Duitse autobouwers integreren zich meer in de Chinese EVs dan dat ze zouden ‘derisken’, zo blijkt onder meer uit een gemeenschappelijk project tussen Audi en FAWs NEV. De Saudi’s hebben dit jaar al 100 miljard yuan geïnvesteerd in Chinese starters qua slimme en NE-voertuigen.
Duitse autofabrikanten maken gebruik van de technologische vooruitgang van China en het groeiende belang ervan in het mondiale autolandschap. Hun vertrouwen in de Chinese markt kwam ook duidelijk naar voren tijdens de recente China-Germany Duitsland Automotive Conference in Changchun. Insiders van beide kanten legden de nadruk legden op samenwerking, wederzijds leren en marktgroei in nieuwe energie, intelligente connectiviteit en andere innovatieve sectoren. CEO Helmut Stettner van Audi FAW NEV deed op de conferentie de bedrijfsstrategie ‘In China, voor China’ uit de doeken waarbij de nadruk wordt gelegd op het lokaal ontwikkelen en produceren van producten en het uitbreiden van hun activiteiten in China. Audi en partner FAW NEV maken grote vooruitgang bij de uitbouw van hun gemeenschappelijke fabriek te Changchun die 35 miljard yuan investeringen vergt. ‘We hebben de belangrijkste structurele werkzaamheden voltooid en ons plan is om tegen het einde van het jaar te beginnen met de pre-massaproductie, gevolgd door de productie van drie puur elektrische modellen tegen het einde van volgend jaar en dit met een jaarlijkse productiecapaciteit van meer dan 150.000 voertuigen’, aldus Wang Kaiyu van Audi FAW NEV. Eerder hadden we het over het voornemen van de Volkswagen groep om $700 miljoen te investeren in de Chinese EV-producent Xpeng waardoor het 5% van de aandelen verwerft Xpeng heeft een ultramodern autoplatform.
China is zowel de grootste vervaardiger als verbruikers van wagens. Van januari tot september werden 6,31 miljoen NEVs vervaardigd en 6,28 miljoen verkocht wat één derde hoger ligt dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het marktpercentage van verkochte NEVs bedraagt 30% van het totaal aantal verkochte auto’s.
Volkswagen-Audi staat echter niet alleen om zich te integreren in de Chinese auto-leveranciersketen. BWM bouwt te Shenyang een nieuwe batterijfabriek: uit bedrijfsgegevens blijkt dat BWM in China 232% meer elektrische auto’s verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Mercedes-Benz ondertekende op 17 oktober in Shanghai op zijn beurt een samenwerkingsmemorandum om de samenwerking op het gebied van zelfbesturing en slimme verbonden voertuigen te verdiepen.
De samenwerkingstendens doet zich ook voor bij de kleinere Duitse ondernemingen want Chief Business Development Manager Christian Conrad bij het Fraunhofer Institute for Nondestructive Testing verklaart ‘er valt nog veel te leren van China, zoals marketing, batterijmaterialen en op maat gemaakte auto-eigenschappen. Beide partijen moeten samenwerken om de markt uit te breiden en verbruikers betere producten te bieden’ Hij wil dan ook met leidende NEV bedrijven zoals BYD aftasten of onderzoeks- en nijverheidsprojecten mogelijk zijn. Klap op de vuurpijl bij de EU-autoproducenten was de koersverandering van Stellantis CEO Tavares die zich in het verleden laatdunkend had uitgelaten over Chinese NEVs en nu tegen anderhalf miljard € 20% koopt van Leapmotor. ‘If you can’t beat them, join them’ lijkt wel het devies.
In 2022 bereikten de Europese investeringen in China $ 12,1 miljard een stijging van 70 procent en daarbij bleef de automobielsector een belangrijke hotspot. In dezelfde periode bereikten de Chinese investeringen in Europa $ 11,1 miljard dollar, een stijging van 21 procent waarbij de extra investeringen gericht waren op nieuwe energie, auto’s en machines. Directeur Chong Quan van de China Society for World Trade Organization Studies verwacht dat gezien de mondiale auto-industrie haar omvorming versnelt de Chinees-Duitse samenwerking zich verder zal uitbreiden en vergroten waardoor synergie en wederzijds voordeel wordt bereikt op het gebied van technologie, markt, talent, management, toeleveringsketen en innovatieketen.
Midden-Oosten
Chinese slimme voertuigfabrikanten en autonoom rijdende bedrijven zijn eveneens in trek bij investeerders uit het Midden-Oosten vooral Saoedi-Arabië, terwijl de olierijke regio op zoek is naar nieuwe methodes om de economie te stimuleren. Tot nu toe hebben dit jaar ten minste zeven Chinese starters in de sector waaronder NIO deals gesloten met investeerders uit landen in de regio en dit met een gezamenlijke investering van bijna 100 miljard yuan. Vorige week ondertekende het door Dongfeng/Renault gesteunde BeyonCa een voorakkoord met het in Saoedi-Arabië gevestigde conglomeraat Al Faisaliah Group (AFG) om de mogelijkheden voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen te verkennen en dit met onderzoek en ontwikkeling, productie & handel, opladen & verzekeringen. AFG CEO Ziad Al Tunisi verklaarde ‘Saoedi-Arabië opent zijn armen voor de wereld, vooral voor China en Chinese bedrijven’. BeyonCa tekende ook een strategische samenwerkingsovereenkomst met Qadisha Group (QG) een adviesverlener en venture bouwer met uitgebreide ervaring en middelen in de auto-industrie. Voorzitter Marwan Emile Faddoul van QG-filiaal Qauto zei dat het bedrijf graag een elektrische hub in de regio wil opzetten door met BeyonCa samen te werken.
Tijdens dezelfde week zei de zelfsturing-starter Pony.ai dat het een investering van $100 miljoen heeft verkregen van de speciale economische zone NEOM in Saoedi-Arabië. . Ze zijn van plan een joint venture op te zetten om autonome rijdiensten, geavanceerde voertuigen en slimme voertuiginfrastructuur te ontwikkelen, produceren en leveren in belangrijke markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De voorgestelde joint venture zal een lokale, ultramoderne productie- en O&O-faciliteit voor autonome voertuigen omvatten.
De in Shanghai gevestigde EV-startup Human Horizons heeft in juni een samenwerkingsverband van $5,6 miljard opgezet met het Saudische ministerie van Investeringen om auto-onderzoek, ontwikkeling, productie en verkoop’ uit te voeren. In dezelfde maand zei NIO dat het een investering van $738,5 miljoen zou ontvangen van CYVN Holdings, een door de overheid gesteund bedrijf in de Verenigde Arabische Emiraten om de bedrijfsbalans te versterken en technologische innovatie te financieren.
EV-producent Neta Auto zal vanaf volgend jaar ter beschikking zijn in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) meldt Caixin. Neta Auto een merk van Hozon New Energy Automobile heeft daartoe een partnerschap afgesloten met invoerder van Chinese wagens EIH Automotive & Trading. Neta Auto is ook van plan een O&O-centrum en een assemblagefabriek te openen in het nieuwe Smart and Autonomous Vehicle Industry-cluster van Abu Dhabi, zo meldde het officiële persbureau van de VAE
Analisten zeggen dat terwijl de wereld een groene transitie doormaakt, olierijke landen een groeiende belangstelling tonen voor e-mobiliteit en Chinese starters gezien hun omvang en hun vraag naar kapitaal. Saoedi-Arabië probeert zijn economie minder afhankelijk te maken van olie en streeft ernaar om tegen 2030 jaarlijks meer dan 300.000 nieuwe energievoertuigen te produceren. Het toenemende aantal zakelijke banden tussen China en het Midden-Oosten zou een nieuwe opening kunnen vormen voor deze EV-starters en de Chinese auto-industrie als geheel, omdat die volgens China Daily de indruk hebben in Europa een oneerlijke behandeling te krijgen. Wellicht zijn de Arabische investeringen de reden waarom de Europese autobouwers zich weinig gelegen laten aan de ‘derisking’ politiek: als zij niet integreren zullen de Saudis de Chinese sector financieren en zo riskeren de Eutopese producenten nog op eigen terrein verslagen te worden door de Chinese auto’s met Arabisch kapitaal.
China is wel niet de enige partner want het Saoedische soeverein Fonds Public Investment Fund (PIF) sloot met het Zuid-Koreaanse Hyundai een akkoord om in het land een fabriek met een jaarproductie van 50.000 wagens te bouwen. In september opende de Californische EV-bouwer Lucid zijn eerste autofabriek in Saoedi-Arabië met PIF als grootste aandeelhouder De Saoedische regering heeft met Lucid een overeenkomst om 100.000 wagens af te nemen over een periode van 10 jaar.
Bron: China Daily, Xinhua