Reisnotities van iemand die voor het eerst China bezoekt. Zijn reisbegeleider is Frank Willems, redacteur van ChinaSquare. (Deel 1)
We maken een selectie uit de brieven die Johnny Coopmans, een nieuwe Chinareiziger, naar vrienden en familieleden rondstuurt.
13 september
Aankomst in Beijing. Kennismaking met de smog die gelukkig en tegen de voorspellingen in, snel optrekt. (…) In 1984 telde de stad 10 miljoen inwoners. Er waren 2 ringen. Vandaag zijn er 23 miljoen inwoners en 6 ringen. (…) We bezoeken het observatorium en een van de universiteiten – nog door Mao opgericht – waar internationale kaderleden en diplomaten een opleiding krijgen. (…) kennismaking met een Brit die al zijn hele leven in China woont en werkt. Zijn vader en moeder zijn ooit als communist naar China gekomen. Wij horen over de problemen die interne migranten ondervinden en over de ngo’s die hen bijstaan, met raad en daad.
Toerist in Beijing
Bezoek aan toeristische hoogtepunten: Tempel van de Hemel, Grote Muur, de Ming-graven, Tiananmenplein, de Verboden Stad (die sinds 1952 open staat voor de gewone bevolking) en het theater van Beijing…Eten in een islamitisch restaurant, bezoeken aan een lagere school van de staat, aan een boerenmarkt.
(…) iets over Summer onze eerste Chinese gids. Hij heeft ons hart gestolen met zijn optimisme en zijn eerlijkheid. De mythe van de gereserveerde chinees is aan hem niet besteedt. (…) Uitspraken van Summer: “De modale Chinees is niet communist maar hij is optimist, hij is er zeker van dat hijzelf en zijn land vooruit gaan”. Commentaar van zijn Belgische klant: “wat een schril contrast vergeleken bij ons waar mensen steeds angst hebben voor de toekomst, om hun werk te verliezen en vrees voor terrorisme. China is de veiligste staat op wereldniveau. Hoe doen ze dat met een bevolking van 1,3 miljard ?”.
Met de super snelle trein naar Xian.
De terracotta krijgers. Het eerste wat opvalt is de massale belangstelling in de vier gebouwen. Je krijgt de soldaten maar met moeite te zien. Allerlei indrukken flitsen door mijn hoofd. Er is de associatie met de loopgraven van de eerste wereldoorlog. Er zijn ook gedachten aan de broederschap van de soldaten oog in oog met de dood en toch hun individualiteit in de eenvormigheid. Vragen komen naar boven over de keizer die zijn mooiste concubines levend met hem liet begraven of die duizenden boeren aan het werk zette voor een monument dat hem moest verheerlijken. Boeren waarvan er niet weinig zijn omgekomen of gedood bij de aanleg. Toch heeft het kunstwerk een zin. De keizer maakte zich op voor een strijd in het hiernamaals, na zijn dood.
18 september 2017
Auto’s in de Chinese samenleving. Vandaag zijn 25 % van de auto’s van Chinese makelij. Daarvan zijn er 40 % Duitse wagens (BMW, VW en Mercedes). De rest is Amerikaans (Ford), Italiaans, Japans of Koreaans. Volvo is intussen een Chinees merk geworden. (…) De eerste die op de Chinese markt kwam was Volkswagen, in een joint venture. VW werkt in de richting van elektrische en volautomatische wagens. In de akkoorden hebben de Chinezen de leiding. In Chongqing, met zijn 34 miljoen inwoners de grootste stad ter wereld, worden één miljoen auto’s per jaar geproduceerd. Ook veel bromfietsen (altijd elektrisch, je hoort ze niet aankomen!) en ijzer en staal voor de bouwsector. Bij ons heeft nauwelijks iemand erover gehoord maar Chongqing is even groot als Beijing en Shanghai samen. Van het centrum naar buiten in Shanghai is twee uur autorijden, in Chongqing wel drie uur. Het is een stad met het statuut van een staat, met tweeënhalf keer de bevolking van België. En nog een laatste iets over auto’s: ook dat voertuig is tijdelijk. (…)