Didi: Toekomst autosector ligt in de diensten

Didi Chuxing heeft met 12 firma’s een intentieverklaring  over partnerschappen afgesloten om elektrische deelauto’s ter beschikking te stellen. Didi is er van overtuigd dat de klemtoon op autobezit langzaam zal overgaan tot het gebruik van een (deel)auto. Didi ziet zich een centrale rol weggelegd bij deze evolutie naar de autosector die voornamelijk op diensten gebaseerd is.

Didi Chuxing is de dominante firma voor het bestellen van een taxi. Ze is ook zowel op het vlak van deelauto’s als deelfietsen actief. Het bedrijf dat 56 miljard dollar waard is telt 7000 personeelsleden en heeft 400 miljoen gebruikers in China. Al in december beloofde Didi dat het 1 miljard yuan zou gaan investeren in de markt van deelauto’s. Bedoeling was met een app de gebruikers ook toegang te verlenen tot de deelauto’s, net zoals bij de taxi’s. Nadat in november een joint-venture opgericht werd om ten lande elektrische oplaadstations te bouwen, volgt nu een nieuwe logische stap.

Alliantie

Didi Chuxing vormt met 12 autobouwers een alliantie om een netwerk op te zetten van elektrische deelauto’s. Tot het netwerk behoren niet enkel Renault-Nissan-Mitsubishi en KIA, maar ook de Chinese autobouwers Changan, BYD, Geely en BAIC die auto’s zullen aanbieden om te huren op korte termijn. Sommige wagens zullen ook van Didi zelf zijn. Volkswagen heeft eveneens met Didi een intentieverklaring getekend, maar die verschilt wat van het partnerschap van de 12. Doel is de gebruikers een gediversifieerd en open kanaal aan te bieden waar ze op een efficiënte manier een auto kunnen huren en terug brengen, aldus woordvoerster Jiang Mingzhuo.

Verschuiving

Voorzitter Jean Liu (l) en stichter CEO Cheng Wei (r)

In de ontluikende markt van deelauto’s zal Didi zeker in concurrentie treden met bijvoorbeeld SAIC-Motor de grote autobouwer te Shanghai  waarvan het filiaal voor elektrische auto’s EvCard een werking ontplooit in 60 steden. Ook de traditionele autoverhuurdienst CAR zei in maart diensten te zullen lanceren voor de verhuur op korte termijn. EvCard voorspelt dat de autoverhuur van 8 miljoen ritten in 2015 zal stijgen tot 37 miljoen dit jaar. Verwacht wordt dat het aantal autobestuurders tegen 2020 355 miljoen bedraagt terwijl er 195 miljoen auto’s zullen zijn. Volgens Didi kennen zijzelf het best de gebruikers en door hun grote hoeveelheid aan gegevens kan Didi ook bijkomende diensten aan de man brengen zoals oplaadstations en verzekeringen. Ook bij het testen van zelfsturende wagens is Didi actief, zij het voornamelijk in de VS.
Volgens analisten valt het recente initiatief te begrijpen in een verschuiving van de klemtoon van het bezitten van een auto naar meer nadruk op het gebruik er van. Vandaar dat dienstenfirma Didi zich geroepen voelt om in te spelen op deze evolutie naar autodiensten. Sommigen beweren zelfs dat Internetbedrijven momenteel meer personen in de wagens krijgen dan de autobedrijven. Feit is wel dat Apple, Alibaba Group en Tencent tot de hoofdaandeelhouders van Didi behoren. Vorig jaar werden in China 777.000 wagens op basis van nieuwe energie verkocht. Bij de 30.000 gebruikte huurwagens zijn zelfs 95% van deze voertuigen groen.
Bron: FT,  SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *