Een miljard boeken of één op drie in China verkochte boeken wordt volgens Tmall online gekocht en het zijn de zgn. millenials die de doorslag geven. Hetzelfde publiek staat eveneens open om een e-reader te gebruiken want ook daar vertegenwoordigt deze groep de helft van het aantal lezers.
De Alibaba B2C online markt Tmall verkocht vorig jaar één miljard boeken en dat is goed voor één op de drie in China verkochte boeken. Tmall weet dat 80% van de boekenkopers op haar platform ‘millenials’ zijn of personen die geboren werden na 1980. Vooral beginnende schrijvers wenden zich tot de Tmall aldus directeur Zhang Wei van de eenheid boeken en publicaties. Momenteel hebben 3000 boekhandelaars en 400 grote uitgevers een digitale aanwezigheid op Alibaba’s platformen. Daar kochten vorig jaar 30 miljoen personen voor het eerst een boek. De Alibaba gebruikers kochten in 2018 gemiddeld 5,5 boeken elk wat een boek meer is in vergelijking met 2017. De sterkste groei zit weer bij de millenials en de Generatie Z (die geboren werden na 1990).
Dezelfde groep staat ook open om te lezen op digitale toestellen waar ze 46% van de gebruikers uitmaken. Na de lancering 6 maanden geleden verkocht de app van Tmall Reader al 25 miljoen e-boeken. Volgens de Chinese Academy of Press and Publication steeg het percentage van Chinese lezers die digitale toestellen gebruiken tot 73% in 2017. De totale Chinese boekenmarkt steeg vorig jaar met 14,6% tot een omzet van 80 miljard yuan. Volgens onderzoek firma OpenBook is het vooral de online boekenverkoop die aantrekt want deze groeide met 30%.
Om dit jonge publiek aan zich te binden experimenteert Tmall ook met offline boekervaringen. Vorig jaar heeft het twee boekenwinkels te Hangzhou en Shanghai geüpgraded met de technologieën van de nieuwe kleinhandel: van gezichtsherkenning, betalen zonder kassa tot en met slimme boekenplanken. Deze kunnen een korte inhoud tonen of suggesties doen naar gelijkaardige boeken. .De bezoekers hoeven bij de ingang enkel een QR-code te scannen. Eenmaal het boek aangenomen, kunnen ze de deur uitwandelen. Zhang wil echter honderden miljoenen boekrecensies beschikbaar maken. Zoals Alibaba ook in de gewone kleinhandel doet wil de e-commercegigant de boekhandelaars van de fysieke boekenwinkel helpen met management en inventaris in ruil voor het beschikbaar stellen van de wensen en voorkeuren van de lezers die het haalt uit zijn analyse-instrumenten.
Bron: Alizila
Dus we weten nu erg goed wat voor boeken mensen lezen op leeftijd en regio. Kunnen nu erg goed de boeken verkoop aanpassen op leeftijd en regio en interesse van die mensen. Wel verminder je de corruptie van zo genoemde autobiografieën door voormalige politici in de VS. Meeste bestsellers daarvan zijn opgekocht door rijke vrienden om geld aan die mensen te storten voor omkoperij. Vraag je je eens af wie het boek van Xi Jiping koopt?