De steile op- en afgang van Ofo en Mobike

De twee vroeger dominerende deelfietsen bedrijven Ofo en Mobike hebben een stille afgang gekend. Mobike stopte met zijn app en is nu een onderdeel van Meituan. Ofo vormde zich om tot winkel app. Momenteel schieten drie deelfietsen bedrijven over, maar een echt systeem dat firma’s verhindert verlies te maken door tegen elkaar op te bieden om marktaandeel te verwerven, bestaat nog niet.

Mobike fietsen

Vijf jaar geleden waren de straten van grote steden als Beijing en Shanghai gevuld met de fel gele- en oranje kleuren van de toen startende bedrijven Ofo en Mobike. In tegenstelling tot de stedelijke huurfietsen, kon de gebruiker de deelfiets om het even waar achter laten in de stad. Het openen en sluiten geschiedde via een app en de fiets werd immers getraceerd via GPS. Begin 2018 waren er 23 miljoen deelfietsen van 77 ondernemingen op de Chinese wegen. Ofo en Mobile hadden toen samen 95% marktaandeel. Beide firma’s werden eenhoorns met elk meer dan 1 miljard $ waarde en ze waren actief in 200 steden en 20 landen wereldwijd.

Ze kregen sterke financiële dekking: Tencent investeerde in Mobike gevolgd door Ctrip en Foxconn. Ofo kreeg steun van Alibaba, Xiaomi en Didi Chuxing. De twee hielden de prijzen laag en werden verwikkeld in een prijzenslag. De te betalen waarborg bedroeg amper 200 yuan. De luchtbel barstte in 2017. Volgens durfinvesteerder Li Bin kwam hun werking neer op het ‘verbranden’ van geld. Een poging om in de tweede helft van 2017 tot een fusie te komen, stuitte op verzet van een van de stichters.

Ofo-deelfietsen

De tsunami aan deelfietsen bezorgde de regelgevers en de stadsplanners kopzorgen. De autoriteiten vaardigden beperkingen uit. In 2017 reden 2,4 miljoen deelfietsen door Beijing; nu telt de hoofdstad er nog 900.000. Meituan kocht Mobike voor 2,7 miljard $ op in 2018 en Mobike stopte vorige week met zijn app en Wechat miniprogramma. Ofo is nauwelijks een schaduw van zichzelf: het werd een winkelapp: door daar te kopen kunnen de Ofo-gebruikers hun waarborg terugbetaald krijgen. Momenteel zijn de drie deelfietsenbedrijven Didi Bike dat Bluegogo opkocht in 2018, Hellobike dat de steun van Alibaba heeft en tenslotte Meituan. Ondertussen heeft elke grote stad in China een ‘fietsen kerkhof’ gevuld met honderduizend tweewielers. Durfkapitalist Finian Tan raamt het aantal achter gelaten fietsen op 25 miljoen.

Fietsen kerkhof nabij Wuhan

Toen Mobile in 2018 overgenomen werd verloor het geld maar het K3 rapport van Meituan zegt dat de omzet van de deelfietsen toenam, zonder evenwel specifieke cijfers te vermelden,. Het lot van Ofo en Mobike blijkt echter de tech-giganten niet af te schrikken om toch een prijzenslag te wagen. De laatste e-commerce trend van kleinhandelswaren ingroepskoop door de buurt  heeft de prijzen van de groenten doen dalen tot de belachelijke prijs van 0,01 yuan voor nieuwe kopers. Opnieuw doet zich dus het fenomeen voor van geld ‘te verbranden’ om zo marktaandeel te verwerven. Jurist in internetzaken, Ma Ce uit Hangzhou merkt op dat er niet echt een regeling is tegen bedrijven die geld verbranden om producten te subsidiëren.

Geen wonder dus dat het Politbureau van de CPC eerder deze maand zich voornam om de “wanordelijke uitbreiding van kapitaal” te voorkomen en de financiële risico’s en de financiële risico’s onder controle te houden door middel van een nieuwe anti-monopoliewet. De eerste regelgevingen tegen dit laatste euvel blijven niet uit.

Bronnen: SCMP, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *