Gyirong bevindt zich op de grens tussen Tibet en Nepal en langs de weg naar Kathmandu. Dagelijks rijden vrachtwagens uit beide richtingen af en aan om de douaneformaliteiten te vervullen. Niettegenstaande de weg vooral langs Nepalese kant in een erbarmelijke toestand verkeert, werd vorig jaar te Gyirong vijf maal meer grenshandel verricht.
Na de aardbeving die in april 2015 Nepal trof, moest de grenshandelspost te Zhangmu gesloten worden. 80 % van het zakenverkeer werd afgeleid naar het kanton Gyirong dat zich 20 km van de grens bevindt. Toch behoort deze 20 km tot de moeilijkste en gevaarlijkste van het traject tussen China en Kathmandu. Zoals bekend loopt de trein tussen Golmud en Lhasa al tot Xigaze in Zuid-Tibet. Vanaf Xigaze strekt zich een weg van 130 km uit naar de grens die dienst doet als poort naar Zuid Azië. De vrachtwagens doen 15 uur over deze weg.
Groei grenshandel
Na het sluiten van Zhangmu steeg de grenshandel te Gyirong vorig jaar met 580%. De voorbije jaren groeide de grenshandel duidelijk. Vooral na de aardbeving in 2015 steeg de vraag naar ingevoerde voeding, kledij en andere levensbenodigdheden. De uitvoer van Tibet naar Nepal steeg volgens de douane met 11,9% tot 3,6 miljard yuan. De invoer ging maar met 2,1 % vooruit tot 898 miljoen yuan.
Als het weer mooi is, passeren dagelijks honderden Nepalese vrachtwagens door de landhaven van Gyirong. Ze zijn geladen met producten zoals parfum, fruit, groenten, handwerk en elektronica. De appels die China naar India stuurt, worden ook langs deze weg vervoerd en dit op een hoogte van 5000 meter door de Himalaya. Ook Tibetaanse wol gaat naar Nepal waar goedkoper geweven wordt en keert afgewerkt naar Tibet terug. Om hiervan de voordelen uit te spelen denken Nepal en China er aan om gezamenlijk op de grens een industriezone op te zetten.
File
Hoewel de haven zich maar 20 km van de grens bevindt, worden de chauffeurs toch soms uren opgehouden door modderstromen die zich regelmatig voordoen. De lokale autoriteiten hebben al geld uitgetrokken om de weg te verbeteren en besteden 80 miljoen aan de verbeterde inspectie van de douane. De laatste 20 km zijn de gevaarlijkste. We hebben voortdurend ongevallen hoewel de wegenbouwers hun best doen, legt douanebeambte Qi Mei uit aan de Global Times. Bij een wegcontrole kunnen chauffeurs soms een gehele nacht opgehouden worden. Vaak maakt een lange file vrachtwagens de smalle weg nog moeilijker om door te rijden.
Langs de Chinese kant geschiedt een gedeelte van de douanecontrole per computer. Toch blijft de douaneinspectie een flessenhals voor de verdere ontwikkeling van de haven. Langs de Nepalese kant van de grens staat echter gewoon een tent om bezoekers en vrachtwagens op te vangen. Gezien zich langs deze kant vaak modderstromen voordoen, kan het voor de autoriteiten van Nepal lang duren om de wegen vrij te krijgen o.a. door een gebrek aan fondsen.
Heropbouw
Ter vergelijking even een blik op de Chinese zijde. 18 kantons van Xigaze in Tibet hadden het ook erg te verduren door de aardbeving van 25 april. Naast Gyirong waren eveneens Nyalam, Dingri en Dinggye sterk getroffen. Voor de betrokken 300.000 personen werd 11 miljard yuan uitgetrokken, legt onderburgemeester Basant van Xigaze uit. De heropbouw van 163 dorpen en 32 kleinere steden zou dit jaar klaar moeten zijn, aldus nog Basang. Hij preciseert verder dat alle dorpen toegang zullen hebben tot de basis infrastructuur en openbare diensten
Bron: Global Times, ecns