In China gebruikt zowat iedereen in de metro, op hotel, in winkel, resto en taxi de smartphone en bij voorkeur via Wi-Fi. Bij het publiek zijn maar weinigen zich bewust van het veiligheidsrisico, zij het dat de overheid na Snowden wel wakker geschrokken is. De operators zien dat hun inkomen uit oproepen daalt en gaan wellicht hun strategie meer afstemmen op draadloos internet.
Even starten met een persoonlijke noot. Tijdens ons recent Chinabezoek hadden van de 12 hotels 10 wifi en 2 vast internet. 100 % internettoegang dus. De internetgiganten als de groep Alibaba, Tencent Holdings, Baidu en Xiaomi Technology haasten zich recentelijk om hun klanten gratis Wi-Fi aan te bieden. Dit publiek maakt zich echter weinig zorgen over het veiligheidsaspect.
Wanneer de klant de AliPay Wallet toepassing installeert, kan de groep Alibaba virtueel elke beweging van deze klant opvolgen. Tencent heeft zich op 17 september verbonden met 10 dienstenproviders om hun Wi-Fi operaties te commercialiseren en dit netwerk verbindt 10.000 supermarkten, 15.000 koffieshops en 35.000 restaurants. Qihoo 360 is met de 3 telecomoperators in gesprek om haar 6 miljoen hotspots te verhogen naar 36 miljoen gratis hotspots. Qihoo was het eerste bedrijf dat een minirouter van 19 yuan op de markt bracht dat van een toestel met internettoegang een hotspot maakt. Zoekgigant Baidu beweert met China Telecom te discussiëren om diens miljoen hotspots te kunnen gaan gebruiken. Xiaomi heeft een licentie gekregen als virtuele telecomoperator en zal ongetwijfeld ook zijn draadloze router in het gevecht om de gunst van de Wi-Fi-klant uitspelen.
De hoop van de Internetgiganten dat goedkoop Wi-Fi de kassa zal doen rinkelen is een hot-item, maar over veiligheid en privacy wordt minder gesproken. Volgens officiele cijfers kennen de 632 miljoen Chinese internetters echter een jaarlijks verlies van 150 miljard yuan door bedrog, hacken of lekken van informatie. Veel Internetgebruikers klagen dat de Wi-Fi-diensten van de grote operators paswoorden vragen, certificatiecodes of SIM kaartnummers en dat ze automatisch sluiten na 1 uur gebruik. Ze menen ook dat 3G gebruiken veiliger is dan Wi-Fi. Zowel Alibaba, Tencent als Qihoo 360 beweren steevast dat hun Wi-Fi wel veilig is.
Inkomen
Feit is toch dat de talloze applicaties die in het voetspoor van Skype volgden en toelaten om gratis te bellen over Internet toch een daling veroorzaken bij het inkomen van de operators. Gedurende het eerste semester had China Mobile 165 miljard aan inkomen uit gesprekken, weliswaar nog meer dan de helft van het bedrijfsinkomen, maar toch minder dan het 175 miljard gedurende het vorig semester. China Telecom zag zijn inkomen uit gesprekken tijdens dezelfde periode met 2,3 miljard yuan dalen tot 17,5 miljard. Overigens telt Tencents QQmessenger maandelijks 829 miljoen actieve gebruikers en WeChat heeft er 438 miljoen, wat meer is dan de abonnees van China Mobile en China Unicom samen. China Mobile pareert met de tegenstrategie om alle online inhoud (boeken, muziek, spelen) in een filiaal onder te brengen. Bij China Telecom steeg het aantal mobiele abonnees daarentegen met 13 miljoen of 30% en ook het inkomen uit nieuwe diensten steeg met 30%. Dit inkomen uit internetdiensten is nu goed voor 30 % van het bedrijfsinkomen.
Overheid
Bepaalde Chinese gsm bedrijven als Lenovo en ZTE brengen al gsm’s op de markt met strenge veiligheidsvoorzieningen zoals een vingerafdruk-lezer. Ook Huawei maakt van bescherming van de cloud gegevens een prioriteit evenals van anti-afluister mogelijkheden. De onthullingen van NSA contractor Snowden hebben ook de politici wakker geschud over de afluister gewoonten van de Amerikaanse spionage.
De stad Shanghai heeft zijn ambtenaren al gevraagd Huawei-toestellen te gebruiken om veiligheidsredenen. Volgens Dragon TV hebben topinstanties uit administratie, leger en staatsondernemingen bij Yulong 2000 apparaten gevraagd die niet kunnen worden afgeluisterd. Kortom aan de politieke top is het bewustzijn om veiliger om te springen met draadloze telefonie al aanwezig. Bij de brede massa is het afwachten hoe de strijd om de gunst van de Wi-Fi-gebruiker zal aflopen. Deze koers tussen de internetgiganten en de operators is pas opgestart, maar belooft boeiend te worden