EVs versus zuivel – de Chinese reactie op EU tarieven

De EU heeft, na pogingen van China het tij te keren, toch besloten hoge tarieven te heffen op elektronische auto’s uit China. Het was te verwachten dat China de EU met gelijke munt terug zou betalen. Zij heeft hiervoor de zuivelindustrie gekozen. China is een grote importeur van zuivel uit de EU, zodat dit groten gevolgen voor een aantal grote zuivelbedrijven kan hebben.

Producten van FrieslandCampina; foto FrieslandCampina (disclaimer)

Anti-subsidieonderzoek

China heeft maandag het Nederlandse bedrijf FrieslandCampina en Franse en Italiaanse bedrijven uitgekozen in een anti-subsidieonderzoek naar de invoer van zuivel uit de Europese Unie De maatregel komt nadat wetgevers uit deze landen hadden gestemd voor tarieven op Chinese elektrische voertuigen. Het onderzoek concentreert zich op de invoer van kaas, melk en room uit de Europese Unie.

Voorstemmers

Details van het onderzoek komen nadat EU-leden op 4 oktober hebben gestemd voor het opleggen van tarieven van maximaal 45% op geïmporteerde Chinese EV’s. Italië, Frankrijk en Nederland hadden voor de tarieven gestemd, terwijl België zich van stemming had onthouden. Het Chinese Ministerie van Handel zei dat zij bij haar onderzoek monsters zou gebruiken die zijn verzameld bij Elvi (France) Co., Ltd. (ELVIR), FrieslandCampina Nederland B.V., FrieslandCampina Belgium N.V. en de Italiaanse firma Sterilgarda Alimenti SPA. De bedrijven werden geselecteerd op basis van exportvolume, productstructuur en geografische spreiding, aldus het ministerie.

Tegenactie

De Europese Commissie heeft een challenge gelanceerd bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tegen het onderzoek van China, de eerste keer dat het aan het begin van een onderzoek een dergelijke actie heeft ondernomen, in plaats van te wachten tot het resulteert in handelsmaatregelen tegen het blok. De EU is China’s op een na grootste bron van zuivelproducten, na Nieuw-Zeeland, volgens Chinese douanegegevens. Het blok exporteerde in 2023 voor EUR 1,7 miljard aan zuivelproducten naar China, volgens gegevens van het Directoraat-Generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling van de Europese Commissie.

Commentaar

De EU-landen hebben deze ellende geheel aan zichzelf te danken. Er is weinig grond voor de verhoogde tarieven op EVs uit China, aangezien EU-lidstaten ook op diverse manieren de aankoop van EVs subsidiëren. Daarnaast heeft China genoeg alternatieve markten voor zijn EVs. Chinese ondernemingen worden dus nauwelijks door de maatregel geraakt. Nog onlangs heeft Chinasquare gemeld dat er in China een overschot aan rauwe melk is. China zuivelverwerkers hebben inmiddels voldoende kennis in huis om zelf yoghurt, kaas en andere zuivelproducten te vervaardigen en minder invoer van kant-en-klare producten kan de lokale verwerking van melk stimuleren. En uiteraard is er ook genoeg aanbod uit landen buiten de EU. Een bedrijf als FrieslandCampina echter, dat al jaren gul in China heeft geïnvesteerd, heeft veel te verliezen bij eventuele Chinese maatregelen. Zo kan FrieslandCampina, na ASML, het tweede Nederlandse economische vlaggeschip worden dat averij oploopt door de actieve deelname van Nederland (dat n.b. zelf geen auto-industrie van betekenis heeft) aan de anti-China campagnes van de EU.

Bron: Dairynews