Duits-Chinese samenwerking over NEVs verdiept

Tijdens de reis van premier Li Qiang door Duitsland heeft de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie zowel met BMW, Mercedes Benz als met Volkswagen voorakkoorden gesloten over verdere samenwerking in de autosector die op weg is naar slimme elektrificatie. Volkswagen werkt qua beroepsonderwijs al samen met het ministerie van Onderwijs.

Robots assembleren auto’s in BMW Brilliance Automotive’s Lydia fabriek te Shenyang, Foto China Daily Disclaimer

Zoals we eerder meldden, heeft de Chinese planinstantie de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie tijdens het bezoek aan Duitsland van de Chinese premier voorakkoorden afgesloten met de grote Duitse autogroepen. Daarmee willen beide partijen de samenwerking verder zetten op het vlak van nieuwe energie voertuigen O&O zodat de omvorming van de autosector naar slimme elektrificatie gemakkelijker wordt.

BMW

BMW’s sterke banden met China zijn volgens CEO Zipse een ‘win-win’ gezien de auto-industrie verschuift naar groenere, meer verbonden voertuigen. ‘Sterke partnerschappen tussen BMW Group en Chinese partners zullen een win-win blijven opleveren tijdens de transformatie van onze industrie’, zei hij. Vorige maand kondigde de Duitse autofabrikant aan dat het 10 miljard yuan investeert in Shenyang ( Liaoning) om een batterijfabriek te bouwen voor zijn volgende generatie Neue Klasse-voertuigen die vanaf 2026 lokaal zullen worden geproduceerd.

De in 2003 opgerichte joint-venture BMW Brilliance Automotive heeft sinds 2010 al 100 miljard yuan geïnvesteerd in zijn Shenyang productiebasis waarvan de capaciteit tot 830.000 voertuigen per jaar toenam. De BMW Group heeft in China zijn grootste R&D- en innovatienetwerk buiten Duitsland opgezet met vestigingen in Beijing, Shanghai, Shenyang en Nanjing in de provincie Jiangsu

De Duitse Bosch Group heeft eind maart de eerste steen gelegd op zijn R&D- en productielocatie voor nieuwe kerncomponenten voor NEVs en geautomatiseerd rijden. Met een totale investering van meer dan 1 miljard dollar zal het project naar verwachting de innovatie in de automobielindustrie versterken.

Volkswagen

Volkswagen heeft vorig jaar met het Chinees ministerie van Onderwijs een voorakkoord gesloten om het beroepsonderwijs af te stemmen op de autonijverheid. Deze samenwerking bouwt voort op de uitgebreide ervaring van Volkswagen met het toepassen van programma’s voor ‘duaal onderwijs’ op het gebied van intelligente productie, digitale technologie en e-mobiliteit. Voorzitter en CEO van Volkswagen Group China Ralf Brandstaetter verklaarde: ‘Volkswagen levert zo een belangrijke bijdrage aan het Chinese onderwijssysteem en aan de ontwikkeling van jonge talenten in een automarkt die wereldwijd toonaangevend is in de transformatie naar slimme mobiliteit’.

 Daartoe heeft VW te Tianjin en Hefei twee Volkswagen Competence Centers gelanceerd. De twee centra verzorgen gedurende drie jaar trainingen voor 500 docenten van onderwijsinstellingen in de auto-industrie, variërend van voertuigassemblage en batterijtechnologieën tot slimme fabricage. Daarnaast zullen de centra gedurende de drie jaar praktische vaardigheidstrainingen bieden aan ongeveer 1.500 studenten, en zullen ze het Sino-German Advanced Vocational Education-programma blijven ondersteunen door middel van trainingen en seminars.

De autofabrikant heeft samen met de Hefei University en de Hefei Economic Development Zone een Volkswagen College gebouwd in Hefei. Als de eerste Chinees-buitenlandse coöperatieve onderwijsinstelling in Anhui, implementeert de hogeschool de methode van ‘duaal onderwijs’ in het Chinese hoger onderwijssysteem. In totaal hebben 88 studenten zich ingeschreven voor de drie majors die beschikbaar zijn op het college, namelijk Data Science & Big Data Technology, Intelligent Manufacturing Engineering en Inorganic Non-metallic Materials Engineering.

Chinese kant

Chinese autofabrikanten, waaronder SAIC en NIO zijn optimistisch over het potentieel van samenwerking met Duitse bedrijven. William Li, voorzitter en CEO van NIO zei dat Chinese en Duitse bedrijven hun respectieve sterke punten kunnen versterken door samenwerking. NIO richtte in 2015 zijn designcentrum op in München. In 2022 werd in Berlijn een innovatiecentrum opgericht dat zich richt op slimme cabinefuncties en autonoom rijden. De Chinese starter heeft nu zo’n 1.300 werknemers in Europa, waarvan het merendeel in Duitsland.

Chen Hong, voorzitter van Volkswagen’s Chinese partner SAIC Motors zei dat het de verantwoordelijkheid is van autofabrikanten om de groei van milieuvriendelijke voertuigen te versnellen en dat de opkomst van NEV’s nieuwe zakelijke kansen oplevert. Hij deelde mee dat SAIC in de eerste vijf maanden van dit jaar 120.000 voertuigen in Europa heeft verkocht waarvan meer dan 70.000 NEV’s.

De samenwerking met China van de Duitse autobouwers staat nogal in schril contrast tot de houding van de Franse autogroepen als Stellantis en Renault die zich bij de Europese instellingen beijveren opdat de EU tarieven zou opleggen op uit China ingevoerde auto’s. Stellantis CEO Carlos Tavares vreesde tegenover Automobilwoche dat de Europese autobouw hetzelfde lot zou ondergaan als de sector van de zonnepanelen.

Bronnen: Peoples Daily, Politico