Sinds kort maken in China ook coworking spaces of gedeelde kantoren opgang en dit niet enkel voor starters maar ook voor KMO’s/MKB’s en multinationals. Meer en meer lokale overheden plaatsen echter een rem op de toename in hun stad van het aantal deelfietsen.
De eerste gedeelde kantoorruimte opende in 1995 te Berlijn. Het concept verspreidde zich traag toen in San Francisco in 2006 Citizen Space werd geopend. Hetzelfde jaar opende in Shanghai Anken House. Sinds 2015 namen de gedeelde kantoren snel toe in China. Nu zijn er 500 sites enkel in Beijing en Shanghai. Het gedeelde werkmilieu moedigt samenwerking en het delen van kennis aan en dus innovatie. De huur van de panden geschiedt niet volgens de ingenomen ruimte maar per persoon. De onderlinge concurrentie geeft aanleiding tot het aanbieden van creatieve voordelen zoals het toelaten van huisdieren, on-site gym, gratis bier en zelfs sauna’s. Het intrekkende bedrijf hoeft zich niet te bekommeren over infrastructuur, internet(veiligheid), kopieer gelegenheid…Colliers Internatonal verwacht zelfs dat tegen 2030 30% van de kantoormarkt zal bestaan uit deelkantoren. In China wordt al de trend vast gesteld dat het niet meer louter starters zijn die er hun toevlucht toe nemen, maar nu ook meer en meer KMO’s/MKB’s en zelfs multinationals.
Brug-Guanxi
Managing Director Paul Hu van Naked Hub in Shanghai zegt dat de helft van zijn afnemers multinationals zijn en KMO’s/MKB’s en de andere helft starters. Ook Community Director van Startup Grind Jan Smejkal vindt dat bedrijven de gedeelde kantoren gebruiken als een brug tussen hen en de starters. Daarnaast beschikken de deelkantoren over een netwerk van potentiële klanten en partners, over een concurrentiële prijs voor goederen en diensten en soms op toplocaties. Naked Hub beschikt zelfs over een eigen B2B-platform dat alle leden verbindt. ‘Hoe groter en meer divers ons ecosysteem, des te beter’ zegt Hu die huurders telt uit sectoren design, voeding, media, verbruiksgoederen, media tot technologie en internet. Voor buitenlanders kan het ingebouwde ‘guanxi’-netwerk van belang zijn.
Branding Director van SimplyWork te Shenzhen vindt dat voor buitenlanders die het eerst in Shenzhen aankomen, de deelkantoren een uitstekend middel zijn om in contact te komen met de lokale gemeenschap. Volgens Smejkal wordt de aangeboden ruimte zelfs meer en meer secundair in vergelijking met het aanbieden van diensten naar het lokaal community ecosysteem. Sommige deelkantoor bedrijven zijn al begonnen met het onderhandelen om hun leden groepsdeals aan te bieden: de bedongen kortingen omvatten ziekteverzekering, het Fonds voor sociale zekerheid, het stichten van een vennootschap. Kortom de markt van de gedeelde kantoren kent een veelbelovend debuut en verwacht kan worden dat het een ernstige concurrent wordt van de traditionele kantoormarkt.
Stop deelfietsen
Steeds meer steden willen dat er geen deelfietsen meer bijkomen. Ze veroorzaken een parkeerchaos, verstoppen het verkeer en worden zelfs een gevaar. Naast Beijing, Shanghai, Shenzhen, Wuhan en Guangzhou vinden nog 8 andere steden dat de toename een halt moet toegeroepen worden. Enkel de hoofdstad telt 2,35 miljoen deelfietsen die toebehoren aan 15 firma’s. Eerder verbood Beijing nog bijkomende deelfietsen op zijn wegen en werd hierin gevolgd door 12 andere steden. Volgens het ministerie van Transport telde China in juli 2017 70 verschillende merken met 16 miljoen fietsen op straat en 130 miljoen klanten.
Analist Li Hao van Bernstein Research vindt vooral dat het management verfijnder moet worden. Hij verwacht dat kleine bedrijfjes failliet zullen gaan. Mobike vicevoorzitter Li Yuxian legt uit dat zijn bedrijf al ‘zwarte’ parkeerplaatsen opspoort met cloud computing en kunstmatige intelligentie. Daarvoor heeft hij 3 miljard yuan uitgegeven aan big data, internet of things en KI. Zijn firma beschikt over 7 miljoen fietsen en 100 miljoen klanten in 170 steden wereldwijd. Concurrent Ofo heeft in elk werkgebied een ‘onderhoudsman’ aangesteld en biedt 10 miljoen deelfietsen aan in 13 landen.
Ofo-Stichter Dai Wei zegt dat hij zijn groene dienst die de koolstofuitstoot vermindert, wil brengen tot elke buurt die nood heeft aan vervoer op korte afstand. Het verzadigingspunt is echter al bereikt en er is behoefte aan stroomlijning en het aanpassen van de business modellen. De kleinere merken verplaatsen nu al hun werking naar de derde- of vierde rang steden. CEO Chen Yuying, van het te Guangzhou-gebaseerde MingBikes trekt zich tegen het jaareinde terug uit Shanghai, Hangzhou, Guangzhou en Shenzhen ten voordele van 50 derde- en vierde rang steden. Voor nieuwe bedrijven is het uiteraard onmogelijk om een markt te betreden met een numerus clausus.
Bron: China Daily, China Briefing