Uit oostelijk, centraal als westelijk China vertrekken vrachttreinen van China naar Europa. Er zijn zowel gevestigde lijnen als nieuwkomers. Het idee van een nieuwe zijderoute via de ijzeren weg krijgt hiermee langzaam gestalte. Qua kosten en snelheid neemt het spoor een tussenpositie in tussen luchtvaart en scheepsvervoer.
Een vijftal regelmatige verbindingen verzekeren momenteel de verbinding tussen Europa en de drie grote regio’s in China: oostelijk, centraal en westelijk China. De lijnen zijn Chongqing-Duisburg, Chengdu-Lodz (Polen), Zhengzhou-Hamburg, Suzhou-Warshaw, Wuhan-Tsjechië & Polen. Gedurende de laatste twee jaren zijn de treinen tussen Chengdu via Kazachstan naar Polen 180 maal heen en terug gereden. De 9826 km worden afgelegd op 15 dagen waarmee het de snelste vrachttrein is tussen beide continenten. Dit jaar kunnen 300 treinen verwacht worden en wordt de lijn zowel verlengd naar Hamburg in Duitsland als naar Tilburg in Nederland. De prijs van het vrachtvervoer bedraagt een vijfde van de vrachtkosten per vliegtuig en goederenvervoer per trein gaat driemaal sneller dan transport per schip. Overigens heeft Chengdu er 1,9 miljard yuan voor over om in de komende 3 jaar een draaischijf van internationaal spoorwegverkeer te worden.
Dit jaar zijn de vrachttreinen tussen Zhengzhou, via Kazachstan en Hamburg 150 maal over en weer gereden en waren de vervoerde 60.000 ton goederen goed voor in totaal $ 693 miljoen. De eerste vrachttrein uit Zhengzhou reed op 18 juli 2013. Volgens Chinese cijfers gebruikt een kwart van de Sino-Europese snelle vrachttreinen deze lijn. Per week vertrekken er driemaal treinen uit China en keren er tweemaal treinen terug uit Europa; dit semester moeten drie retourreizen per week realiseerbaar zijn en tegen midden volgend jaar staan 4 vertrekbeurten en 3 terugbeurten gepland per week. Tegen 2017 moeten er 300 shiften gemaakt worden.
De eerste trein tussen Chongqing en Duisburg dateert al van 2011. Meer dan 100 treinen reden ondertussen tussen beide steden, maar het is pas sinds april vorig jaar dat de verbindingen met vaste regelmaat doorgaan. Ook deze lijn gaat via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland. De lijn wordt uitgebaat door Trans Eurasia Logistics, een joint venture tussen Deutsche Bahn en Russian Railways.
De vrachttrein tussen Wuhan via Xinjiang naar Europa rijdt met regelmaat sinds april 2014. In 2015 vervoerden de 164 shiften 14.912 TEU’s containers vracht. Algemeen manager Wu Guangming van uitbater Wuhan Asia-Europe Logistics gaat er prat op dat zijn bedrijf het meest buitenlandse kantoren heeft, namelijk in Kazachstan, Duitsland, Rusland. Frankrijk evenals steden langs de Wolga zullen volgen. Volgens hem brengen zijn treinen de meeste vracht terug uit Europa: deze gaan van plastiek vloeren, plastiek compressiewalsen, over auto-onderdelen, cosmetica, hout tot vistuigen.
De lijn tussen Suzhou en DHL hub Malaszewicze in Polen is een initiatief van DHL Global Forwarding. De wekelijkse trein loopt via Manzhouli en de trans Siberische lijn.
Nieuwe lijnen
Op 20 oktober werd de nieuwe trein tussen Linyi (Shandong) via Harbin, Manzhouli en Moskou naar Hamburg ingezet. Transport dat voordien 60 dagen in beslag nam, duurt nu maar 20 dagen. Door de nieuwe trein zag de goederenmarkt van Linyi haar verhandelde tonnage toenemen met 150.000 ton. Op 10 oktober vertrok ook van uit Shandong de trein uit Binzhou die via Xinjiang naar Europa rijdt. De douaneformaliteiten langs de nieuwe zijderoute geschieden eenmaal, namelijk op het vertrekpunt en dit brengt een kostenvermindering met zich van 35 yuan/per ton aan logistieke kosten. Het afgelopen jaar reed ook een eenmalige vrachttrein tussen Yiwu en Madrid heen en terug. Vrij recent is de lijn tussen Harbin en Hamburg die eveneens tot een regelmatige verbinding wil uitgroeien. Dit is ook het geval met de lijn tussen Changsha (Hunan) en Duisburg. Antwerpen komt alsnog in het verhaal niet voor.
Sinds 1 juli rijden ook regelmatige treinen tussen Qingdao en Centraal Azië via 2 aftakkingen; lijn 1 gaat naar Alma-Ata, Kazachstan en Bisjkek, Kirgizië door de Alataw pass. De tweede tak komt via Khorgos in Samarkand en Tasjkent, Oezbekistan en Asjchabad Turkmenistan.
Bronnen: En.ce.cn; http://en.hubei.gov.cn/ wikipedia,