Expo 2010: Shanghai is er klaar voor

Op minder dan 100 dagen voor de expo werd vorige week de centrale expolaan afgewerkt. Ongeveer 90 % van de paviljoenen is klaar. Er komt ook een ‘stikstofloos’ paviljoen. Deze week werd nog een uitgebreid transportplan bekendgemaakt om het vervoer van de tientallen miljoenen verwachte bezoekers te vergemakkelijken.
expolaanViceburgemeester Yang Xiong deelde mee dat 90 % van de paviljoenen afgewerkt is en dat in 80 % de decoratie wordt afgewerkt. De centrale laan met zijn 6 omgekeerde hoorns die moeten toelaten dat de zon tot op het ondergronds niveau doordringt, is deze week af (cfr foto’s). We schreven reeds over de maatregelen die Shanghai en de expo groen moeten maken. In dit verband werd nog bekend dat er een  ‘stikstofloos’ paviljoen op de expo zal te zien zijn, dat moet dienen als platform inzake energiebesparing en beperking van uitstoot. Het wil de bezoekers tonen hoeveel CO² ze in hun dagelijks leven voortbrengen. Het paviljoen bestaat uit twee gebouwen van vier verdiepingen en bevat een stikstofloze rapporthall, een dito expohall, een ‘zerostikstof’-restaurant en zes dergelijke suites. De site gebruikt zowel zonne-energie als wind voor elektriciteit en gebruikt de Huangpurivier als bron voor geothermische koeling. Overschotten van de maaltijden worden eveneens gebruikt om elektriciteit mee op te wekken. Volgens sommigen zijn bestek en bord zelfs eetbaar. Het stikstofloze paviljoen zal na de expo behouden worden als het eerste zerostikstofmuseum.
Transport

Eén van de 6 "Zonnevalleiën"

Eén van de 6 "Zonnevalleien"



De expo zal naar verwachting dagelijks 600.000 bezoekers aantrekken, en 90 % van deze bezoekers zal het openbaar vervoer gebruiken. Van de 70 miljoen verwachte bezoekers zal 5 % buitenlander zijn. Inwoners van Shanghai mogen vanuit de verste uithoek niet meer dan 90 minuten besteden om via bus en metro tot op de site te komen.  Op 1 mei zal Shanghai 747 km snelwegen bevatten, 20 % meer dan in 2008; 38 supplementaire wegen bevinden zich trouwens in de allerlaatste staat van afwerking.
De twee luchthavens kunnen 2400 vluchten aan per dag en 260.000 passagiers. De spoorweg kan 200.000 bezoekers per dag verwerken. De metro vervoert 5,5 miljoen passagiers per dag; bussen kunnen 7,5 miljoen personen per dag aan en de 50.000 taxi’s bieden dagelijks 3 miljoen ritten. Vijf metrolijnen hebben een stop binnen de exposite en zullen elk uur 100.000 bezoekers aanleveren. Er stoppen eveneens 90 buslijnen binnen  het expogebied; 30 stadsbussen en speciale expobussen zullen pendelen tussen de voornaamste plaatsen in de stad en het expoterrein, dat ook wordt aangedaan door vier ferrylijnen. Op de parking rond de expo kunnen enkel bussen, privéauto’s  en taxi’s terecht met een speciaal pasje.  Wel werden transitparkings met 10.000 plaatsen gebouwd bij uitritten van de autowegen, waar kan overgestapt worden op het openbaar vervoer. Ook inzake gps, radiobegeleiding en een telefonische helpdesk wordt alles in gereedheid gebracht. Nog drie maanden te gaan en al 20 miljoen toegangstickets verkocht.
Zie ook:  CCTV over vervoersplan;     andere CCTV-video’s over Expo 2010.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *