Eerste vrachttrein Yiwu – Luik gearriveerd

De rechtstreekse vrachttrein van de nieuwe lijn Yiwu-Luik is afgelopen vrijdag in Luik gearriveerd. Op die manier is de zoveelste wederzijds voordelige verbinding tussen Europa en China een feit.

Yiwu - Luik

De trein was vertrokken op 9 oktober en en heeft een lading vervoerd van 82 containers, voornamelijk gevuld met producten die online werden besteld door Europeanen. Elke container is goed voor Twenty Foot Equivalent Units (TEUs). Een TEU heeft een volume van 38,51 kubieke meter. Dat komt neer op zo’n 200.000 verpakkingen, vooral huishoudtoestellen, kleding en cosmetica. Van Europa naar China gaan er dan luxeproducten, cosmetica van hier, wijn en bier. Er komen nu in Luik dus drie treinen per week aan vanuit China. Sinds ongeveer een jaar arriveren er immers al twee per week vanuit Zhengzhou.

China, Centraal Azië en Europa verbonden

De wekelijkse dienst vanuit Yiwu zal online bestelde pakjes naar distributiecentra brengen in China, Centraal Azië en Europa. De trein doet immers de volgende landen aan: Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland. Bij dit project fungeren drie bedrijven als initiatiefnemer: China Railway Express, Yiwu City en het Electronic World Trade Platform (eWTP)Cainiao. Het is voorgesteld en in gang gezet door Jack Ma, stichter van het gigantische e-commercebedrijf Alibaba.

Luik

Vanuit Luik zal Cainiao, de logistieke tak van Alibaba, via eHub en andere regionale kanalen de pakjes naar andere Europese landen brengen. De stad Yiwu is al langer met Europa verbonden: er rijden ook al treinen op Londen en Madrid. Andere Europese steden, zoals het Duitse Duisburg en het Nederlandse Tilburg, hebben een treinverbinding met Chinese steden. Het voordeel van Luik is echter de luchthaven van Bierset van waaruit voor verdere distributie kan worden gezorgd.

Hoop

Ter gelegenheid van de aankomst van de eerste trein was er een ceremonie. Michel Kempeneers, COO Overseas van Wallonia Export-Investment Agency (AWEX) wees er op het belang van de stad Yiwu als ‘hart van de e-commerce in China’. Volgens Kempeneers biedt de dienst nieuwe kansen voor Waalse en Europese exporteurs naar China door een snellere en goedkopere service. In België hoopt men ook op nieuwe banen in de logistieke sector omdat er voor de overlading een intensiever beheer van de stocks nodig is.

Drie vormen van vervoer voor het BRI

De reis van Yiwu naar Luik duurt 17 dagen met de trein. Voor dezelfde verbinding heeft een vrachtschip tussen 3 tot 4 weken nodig, afhankelijk van het weer. Per spoor zal het vervoer dus zeker 1 tot twee dagen minder tijd kosten. Spoorvervoer, luchtvracht en zeevracht hebben elk hun eigen plus- en minpunten. De drie vormen van vervoer kunnen elkaar aanvullen. De Ambassadeur van China in België, Cao Zhongming, zag de China Railway Express als een volgende stap in ‘de samenwerking tussen België en China, een onderdeel van het Belt & Road Initiative’, de nieuwe Zijderoutes over land en zee en door de lucht.

Xinhua, VRT, transportmedia.be, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *