Westerse brouwers zoeken Chinese smaak
–China is al de grootste producer en verbruiker van bieren met 50 miljoen kiloliters, zowat één vierde van het wereldtotaal. Meer en meer drinken de Chinezen prijzige “premium” bieren van merken als Carlsberg, Budweiser, Bud Light, Heineken en Skol. Deze stonden enkel in voor 10 % van het verbruik, maar vertegenwoordigen de helft van de winst. Bijgevolg kijken de brouwers uit naar typische kenmerken en vragen van de Chinese markt. Blijkt dat de Chinezen graag uit prijzige bieren drinken tijdens een korte tijdspanne bv in een bar met vrienden. Om tegemoet te komen aan de Chinese smaak die (in tegenstelling met Hong Kong en Maleisië) minder bittere bieren de voorkeur geeft, lanceerde Carlsberg de “Carlsberg Chill” en de “Carlsberg Light” uitsluitend voor de Chinese markt. De Deense brouwer heeft er meer dan 30 brouwerijen, vooral in West-China. De Belgische brouwer Anheuser-Busch InBev introduceerde “Stella Artois” in november, maar vervaardigt er ook Beck’s, Budweiser, Corona en Harbin. De komende jaren wordt verwacht dat China 30 tot 50 % zal vertegenwoordigen van het groeipotentieel in de biermarkt. (China Daily)
China ook grootste kleinhandelsmarkt
–In de reeks “China grootste in” kan nu ook de kleinhandels- en voedingsmarkt toegevoegd worden. Volgens een IGD-studie was deze in China vorig jaar 607 miljard £ waard en deze in de VS 527 miljard £. Het onderzoeksbureau voorspelt dat de BRICS-landen in 2015 de top 5 zullen innemen. Volgens CEO Joanne Denney-Finch van IDG zal China’ s kleinhandel tussen 2006 en 2015 verdrievoudigen om dan 1000 miljard £ te bereiken, terwijl de VS in 2015 goed zal zijn voor 675 miljard £.
En tweede in kerosine
Met een verbruik van 20 miljoen ton vliegtuigbrandstof is China de tweede markt geworden van deze brandstof voor de burgerluchtvaart. Volgens directeur Li Jiaxiang van Civil Aviation Administration of China vervoerden de vliegmaatschappijen 293 miljoen passagiers, wat een vooruitgang betekent met 7 %. De VS verbruikte 112 miljoen ton vorig jaar. De Chinese vliegmaatschappijen gaan tegen 2015 hun vloot uitbreiden van de huidige 2888 vliegtuigen tot 4700 in 2015.
Tweede autostad in Wuhan
Naast de 20 jaar geleden met Citroen En Dongfeng opgerichte autostad in Wuhans zuidwestelijke district Zhuankou wil deze metropool er een tweede autostad bij. Ditmaal werd een overeenkomst gesloten met Shanghai General Motors. Het stadsbestuur zal tijdens de eerste fase 7 miljard investeren in een vestiging waar 300.000 wagens van de band zullen rollen. De nieuwe autostad bevindt zich in het zuidelijke Jinkou. De werken beginnen in juni en moeten in 2014 af zijn. Ook 200 firma’s van auto-onderdelen worden er voorzien. De tweede fase begint pas na 2015 en ambieert de productie van 600.000 auto’s.
Suning doet beter dan Gome
Handelsketen Suning heeft zijn hoofdconcurrent Gome overtroefd door een groei van 20 % in zakencijfer en winst. Suning had in totaal 93 miljard yuan inkomen (+24%) terwijl de winsten met 20 % groeiden tot 4,8 miljard yuan. Gome haalde een zakencijfer van bijna 60 miljard yuan (+17%) maar de netto winst zakte met 6 % tot nauwelijks 1,8 miljard yuan. Suning opende vorig jaar 373 nieuwe winkels in 25 steden zodat de keten nu aanwezig is in 256 steden met 1684 verkooppunten. De online verkoop groeide tot 5,9 miljard yuan, heeft 10 miljoen geregistreerde gebruikers en zit daarmee op de derde plaats qua e-commerce. Morgan Stanley heeft 50 miljoen aandelen van Suning gekocht.
HSL-technologie uitgevoerd.
China is een contract aangegaan met Bangladesh om hogesnelheidstreinen te leveren. Hiermee bereikt China’s hogesnelheidstechnologie internationale status. Volgens het contract zal China CNR Corporation Limited 20 hogesnelheidstreinen met een totaal van 60 wagons aan Bangladesh leveren. Ook zal China 20 netwerkbesturingssystemen en 40 aandrijvingsomvormers leveren. Dit is de eerste internationale deal waarbij China haar zelf-verbeterde netwerkbesturingssystemen en aandrijvingsomvormers exporteert. Deze zet betekent dat China zelfverzekerd is dat het land kan concurreren met andere internationale hogesnelheidstechnologie. Netwerk- en aandrijvingssystemen vormen de kern van de hogesnelheidstechnologie. Het aandrijvingssysteem bepaalt de stabiliteit van de trein, terwijl het netwerksysteem de treinen bestuurt en aanstuurt. (Radio86)
Prijzen airco’s tuimelt
Aircoproducenten als Midea en Gree hebben de prijzen van de airco’s verlaagd om hun stocks kwijt te geraken aldus het IT Time Weekly uit Kanton. Eind vorig jaar bedroeg de overtallige voorraad 12 miljoen. Aangemoedigd door overheden investeerde Midea één miljard in een fabriek te Wuhan en Gree spendeerde zelfs 3 miljard yuan voor de uitbreiding van zijn capaciteit. De 3 groten produceerden vorig jaar 170 tuigen, terwijl er maar een vraag is voor 110 miljoen. Falingen worden verwacht.