EV-trends: Over slimme- en e-voertuigen & batterijen

BYD dat al Tesla verdrong als ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen (EV) heeft een record jaar achter de rug. Xpeng is klaar met een semi-automatisch navigeersysteem dat eerst zal rijden in Guangzhou, Shenzhen en Shanghai. NIO verkiest een swap systeem om batterijen uit te wisselen op 5 minuten tijd. Batterijproducent CATL gooit zich op de markt van energieopslag.

Vorig jaar werden in China 6,8 miljoen nieuwe energievoertuigen verkocht en dit betekende een groei met 93%. Het EV-marktaandeel verhoogde tot 25%, een verdubbeling. Het aandeel van de Chinese EV-merken bedroeg zelfs 79,9%

BYD: recordcijfers

BYD in het straatbeeld Foto Wikimedia Disclaimer

Door een verdrievoudiging van de verkoop tot 1,86 miljoen wagens realiseerde BYD vorig jaar een omzet van 424 miljard yuan of quasi een verdubbeling in vergelijking met de 216 miljard uit 2021. De winst vervijfvoudigde tot 16,6 miljard in 2022. BYD heeft nu néén derde van de EV-markt in China en ambieert 40% dit jaar. Stichter voorzitter Wang Chuanfu zegt dat er momenteel een overaanbod is op de markt en dat is de reden dat Tesla met prijsverlagingen begon. Sommige spelers zullen geëlimineerd worden maar hij hoopt leider te blijven. Tijdens het eerste kwartaal zou BYD 80% meer EVs verkocht hebben dan vorig jaar. Hij verwacht dat dit jaar 9 miljoen EVs verkocht worden of 59% meer. Wang schrijft zijn succes toe aan de prijs die bij BYD rond 200.000 yuan schommelt terwijl dit bij de slimme EVs 300.000 yuan bedraagt. Middenklassers kiezen liever voor BYD dan voor de premium modellen van Tesla of de Chinese concurrenten Xpeng, Li Auto en NIO. Tesla leverde vorig jaar 1,31 miljoen EVs wereldwijd terwijl BYD 1,86 miljoen haalde. De firma is niet van plan de VS-automarkt aan te snijden, maar voert wel uit naar Europa, Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika

Xpeng met rijhulpsysteem

Xpeng G9 Foto heyxpeng.com/g9 Disclaimer

EV-starter Xpeng heeft een geavanceerd rijhulpsysteem gelanceerd dat gelijkaardig is aan Tesla’s volledig zelfrijdende (FSD) software, waarmee de auto’s automatisch hun weg kunnen vinden in de straten van de stad. Deze X NGP (navigation guided pilot) software kan nu gebruikt in de G9 Max en P7i Max modellen in eerste instantie te Guangzhou, Shenzhen en Shanghai. Auto’s met het systeem zijn in staat verkeerslichten op een kruispunt te herkennen, automatisch van rijstrook te wisselen, in te halen en automatisch naar links of rechts af te slaan. Tijdens het tweede semester wordt het systeem uitgebreid naar andere steden. Xpeng beweert dat het NPG-systeem tot 90% zo efficiënt is als een menselijke bestuurder. Volgend jaar zou het geüpdatet worden tot een volledig geautomatiseerd systeem. Doorgaans gebruikt een rijhulpsysteem algoritmen om verkeersgegevens te analyseren die in real time zijn verzameld door sensoren aan boord. De sensoren helpen het voertuig te beslissen of een langzaam rijdende auto moet worden gepasseerd, maar het vereist nog steeds menselijke tussenkomst. Xpeng’s NGP en Tesla’s FSD vereisen nog steeds actief toezicht van de bestuurder. In februari leverde Xpeng meer dan 6000 wagens in China.  

NIO swapt batterijen

NIO swap station Foto rovel.net Disclaimer

NIO is dit jaar van plan zijn oplaadnetwerk te verdubbelen tot meer dan 2.300 wisselstations en 24.000 opladers in heel China. Vermits de klanten wisselstations verliezen omdat een batterij wisselen maar 5 minuten in beslag neemt, verkiest NIO dit als strategie boven oplaadpunten. Punt is wel dat dit systeem voor de bouwer duurder uitvalt. NIO deelde mee dat zijn dat zijn derde generatie power swap station tot 408 swaps per dag kon aanbieden, een stijging van 30% in vergelijking met de vorige generatie. Elke swap duurt minder dan vijf minuten, wat betekent dat gebruikers 20% minder tijd kwijt zijn. Tezelfdertijd streeft NIO naar meer hybride locaties, met zowel een wisselfaciliteit evenals enkele laadpalen. Zo kunnen de batterijen gedurende dalperiodes worden opgeladen voor latere wissel.  De EV-maker beweert dat ten minste 68% van de NIO-eigenaren in een “power swap-district” woont en dat het uiteindelijke doel is om dit aandeel in het hele land naar 90% te brengen. NIO hoopt dit jaar 250.000 voertuigen te leveren.

CATL mikt ook op opslag

CATL Luneng energeieopslag project Foto CATL Disclaimer

‘s Werelds grootste producent van elektrische batterijen CATL zoekt nieuwe groeiwegen in de energieopslag. Het zal HGP Storage uit Dallas voor 450 MWh lithium-ion batterijen leveren met CATL’s gecontaineriseerd vloeistofkoeling batterijsysteem. De werking zou in 2024 starten. Ter vergelijking de Britse ontwikkelaar van schone energie Harmony Energy zei dat het afgelopen november in Yorkshire  het grootste batterij-energieopslagsysteem van Europa met een energiecapaciteit van 196 MWh in gebruik had genomen. Overigens plannen CATL en HGP Storage een partnerschap op lange termijn met de ontplooiing van nog 5 GWh aan opslagsystemen voor openbare nutsvoorzieningen. In 2022 stond energieopslag in voor 14% van de CATL omzet maar dit was wel een verdrievoudiging in vergelijking met het jaar voordien. In Las Vegas plant het een 1,4 GWh zonne-energie en batterijopslagfaciliteit en het wil samen met Ford in Michiga een batterijfabriek van $3,5 miljard bouwen n. In de EV batterijmarkt heeft het bedrijf volgens SNE Research 39% marktaandeel.

Bron: Technode

.