Dorpskaders met universitair diploma gevraagd

foto door dorpsactivist afgestaan aan Reuters


Afgestudeerden met een universitair diploma wordt gevraagd om een loopbaan als functionaris aan te nemen op het platteland. Van de nieuwe, academisch geschoolde ambtenaren verwacht de CPC dat ze de lokale bevolking respecteren en vertrouwen. Ze moeten ook leren van die mensen en van die ambtenaren in functie die hun werk goed doen en het vertrouwen van de bevolking genieten. Dit ‘strategisch project’, in de woorden van een kaderlid van de organisatieafdeling van de CPC, is een van de initiatieven om de ontwikkeling van het platteland te versterken en daarbij de verhouding tussen de overheid, de CPC enerzijds en de bevolking anderzijds te verbeteren. Ter gelegenheid van de aanstelling van 96 nieuwe dorpsleiders werd het officieel aangekondigd.
De CPC heeft rond de 600.000 basisorganisaties verspreid over alle plattelandsgebieden. Een van hun taken is het om geschikte kandidaten te zoeken voor verkiezingen van de dorpsraden als de bevolking vindt dat overheden moeten worden vervangen die hun taak niet ter harte nemen. Ze moeten voeling hebben met de mensen, zorgen voor groei van de plaatselijke economie en ervoor zorgen dat het beleid rechtvaardig is. Ook een goede opleiding zou die houdingen in de hand kunnen werken. Geschillen over onteigeningen en landeigendom vormen nog steeds een belangrijke bron van onrust. Eerder deze week was er bijvoorbeeld een actie in Lufeng, provincie Yunnan (zuiden van China). Een groot aantal dorpsbewoners en boeren (westerse bronnen spreken van 4000) hebben de regeringskantoren vreedzaam omsingeld uit protest tegen het uitblijven van een bevredigende regeling voor de – in hun ogen – oneerlijke transacties van land. Sommige van die geschillen dateren al van 1998. De incidenten die eerst vooral in de welvarende streken van het zuiden en het oosten voorkwamen, worden nu, volgens een Xinhua rapport, ook talrijker in het westen. Daar geven analisten tegengestelde verklaringen voor. Er is de regeringsvriendelijke interpretatie: ‘naarmate de bevolking daar, dank zij de campagne van de centrale regering en de investeringen van de ondernemers die erop inspelen, welvarender wordt neemt ook de mondigheid toe’. Daar staat een meer kritische uitleg tegenover: ‘de overheid houdt nog steeds vast aan een antagonistisch ontwikkelingsmodel en legt dat op aan de achtergebleven regio’s in het Westen. Dan neemt ook daar de weerstand toe van de diegenen die het kind van de rekening zijn’.
Blijkbaar is Beijing van plan om de ‘harmonisering’ van het sociaal overleg ook te zoeken in een verbetering van de opleidingen. De versterking van het onderwijs op het platteland zelf moet komen van de klassieke middelen zoals investeringen, maar ook van inspanningen om meer jongeren uit die streken zelf te laten studeren aan de universiteiten. Het Nationaal Instituut voor Onderwijskundig Onderzoek heeft daarvoor de deskundigheid ingeroepen van de Universiteit van Bristol (VK). Daar hebben Britse onderwijskundigen een nieuw evaluatiesysteem ontworpen dat leerlingen uit achterstandssituaties, in het bijzonder uit arme landelijke gebieden, meer kansen geeft om tot een universiteit te worden toegelaten. Deze zogenaamde ‘value added measures’ kijken niet allen naar de geïsoleerde harde resultaten bij toelatingsexamens, maar houden rekening met de overwonnen achterstanden en de gebleken vooruitgang. De centrale regering roept universiteiten ook op naar wegen te zoeken om de drempel voor de toegang tot hun instituut te verlagen voor jongeren uit plattelandsscholen.
Bronnen: Xinhua, The Guardian, China Daily
zie ook het artikel van de betrokken Britse onderwijsprofessor Sally Thomas  in China Daily http://www.chinadailyapac.com/article/improving-education-quality-rural-areas

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *