De Chinese batterijproducent Envision AESC wil € 2 miljard investeren om voor Renault in Douai een fabriek van elektrische batterijen te bouwen. Het initiatief staat ook open voor andere producenten
De fabriek van elektrische batterijen die twee miljoen € investeringen vereist, zou op het einde van het decennium 2500 banen bieden. Tegen 2024 zou voor 9 GWh batterijen vervaardigd moeten worden en tegen 2030 voor 24 GWh. Het gaat in eerste instantie om een initiatief om de Renault 5 van batterijen te voorzien. Naar verluidt is Envision ook met andere autoproducenten aan het onderhandelen. Renault koopt zich ook voor 20% in bij de starter Verkor uit Grenoble dat haar akkoord met LG Energy Solution rond 2025 zou beëindigen.
Renault is immers overtuigd dat tegen het eind van het decennium 90% van haar verkochte voertuigen elektrisch zal zijn. De link tussen Renault en Envision dateert nog uit de tijd dat partner Nissan Envision AESC controleerde maar het houdt er nu 20 % aandelen van over. De staat die de belangrijkste aandeelhouder is in Renault, zou 200 miljoen steun verlenen. De fabriek in Douai is één van de 3 fabrieken die Renault hoopt te combineren. Momenteel koopt Renault ook batterijen voor het Zoe-model aan LG Energy Solution in Polen.
Naar verluidt behoort Renault tot de laatste om zijn EV-strategie bekend te maken. Porsche en Volvo Car kondigden vorige week aan batterijen te gaan vervaardigen terwijl Peugeot (Stellantis) haar strategie op 8 juli zal ontvouwen. Volvo gaat in zee met het Zweedse Northvolt. De Duitse autogigant wil in Europa tegen 2030 6 batterijfabrieken openen. Deze week werd nog bekend dat de grootste Chinese batterijfabrikant CATL haar overeenkomst voor levering aan Tesla Shanghai verlengd heeft van 2022 tot 2025. CATL levert aan BMW, Daimler en General Motors en bouwt in Thuringen een batterijfabriek die 1,8 miljard € investering vergen en op termijn 2000 banen zouden bieden. 12 EU-landen willen in het “European Battery Innovation” samen bijna 3 miljard investeren voor innovatie in batterijtechnologie en energieopslag.
Bloomberg, Global Times