Alibaba werkt in de rurale gebieden met dienstencentra die de klanten hun bestelling afleveren binnen de 2 dagen. Concurrent JD.com is van zijn kant begonnen met de levering door drones uit te testen om het “Last Mile”-probleem op te lossen. Het bestuur der Posterijen wil dat de koerierdiensten tegen het jaareinde 80 % van de rurale gebieden bedienen.
Dorpeling Zhang Fulai uit Datun (Hebei) moest voorheen 30 minuten rijden vooraleer hij in de nabije gemeente zijn goederen die hij online had aangeschaft, kon oppikken. Sinds 11/11 krijgt hij zijn goederen aan de deur geleverd en is tevreden nu over hetzelfde verkoop gemak te beschikken als de stedelingen. Het lokaal afleveren is te danken aan Cuntao (of dorps Taobao) en dit zijn dienstencentra die Alibaba in de dorpen heeft opgezet vooral in buurtwinkelcentra. Alibaba opende in 2014 voor het eerst deze landelijke dienstencentra die ook de dorpelingen vertrouwd maken met online winkelen. Het onderzoeksinstituut van Alibaba Ali Research Institute verwacht dat het rurale koopvolume dit jaar 460 miljard bereikt terwijl dit in 2014 nauwelijks 180 miljard bedroeg.
De koerierdiensten handelen de meeste leveringen af. Hun netwerk besloeg vorig jaar echter maar 48 % van ’s lands rurale dorpen, gemeenten of kleine steden, zo rapporteert het Qianzhan Industry Research Center. Voornaamste struikelblok is het “last mile”-probleem. Volgens het Bestuur der Posterijen dat de koerierdiensten superviseert, moet het netwerk op het platteland tegen het einde van dit jaar een dekkingsgraad kennen van 80 %. Cainiao het verdeelnetwerk dat Alibaba aan het opbouwen is, mikt nog hoger. Momenteel bedekt Cainiao maar 430 van de 2800 kantons waar een even grote bevolking woont als in geheel Europa. Alibaba’s rurale dienstencentra die nu 150 miljoen landelijke klanten bedienen, realiseerde in maart dat 99 % van de pakjes voor de landbouwgebieden afgeleverd werden binnen twee dagen na de bestelling. In oktober vorig jaar bedroeg dit maar 45%, aldus nog het Ali Research Institute.
Sinds 6 juni test concurrent JD.com de levering door drones uit in Suqian (Jiangsu). De drones kunnen 10 km ver vliegen van het stedelijk verdeelcentrum tot het dorp waar de lokale verdeler het toestel opwacht om de goederen aan deur te bezorgen.
Banen
Traditionele manieren van landelijke verdeling waren ook duurder. Vroeger koste het 14 yuan om een krat drank te lande te bestellen: met Cuntao kost dit maar 3 yuan. Hoewel ook banen zullen sneuvelen, moedigt de regering zowel de e-commerce als de logistiek aan om de vleugels naar het platteland uit te slaan. Zo worden banen geschapen en krijgen de landelijke bewoners toegang tot meer goederen aan lagere prijzen. Sommige migranten die in steden leefden zijn naar hun dorpen terug gekeerd om lokaal een zaak op te starten, aldus directeur Gao Hongbing van Ali Research. Als voorbeeld citeert hij het kanton Suining in Xuzhou (Oost Jiangsu): 7 jaar geleden was het gebied nog arm. Vorig jaar telde het al 4000 kleinhandelaars die via Taobao voor 8,5 miljard yuan meubelen verkochten.
Bron: Global Times
Deze achtergrond over e-commerce ten lande zou onvolledig zijn indien we niet het ‘hot news’ zouden vermelden dat de Walmart keten in China het e-commerce filiaal Yihaodian wil verkopen aan JD.com in ruil voor een minderheidsaandeel in de e-commerce groep.. Het is voorbarig hier op al commentaar te leveren.