Zowel Europese als Chinese autoproducenten en de brancheverenigingen kanten zich eensgezind tegen de geplande EU-heffingen op ingevoerde EVs uit China. De Chinese autobedrijven voegen er aan toe dat dit hen niet zal beletten om fabrieken in Europa op te zetten. Gisteren sloeg het ministerie van Handel terug door een anti-dumping onderzoek te openen naar de invoer van Europees varkensvlees.
Het besluit van de Europese Commissie om extra heffingen tot 38% op te leggen aan Chinese elektrische auto’s bovenop de standaard autobelasting van 10 procent stuit op unaniem verzet. Het Chinese ministerie van Handel heeft gezegd dat de beslissing een ‘feitelijke en juridische basis’ ontbeert. De maatregel die volgens Brussel bedoeld is om ‘economische schade voor EU-producenten van EVs te voorkomen’, leidde onmiddellijk tot protest van Europese autofabrikanten en brancheorganisaties.
Reactie westerse autogroepen
‘Het besluit om extra invoerrechten te heffen is de verkeerde weg’, zei BMW CEO Oliver Zipse die vond dat de EU Europese bedrijven en belangen schaadt. Protectionisme dreigt een spiraal te starten: ’tarieven leiden tot nieuwe tarieven, tot isolatie in plaats van samenwerking’ voegde hij eraan toe. Mercedes-Benz heeft een vergelijkbaar standpunt en zegt in een verklaring die werd uitgegeven nadat de EU haar besluit bekendmaakte.: ‘(…) vrije handel en eerlijke concurrentie zorgen voor welvaart, groei en innovatie’. CEO Ola Kaellenius van Mercedes-Benz was zelfs meer uitgesproken in een toespraak op het New Manufacturing World Congress dat vorige week nabij Stuttgart werd gehouden. ‘We moeten niet vergeten hoe Europa de afgelopen decennia economische welvaart heeft gegarandeerd, niet door markten te sluiten, maar door ze open te stellen,’ zei hij.
Europa’s grootste autofabrikant Volkswagen verklaarde dat ‘de extra heffingen op lange termijn niet zullen leiden tot de versterking van het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie. We verwerpen ze (…) de negatieve effecten van deze beslissing wegen zwaarder dan de mogelijke voordelen voor de Europese en vooral de Duitse auto-industrie,’ zei de autofabrikant.
Stellantis, dat is ontstaan uit de fusie in 2021 van het Italiaans-Amerikaanse conglomeraat Fiat Chrysler Automobiles en de Franse PSA Group, zei dat het gelooft in vrije en eerlijke concurrentie in een wereldwijde handelsomgeving. Het steunt geen maatregelen die bijdragen aan wereldwijde fragmentatie.
’Stellantis is soepel om zich aan te passen en te profiteren van elk scenario. De aankondiging van de tarieven van vandaag zal onze algemene strategie met betrekking tot Leapmotor in Europa niet afschrikken, zei het nog. In 2023 verwierf Stellantis een belang van 21% in de Chinese starter Leapmotor. De twee richtten in mei een joint venture op om de wereldwijde markt te verkennen. Stellantis zei dat de EV-producten van het Chinese bedrijf complementair zijn aan zijn huidige technologie en portfolio.
Andere Duitse reacties
De Duitse vereniging van de auto-industrie sprak zich uit tegen de stap van de EU. In een interview met CGTN Global Watch zei woordvoerder Simon Schuetz van de vereniging dat de Duitse auto-industrie geen voorstander te zijn van de heffingen omdat ze niet geloven dat tarieven een goede maatregel zijn om dit conflict op te lossen. De Europese vereniging van autofabrikanten ACEA, verklaarde: ‘Vrije en eerlijke handel is essentieel voor het creëren van een wereldwijd concurrerende Europese auto-industrie, terwijl gezonde concurrentie innovatie drijft en keuze voor de consument’.
Directeur Ferdinand Dudenhöffer, van het Center for Automotive Research (CAR) in Bochum waarschuwde in een interview met Xinhua dat Europese landen als verliezers zullen uit de bus komen als de Europese Unie (EU) extra tarieven oplegt. In het geval van ‘ontkoppeling’ zullen autofabrikanten in de EU ‘direct gaan investeren (in China dat toonaangevende technologie en innovatie heeft, stelde Dudenhöffer. Hij is ervan overtuigd dat Duitse autofabrikanten hun sterke samenwerking met China zullen voortzetten.
Reacties Chinese autogroepen
In China hebben autofabrikanten en brancheorganisaties hun teleurstelling geuit, maar zeggen dat het EU-besluit hen niet zal weerhouden van de verkenning van de buitenlandse markt. SAIC Motor, dat zal worden onderworpen aan de volledige 38%, zei diep teleurgesteld te zijn. Het voegde eraan toe dat de EU-maatregelen niet enkel in strijd zijn met de beginselen van de markteconomie, maar ook met de internationale handelsregels. SAIC stelde dat haar voertuigen populair zijn in Europa en meer gebaseerd zijn op technologische innovatie dan op overheidssubsidies. Statistieken tonen aan dat SAIC in Europa meer dan 100.000 MG4 EVs verkocht in 2023, waardoor het daar de best verkopende compacte EV is.
De in Shanghai gevestigde autofabrikant zei dat het van plan is om groene fabrieken in Europa op te zetten en de Chinese technologie voor nieuwe energievoertuigen daar in te voeren. ‘Met positieve maatregelen hopen we de Chinees-Europese samenwerking op het gebied van nieuwe energievoertuigen te bevorderen en gezamenlijk de wereldwijde overgang naar een koolstofarme economie te stimuleren’ stelt het bedrijf.
De Chinese autofabrikant Chery Auto verwacht tegen het einde van het jaar te starten met de productie van EVs in zijn onlangs aangekochte fabriek te Barcelona, zijn eerste productielocatie in Europa. De lokale productie ‘zou ons moeten helpen om de impact van de heffingen te verzachten’, vertelde Charlie Zhang, vicevoorzitter van Chery Auto en voorzitter van de Europese activiteiten.
Zhang zei dat Chery vastbesloten was om ondanks de tarieven door te gaan met haar uitbreidingsplannen. Hij voegde eraan toe dat de vestiging in Barcelona niet groot genoeg zal zijn om Chery’s middellange- en lange-termijnplannen voor Europa te verwezenlijken. Dus is het bedrijf de mogelijkheden voor een tweede vestiging aan het bekijken.
De Chinese starter NIO zei dat haar gehechtheid aan de Europese EV-markt onwrikbaar is. ‘We zullen onze gebruikers blijven bedienen en nieuwe mogelijkheden binnen Europa blijven verkennen, ondanks het protectionisme’, aldus de autofabrikant in een verklaring. Secretaris-generaal Cui Dongshu van de Chinese Passenger Car Association besluit: ‘dat dat EV-exporteurs, waaronder Geely en BYD, in de toekomst nog steeds een enorm potentieel hebben voor ontwikkeling in Europa.
Varkensvlees
China heeft gisteren een anti-dumpingonderzoek aangekondigd naar bepaalde varkensvleesproducten die uit de Europese Unie worden geïmporteerd en beschuldigt de EU daarbij van ‘overcapaciteit’ en subsidies – een echo van westerse beschuldigingen t.a.v China. Volgens het Chinese ministerie van Handel (Mofcom) omvatten de onderzochte producten vers, koud en bevroren varkensvlees, slachtafval van varkens, varkensvet zonder mager vlees en varkensdarmen, -blazen en -magen,
Het onderzoek naar importdumping loopt van 1 januari tot 31 december vorig jaar, terwijl de periode voor de evaluatie van industriële schade vier jaar beslaat, namelijk van de eerste dag van 2020 tot de laatste dag van 2023, aldus het ministerie. Het onderzoek, dat maandag van start ging, zou niet langer dan een jaar mogen duren, maar kan met nog eens zes maanden worden verlengd, voegde Mofcom er aan toe.
Volgens officiële douanegegevens was Spanje in 2023 China’s grootste bron van varkensvleesproducten waarop het onderzoek betrekking had, gevolgd door de Verenigde Staten en Brazilië. Nederland, Denemarken en Frankrijk stonden respectievelijk op de vierde, vijfde en zevende plaats. Het onderzoek werd naar verluidt geopend naar aanleiding van een formele aanvraag van de China Animal Agriculture Association (CAAA), die de binnenlandse varkensvleesindustrie vertegenwoordigt. Het verzocht op 6 juni om een anti-dumpingonderzoek naar geïmporteerd varkensvlees uit de EU.
China is ’s werelds grootste varkensvleesconsument. Zo’n 700 miljoen varkens – meer dan de helft van de jaarlijkse varkensvleesproductie in de wereld – eet men jaarlijks in het land met 1,4 miljard inwoners. In 2023 bedroeg China’s binnenlandse varkensvleesproductie 57,94 miljoen ton en importeerde het land volgens officiële cijfers 1,55 miljoen ton varkensvlees. Volgens de CAAA-aanvraag is de EU China’s grootste invoerbron van varkensvlees en varkensvleesproducten, goed voor ongeveer 54% van de totale invoer tussen 2020 en 2023.
Bronnen: China Daily, SCMP