De hoofdstad is van plan om het aantal meetstations van luchtvervuiling te verdubbelen en ook om in de strijd tegen deze vervuiling eengemaakte normen na te streven met andere steden uit de regio. De normen om tot het rode alarmniveau te bereiken, werden aangepast. Nieuw is ook dat Beijing van plan is om ventilatiecorridors uit te werken waarlangs de vervuiling kan wegwaaien.
Het aantal dagen met blauwe lucht steeg vorig jaar in de hoofdstad maar met 14 dagen, nogal een marginaal cijfer. Daarentegen daalde het gehalte aan fijn stof vorig jaar met 6,2% tot 80,6 microgram/m3 en sinds 2013 bedraagt de daling 9,9%. Volgens gegevens van de hoofdstedelijke milieudienst nam gedurende deze periode ook de dichtheid aan SO2 af met 49% en die aan NO2 met 11 %. De voorbije twee jaren halveerde het steenkoolgebruik immers zodat de verbranding van steenkool voor stadsverwarming zowat beëindigd is. Vorig jaar sloot of beperkte de hoofdstad ook de productie van 2000 vervuilende fabrieken.
Om de strijd tegen de luchtvervuiling in de toekomst tegen te gaan, werden vijf luchtcorridors uitgetekend en deze zijn zowat 500 meter breed. Die lopen meestal van Noord naar Zuid en verbinden parken, rivieren & meren, wegen langs groene gordels en lage woonblokken. Secondaire luchtcorridors zijn maar 80 meter breed. De bebouwing in deze zones zal strikt worden gecontroleerd en hindernissen zullen gradueel uit de weg worden geruimd. Sommige steden zoals Shanghai en Fuzhou beschikken al over luchtcorridors in hun strijd tegen de luchtverontreiniging. Deze windcorridors verbeteren de windcirculatie en dit is zowel bevorderlijk tegen het stedelijk warmte eiland-effect als tegen de vervuiling, aldus de stedelijke planners.
Om over de juiste cijfers te beschikken, zullen 30 controlestations worden toegevoegd aan de bestaande 35 stations. De nieuwe stations komen aan scholen, berg- en rurale gebieden, aldus directeur Zhang Dawei van het Beijing Municipal Environmental Monitoring Centre. De stad blijft bij haar voornemen om tegen 2020 de uitstoot met 40 % te verminderen in vergelijking met 2013. Omdat de vervuiling echter een regionaal probleem is, drong de nationale milieuautoriteit er op aan dat Beijing, Tianjin en nog 4 andere buursteden samen het probleem zouden aanpakken.
De regio rond de Bohai-baai kent immers een meer ernstige luchtvervuiling dan de Jangtserivierdelta en de Parelrivierdelta. Eind januari was het regionaal netwerk klaar dat informatie uitgewisselt over grote bedrijven met vervuilende nijverheden. Tegen 15 maart zullen de betrokken steden waarbij ook Baoding, Langfang, Tangshan en Cangzhou uit de provincie Hebei over een gecoördineerd systeem beschikken wat hun antwoorden en alarmniveaus betreft. Het is wel zo dat het alarmniveau dat bestond in Beijing voor de eengemaakte versie, wordt aangepast: in Beijing werd het rode alarm afgekondigd na een luchtindex boven 200 gedurende meer dan 3 dagen; de nieuwe rode alarmdrempel heeft het over de luchtkwaliteit die gedurende 1 dag 500 haalt, 300 gedurende twee dagen of 200 gedurende 4 dagen.
Peoples daily, China Daily, CRI