Na een eerste succesvolle testrit is CEVA Logistics klaar om de treinen tussen China en Europe te beconcurreren met TIR-vrachtwagens die 40% goedkoper zouden zijn. CEVA bereidt zich voor om volgend jaar spoedig met regelmatige diensten te kunnen starten.
Na zes maanden voorbereiding was het eindelijk zo ver. Op 13 november verliet de eerste TIR-vrachtwagen Khorgos in het uiterste westen van China. Via Kazachstan werd Polen bereikt op 24 november. De testrit van 7000 km is een gemeenschappelijk initiatief tussen CEVA-Logistics (voorheen TNT-Logistics), IRU (International Road Transportation Union) en de CEVA partners Jet-rail International Transportation in Shanghai en Alblas International Logistics in Nederland.
De nieuwe dienst is de helft goedkoper dan via de lucht en is van deur tot deur 40% sneller dan het spoor. Volgens ondervoorzitter Torben Bengtsson van CEVA Logistics Greater China bewijst de testrit dat het TIR-boekje ((Transports Internationaux Routiers) ) uit China aanvaard wordt door de transitlanden in Europa. Gezien vele klanten wachten, hoopt hij de komende weken de details van een nieuwe regeling uit te werken om zo snel als mogelijk in 2019 een reguliere dienst te kunnen opstarten.
Volgens IRU secretaris-generaal Umberto de Pretto bewijst de eerste TIP trip van China naar Europa via de weg dat het om een win-win model gaat voor zaken, handel en overheden. Hij gelooft dat dit een kantelmoment betekent voor het Chinees grensoverschrijdend transport. Tenslotte meent hij dat de weg een veilige modus is die zeer concurrentieel is. Straks dus ook vrachtwagen langs de nieuwe zijderoute.
Source: CEVA Logistics, aircargonews.net