xinjiang zou dit wel kunnen als ondersteuning van de ontwikkeling in de westerse regio.
Naar agentschap ter bestrijding namaak
De regering is van plan een agentschap op te zetten die makkelijk de strijd kan aangaan ter bescherming van de zgn. “intellectuele rechten”. Een striktere supervisie van de fabrikanten en een strengere inspectie over de markten is noodzakelijk. Het agentschap komt onder het ministerie van Handel. De politie zal aangemaand worden een super-regionaal system op te zetten dat onderzoeken vergemakkelijkt bij het afdwingen van de regelgevingen. Campagnes waren er elk jaar en deze heelden de symptomen, maar een permanente bewaking was er totnogtoe niet.