De redding van Saab door Chinese bedrijven wordt nog steeds geblokkeerd door GM., ondanks gunstig advies van de Zweedse overheden.
Het noodlijdende Saab heeft de productie gestaakt sinds april. De rechtbank heeft in september een concordaat toegestaan zodat er nog verder naar een oplossing kan gezocht worden. Saab is eigendom van Swedish Automobile (op zijn beurt onder Nederlandse controle) en die probeerden al verschillende keren Chinese (meerderheids)aandeelhouders binnen te brengen. Er zijn daarover principiële akkoorden gesloten met Pang Da Automobile Trade Co en Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Pang Da is een grote autoverdeler. Youngman assembleert Man-vrachtwegens, Neoplan-bussen en Proton-personenwagens die onder het merk Lotus verkocht worden ( het Maleisische Proton is eigenaar van Lotus) .
Maar de vroegere eigenaar GM aanvaardt die overeenkomsten niet. GM ‘integreerde‘ Saab in hun groep zodat de nieuwe Saab erg gelijkt op sommige GM modellen. Saab gebruikt daarvoor GM-licenties en –onderdelen. GM vreest dat Saab onder Chinese controle auto’s op de Chinese markt kan brengen die gelijken op de voertuigen van GM in Shanghai, maar goedkoper zijn want GM laat hun Chinese joint-venture met het staatsbedrijf SAIC duur betalen voor licenties.
De voorbije weken werd druk gezocht naar een aanvaardbare formule, en uiteindelijk werd Zhejiang Youngman Lotus Automobile een minderheidsaandeelhouder samen met een niet nader genoemde Chinese bank die Pang Da moest vervangen. GM heeft nu ook deze formule afgewezen. Daardoor wordt definitieve sluiting waarschijnlijker. Saab kan op korte termijn niet produceren zonder de GM-licenties of onderdelen.
Waarom GM zo stug is blijkt uit het volgende: China zal normaal in het eerste kwartaal van 2012 officieel een ‘autoland’ worden. Dit betekent dat één gezin op vijf er een auto zal hebben. De grote en middelgrote steden hebben dit stadium al in 2010 bereikt. Einde 2011 heeft China 234 miljoen motorvoertuigen, waarvan 172 miljoen personenwagens.