E-readers winnen aan populariteit

E-readers winnen aan populariteit, vooral bij jongeren. Merkwaardig is dat de verkoop van traditionele boeken daar niet onder lijdt. Een volwassen Chinees leest een uur per dag op het scherm van een smartphone of ander toestel. Zowel Amazon als ‘China Reading’ doen goede zaken.

Chinezen lezen veel en ze doen dit op elk mogelijk toestel van pc, tablet, smartphone tot e-reader. De trend breidt zich uit naar audioboeken. Verwacht wordt dat de markt voor e-reading het afgelopen jaar alles bijeen 11,8 miljard yuan zal waard zijn wat 17,4% meer is dan in 2015, zo meldt Analysis International. Meer dan 60% van de Chinezen die lezen op mobiele toestellen is niet ouder dan 30 en de meesten zijn jonger dan 25, zo tonen studies aan. De jongeren zeggen dat het sneller en gemakkelijker gaat om zich e-boeken aan te schaffen. De gebruiksvriendelijkheid is ook belangrijk: een tablet is dunner dan de meeste boeken, swipen handiger dan bladeren.
Niettegenstaande e-lezen in de lift zit, doet dit volgens OpenBook geen afbreuk aan de verkoop van gedrukte boeken. De Chinezen hebben gewoon hun leesgedrag gediversifieerd. Volgens OpenBook steeg de waarde van de boekenverkoop in 2016 met 12,3% tot 70 miljard yuan. De verkoop bij de grote online boekenwinkel Dangdang nam toe van 11 miljoen in 2015 tot 15 miljoen. Vorig jaar kocht 64% van de klanten bij Dangdang een boek terwijl dat in 55% bedroeg. Dangdang verkoopt immers nog andere producten aan zijn 100.000 dagelijkse klanten.

Bij de e-boekenlezers spendeert 35% dagelijks meer dan een uur aan het lezen van e-boeken. Sinds Amazon in 2013 op de Chinese markt kwam, is het aantal actieve maandelijkse gebruikers van Kindle 41 keer groter geworden, aldus algemeen manager Bruce Aitken. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf werkt samen met 660 Chinese uitgevers om zowel klassieke als moderne boeken op Kindle aan te bieden. De voorbije 3 jaren kwamen er 420.000 Chinese titels beschikbaar op de e-reader van Amazon. Daardoor is China nu de op een na grootste markt van Amazon geworden na de VS. Aitken preciseert dat gebruikers van WeChat nu ook artikelen vanuit hun smartphone kunnen versturen met de functie ‘zend naar Kindle’. Sinds deze dienst in 2015 startte, groeide de trafiek van deze posts met 50%. Amazon ziet ook dat de verkoop van boeken die tezelfdertijd in druk en elektronisch verschijnen in 2016 is gestegen met 60%. Boeken die in beide formaten beschikbaar zijn, verkopen ook dubbel zo veel als boeken die maar in één formaat beschikbaar zijn.
Veel lezers vinden flexibiliteit belangrijk bij het lezen. In 2015 lazen Chinese volwassenen meer dan een uur op hun smartphone terwijl dat het jaar voordien maar 34 minuten was, aldus een rapport van de Chinese Academy of Press and Publication. Velen gebruiken hun mobiel om literatuur te lezen. Een van de grootste providers is China Reading dat in 2010 gesticht werd en een tak is van Tencent. China Reading wordt meestal gebruikt via de app, maar het bedrijf is ook van plan een elektronisch toestel te lanceren. China Reading biedt 10 miljoen boeken aan in 200 categorieën. Elke dag gebruiken 30 miljoen lezers de app en China Reading heeft de schrijvers al 100 miljoen uitbetaald. Het platform telt 600 miljoen gebruikers waarvan er 4 miljoen dagelijks een woordje of kritiek achterlaten.
China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *