Na een zesdaags losmaken en drijven in het bouwdok heeft het eerste Chinese cruiseschip dit dok verlaten voor een ander waar de uiteindelijke afwerking en decoratie zal gebeuren. Het schip is gebouwd met 25 miljoen onderdelen en telt 2.125 gastenkamers..
Na 17 jaar is een droom eindelijk waar geworden. China heeft met de ‘Adora Magic City‘ haar eerste cruiseschip gebouwd. Dit gebeurde door Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) dat valt onder de China State Shipbuilding Corp. Het heeft zes dagen geduurd vooraleer het gevaarte van 323 meters lang dat zo hoog is als een gebouw met 24 verdiepingen uit het dok los kwam. De finale afwerking en decoratie zullen gebeuren op een andere SWS werf.
Het schip bestaat uit 25 miljoen onderdelen, vijf maal zoveel als het eigen C919 vliegtuig en 13 maal het aantal van de Fuxing SST. Volgens eigenaar CSSC Carnival Cruise Shipping is het schip 323,6 meter lang, weegt het 135.500 ton, heeft 2.125 gastenkamers en biedt plaats aan 5.246 mensen. Het accommodatie- en recreatiegebied beslaat in totaal 14 dekken en heeft meer dan 40.000 vierkante meter aan openbare ruimtes. Het zal China’s grootste belastingvrije winkelruimte op zee bevatten en is ’s werelds eerste 5G-compatibele cruiseschip.
Het schip wordt opgeleverd eind dit jaar na twee testtochten op zee. De commerciële werking begint in 2024. Het schip zal vier jaar op zee moeten varen om het volledig uit te testen.
Doorbraak
De bouw van de Adora Magic City betekent een doorbraak en vult een leemte in de scheepsbouw. Samen met vliegdekschepen en LNG-tankers zijn de cruiseschepen de kroonjuwelen van de sector. ’17 jaar hebben we gewacht op dit moment’, aldus secretaris generaal Zheng Weihang, van de China Cruise and Yacht Industry Association (CCYIA ). China is het vijfde land dat grote cruiseschepen bouwt, zij dat dat Duitsland en Italië veel verder staan. Het schip zal varen naar Japan en Zuid-Oost Azië en zal dienst doen op de middellange en lange trajecten langs de Maritieme Zijderoute; Volgens een gemeenschappelijk rapport van de CCYIA en de Shanghai Academy of Social Sciences zou de cruiseschip sector in 2035 650 miljard yuan kunnen bijdragen aan de Chinese economie. 15% van deze som zou gaan naar het bouwen van nieuwe schepen en herstellingswerken.
Bron: Global Times, Xinhua