Duurzame verpakkingen: het kan bewijst Cainiao

Cainiao heeft tijdens het vrijgezellenfestival bewezen dat groene verpakking wel degelijk kan. Zowat de totaliteit van de pakjes werden verstuurd in bio afbreekbare dozen en de helft van de papier verpakking was plakbandvrij. Daarmee geeft Cainiao de toon aan bij de logistieke bedrijven.

Het record 74 miljard $ aan gerealiseerde verkoop tijdens het vrijgezellenfestival houdt  ook in dat via de platformen van Alibaba 2,32 miljard pakketten werden verstuurd. Zonder groene maatregelen zou dit tonnen verpakkingsafval betekenen en koolstofuitstoot. Cainiao het logistiek filiaal van Alibaba nam echter initiatieven die de ecologische voetafdruk verminderen.

Dit jaar werkte Cainiao met een bio afbreekbare verpakkingsdoos zonder plakband. De helft van de papier verpakking was zonder plakband. Cainiao nam de leiding onder de logistieke bedrijven om over te schakelen naar elektronische verzendetiketten wat neerkomt op 2,2 miljard stuks papier die half zo groot zijn. Ook het Alibaba Intime warenhuis heeft de bestaande bestelbonnen vervangen door  e-bestelbonnen. Dit jaar heeft Alibaba ook zelf ontwikkelde slimme verpakkings algoritmes gebruikt die producten sorteert in dozen van passende omvang zodat de afval door over verpakking verminderd werd. De verbruikers werden voorts aangemoedigd om zelf hun verpakking te komen recyclen in een van de 80.000 recycle stations van Cainiao of partners. Dit gebeurt via een puntensysteem die ingewisseld kunnen worden in het “Cainiao Ocean” spel dat de kusten zuivert met medewerking van ngo’s.

Bio afbreekbare doos

Ook het Zwitserse Nestlé doet mee aan de Cainiao nationale recycle dag en tekende een overeenkomst om te innoveren qua duurzame verpakking. Daarmee is Nestlé één van de 500 merken die het initiatief vertegenwoordigen om bio afbreekbare verpakking te gebruiken. Het heeft al tot de vermindering geleid van 86 miljoen meter plakband of twee maal de omtrek van de aarde. Ook l’ Oréal deed mee. Unilever ontwikkelde samen met Alibaba een recycletoestel aangedreven door kunstmatige intelligentie. Het wordt momenteel getest door gewone winkels, buurten en universitaire campussen. Kortom er is hoop dat ’s werelds grootste koopfestijn zo groen als mogelijk wordt.   

Oude (r) en nieuwe bestelbon

Bron: www.alizila.com

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *