Op het autosalon van Shanghai blijkt dat techgroten als Baidu en Huawei wedijveren met wereldwijde fabrikanten van auto-onderdelen zoals Bosch en Continental om de bestuurders de beste software aan te bieden qua rijhulpsystemen.
Voor de start van het Shanghai autosalon noemde Baidu zich de ‘beste partner’ qua rijhulpsysteem. slimme elektrische voertuigen. Daarbij is de lage kost een van de verkoopargumenten. Baidu lanceerde op 16 april de Apollo City Driving Max en noemde het veruit het krachtigste. De gigant beweert voorts dat dit nieuwe systeem de enige ‘zuivere visie’-benadering te zijn voor automatisch rijden. Dit betekent dat het functioneert zonder het gebruik van duurdere lidar sensoren. Ook de nieuwe high-definitie kaarttechnologie zou goedkoper zijn dan de concurrenten en zou gebruikmaken van een crowdsourced-benadering om kaartgegevens te verzamelen. Baidu hoopt zo op termijn duurzame partnerschappen uit te bouwen met de autobouwers.
Huawei
Huawei maakte vorig jaar met zijn rijhulpsysteem geen beste beurt op het Shanghai autosalon omdat twee van zijn partners BAIC’s Arcfox en het minder bekende Seres geen denderende verkoop kenden. Huawei lanceerde op 16 april de tweede versie van zijn rijhulpsysteem dat niet enkel ontworpen werd voor op de autosnelwegen maar ook voor de complexe stadstraten zoals Teslas zelfsturende beta software. Volgens Huawei directeur consumentenproducten Richard Yu zou zijn system Tesla overtreffen bij op- en afritten en andere scenario’s. Het systeem zal tegen het jaareinde beschikbaar zijn in minstens 45 Chinese steden. Het is gebouwd op meerdere sensoren en camera’s om de afhankelijkheid van kaarten te verminderen. Een high-end versie van de elektrische crossover Aito M5 is het eerste model dat de technologie toepast terwijl de Avatr 11, mede ontwikkeld door Huawei en partners Changan & CATL en de Arcfox Alpha S het systeem ook zullen gebruiken.
Bosch
De Duitse autotoeleverancier Bosch begon op het autosalon van Shanghai met zijn vierde generatie computerplatform voor in-car ontspanning. Volgens voorzitter Dr. Markus Heyn van de Bosch mobiliteitsoplossingen is zijn informatiecomputer volledig ontwikkeld door het Chinese team en heeft hij de afgelopen twee jaar vier upgrades ondergaan. Dit biedt voertuigeigenaren ook een naadloze en slimme cockpitervaring, zowel in het voertuig als in de cloud, aldus Heyn die trots was dat Bosch een onderdeel was van de snelgroeiende en evoluerende industrie zodat het kon fungeren als een wereldwijde partner voor de klanten in China. Chinese original equipment manufacturers (OEM) stonden vorig jaar in voor 60% van Boschs mobiliteitsoplossingen.
Continental
Continental heeft zijn computer voorgesteld die zowel helpt bij het rijden evenals bij de controle van het lichaam. Tegen 2024 zullen meer dan 30 nieuwe voertuigmodellen de supercomputing-oplossing van Continental gebruiken, aldus het bedrijf, waarbij GAC’s EV-eenheid Aion een van de early adopters wordt. Het bedrijf heeft eind 2021 een joint venture gevormd met locale starter Horzizon Robotics waarover zo meteen meer.
Horizon Robotics
Het autosalon van Shanghai toonde de opkomst van binnenlandse leveranciers en daar is Horizon er een van. Horizon zei afgelopen week dat het met EV-bouwer BYD een team zal vormen om soft-en hardware voor zelfsturing te ontwikkelen in de BYD wagens. Meerdere BYD wagens zullen Horizon’s Journey 5 gebruiken. Voor Horzion Robotics is dit een belangrijke prestatie in de strategische samenwerking tussen beide. Gesteund door een reeks autobouwers zoals Volkswagen levert Horizon al aan autobouwers zoals Geely en Li Auto. Het kondigde afgelopen week ook een partnerschap met EV maker Hozon Auto aan om platformen voor rijhulp te bouwen die al in 2024 op de markt zullen komen. Voegen we aan dit overzicht nog het SCMP nieuws toe dat Sensetime uit Hongkong reeds 30 autobouwers als klant heeft voor zijn SenseAuto Cabin en SenseAuto Pilot. Kortom op de markt van software voor rijhulpsystemen zal het in China niet aan concurrentie ontbreken.
Betekenisvol voor de verhouding tussen buitenlandse en binnenlandse merken is de vlucht voorwaarts van Volkswagen. Omdat de Duitse groep marktaandeel aan het verliezen is in China waar het de helft van zijn winsten maakt, besloot Volkswagen 1 miljard € te investeren in 100%TechCo dat te Hefei 2000 personen zou tewerk stellen.. Bedoeling is beter in te spelen op de noden van de Chinese consument zodat de tijd die gespendeerd wordt om nieuwe producten uit te vinden en op de markt te brengen met 30% wordt ingekort. Volkswagen wil dus niet door de Chinese verbruiker langzaam gemarginaliseerd of ontkoppeld te worden, maar integreert zich integendeel beter in het Chinese auto-ecosysteem.
Bron Technode, SCMP, FT
.