Didi mikt op evolutie van wagenbezit naar wagengebruik

De dienst voor deelauto’s Didi-Chuxing scherpt na de alliantie met al 31 partners zijn bedoelingen verder aan. Didi verklaart het streven naar wagenbezit resoluut  als passé. De toekomst ligt weggelegd voor het huren van auto’s en daarin voelt Didi zich de centrale operator.

CEO Cheng Wei links, voorzitter Jean Liu rechts

Al in februari lanceerde Didi-Chuxing een alliantie met een twaalftal automerken en leveranciers van auto-onderdelen. Oorspronkelijk was dit eerder gericht op het ter beschikking stellen van elektrische auto’s. Ondertussen zijn al 31 autoproducenten partner geworden van de alliantie. Bij de Chinese producenten vinden we Geely, BYD en SAIC, bij de internationale merken de Chinese filialen van RenaultNissanMitsubishi, en Toyota en Volkswagen. Didi ziet een unieke rol voor zich weggelegd in de omwenteling die momenteel plaats vindt in de vervoerssector. De automerken prijzen zichzelf aan als ‘mobiliteitsproviders’ en Didi-CEO Cheng Wei speelt in op deze evolutie.

Alliantie rond Didi

‘Niemand wil graag de olie van de wagen verversen, de verzekering betalen of de wagen laten herstellen’ zo luidt het. Voortaan doet Didi dit als operator zelf voor zijn 450 miljoen gebruikers. ‘Gedaan met auto eigendom, leve het autogebruik’, zo luidt het devies. Bedoeling is ook aan de hand van data van de gebruikte wagens om eveneens het interieur van de wagen aan deze data (bv hoeveel maal de stoel versteld wordt) aan te passen. Didi wil ’s werelds grootste platform van auto-operatoren worden. Het ziet zijn alliantie met de autobouwers uitmonden in drie platformen: een eerste voor het online huren van een wagen (incluis het huidige aanroepen van een wagen), ten tweede het deelauto huurplatform (dat het eigenaarschap vervangt) en een  verkoopdienst die de wagens onderhoudt.
Cheng ziet bijgevolg de Didi Auto Alliance als een provider van geïntegreerde transportdiensten met leasing en verkoop, auto financiering, diensten als verzekering, vlootoperaties tot deelauto’s. Ondervoorzitter Jesse Yang meent dat het auto interieur ontworpen zou kunnen worden volgens de wensen van Didi’s klanten, maar het koetswerk blijft hoofdzakelijk het werk van de automerken. Didi wil duidelijk ook de grootste operator worden van elektrische voertuigen in China en dit met een vloot van één miljoen in 2020. Momenteel beschikt Didi-Chuxing over 260.000 dergelijke wagens op zijn platform. Dagelijks realiseert het 30 miljoen ritten.

Meituan Dianping

Meituan bestellers

Naar verluidt is Didi met bankiers al aan het praten om tijdens het tweede semester een beursgang te lanceren. Dat is uitgerekend wat ook rivaal Meituan Dianping van plan is om nog dit jaar in Hongkong te doen.  Groepkoopdienst Meituan Dianping dat ook maaltijden aan huis levert, lanceerde zich in het aanroepen van wagens te Shanghai en begeeft zich snel in de markt die Didi domineerde. Volgens Meituan verwierf het op één week tijd een derde van de markt te Shanghai en dit met 300.000 dagelijkse transacties. Beide firma’s beconcurreren elkaar ook in de deelfietsen. Didi controleert deelfiets starter Bluegogo terwijl Meituan Dianping een maand geleden bevestigde Mobike te hebben gekocht.
Naar verluidt zou het snelle en hoge marktaandeel van Meituan toe te schrijven zijn aan een sterke prijzenkorting. Dit komt vaker voor wanneer bestaande initiatieven zich wagen in een nieuwe sector. Ook de kaartendienst van Alibaba AutoNavi Holdings heeft zich eveneens gelanceerd in de aanroepdiensten van wagens net zoals online reisbureau Ctrip.com International. Deze ongebreidelde concurrentie is echter niet naar de zin van het Ministerie voor Transport dat waarschuwt tegen het verbranden van cash. ‘Dit kan wel het marktaandeel op korte termijn helpen, maar op termijn vernietigt het de eerlijke markt’, aldus de waarschuwing. Het is dus even wachten of Meituan Dianping echt wel Didi op eigen terrein kan verslaan.
Bronnen: SCMP; China Money Network, FT

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *