Meer en meer fabrieken openen hun productielijnen voor toeristisch bezoek. Terwijl dit vroeger meer uit interesse voor het historisch erfgoed gebeurde, worden de huidige bezoekers van bv. de Xiaomi en Tesla Gigafabriek aangetrokken door de moderne technologie. De bedrijven verhogen zo niet enkel hun transparantie maar toeristen worden eveneens onopvallend merkambassadeurs.

Terwijl fabrieksvloeren vroeger meestal verboden terrein waren voor buitenstaanders behoren ze nu tot de meest gewilde toeristische bestemmingen van China. Nergens is dit duidelijker dan in de Xiaomi automobielfabriek te Beijing waar het krijgen van een plek voor een rondleiding niet veel makkelijker is dan het scoren van kaartjes voor een concert op de eerste rij..
De fabrieksrondleiding door Xiaomi is populair sinds de opening voor het publiek eind vorig jaar. In januari schreven 8.000 mensen zich in voor slechts 60 tourplaatsen. De rondleiding door Xiaomi’s autofabriek geeft bezoekers de kans om de meest geavanceerde productielijnen ter wereld te zien, waar 700 industriële robots elke 76 seconden een Xiaomi SU7 elektrische auto in elkaar zetten. Bovendien krijgen bezoekers exclusieve voordelen: ze kunnen een proefrit maken, dineren in de personeelskantine, genieten van gratis hapjes en drankjes en winkelen in Xiaomi’s culturele en creatieve verkoopspullen. Deze ervaringen maken de rondleiding tot een uitzonderlijke en kosteneffectieve reiservaring, die vooral aantrekkelijk is voor gezinnen op eendaagse uitstapjes. De fabriekstour van Xiaomi is een teken van een bredere trend: de opkomst van productietoerisme. Steeds meer bedrijven spelen in op deze verschuiving door hun productielijnen open te stellen.
Diverse ervaringen

In de provincie Anhui kunnen toeristen in de fabriek van drankenmerk Genki Forest geavanceerde productielijnen voor dranken in werking zien, kijken hoe suikervrij bruiswater wordt gemaakt, spelenderwijs drankjes met een beperkte oplage uit een automatenklauwspel pakken en zelfs smaken mixen en matchen om hun eigen persoonlijk bruiswater te maken in een doe-het-zelf-station.
Voor zuivelliefhebbers biedt Junlebao Dairy Group uit Shijiazhuang, (Hebei) een kijkje in de moderne melkproductie. Bezoekers kunnen een bezoek brengen aan de ultramoderne melkveehouderij waar weidegang, veeteelt, wetenschappelijk onderzoek en melkproductie worden geïntegreerd in een uitgebreide toeristische ervaring.
In de sportkledingindustrie heeft de Anta-fabriek in de provincie Jiangxi een merkmuseum, een slim sportlab en interactieve ervaringen waar bezoekers getuige kunnen zijn van de productie van sneakers en hightech sportapparatuur kunnen testen van slimme loopmachines tot AI-gestuurde basketbalschietmachines.
In het nostalgische Beibingyang-Yili Industrial Park te Beijing kunnen bezoekers een wandeling maken door de moderne fabrieken van het aloude voedselmerk Yili, nagebouwde scènes zien van van China’s allereerste productie van chocoladerepen en moutsnoep en zien hoe sinaasappelsap van het frisdrankmerk Beibingyang wordt gebotteld en zelfs enkele smaken proeven die in de winkels niet verkrijgbaar zijn.
Succesredenen

Bezoekers worden om verschillende redenen aangetrokken tot fabriekstoerisme. Sommige toeristen bezoeken fabrieken uit nostalgie voor het industriële erfgoed, anderen worden gedreven door een verlangen naar praktische ervaringen begeleid door experts en weer anderen betekenen fabrieksbezoeken stressverlichting. Voor fotografieliefhebbers bieden fabrieken een omgeving voor opvallende, ongefilterde portretten. De minimalistische, functionele architectuur zorgt voor een natuurlijke achtergrond waardoor elk snapshot er cool en filmisch uitziet. Gezinnen zien fabrieksbezoeken als een leermogelijkheid – een klaslokaal waar kinderen kunnen zien hoe melk wordt verwerkt, boeken worden gebonden of complexe lopende banden aan het werk zijn.
Industrieel toerisme bestond al tientallen jaren geleden, zoals het toerisme dat werd aangeboden door autocentra in Duitsland of door oudere merken zoals Tsingtao Beer in China legt Han Yuanjun aan de China Tourism Academy uit. ‘Het huidige fabriekstoerisme is echter anders’ want hij schrijft de hernieuwde populariteit toe aan de snelle technologische vooruitgang in China en de veranderende verbruikerstrends. ‘Fabrieken zijn niet langer enkel overblijfselen van de industriële geschiedenis; het zijn dynamische, hightech omgevingen die een nieuwe generatie toeristen aanspreken. Met China’s opkomst in de wereldwijde productie is industrieel toerisme nu een venster op de innovatie en vooruitgang van het land,’ vindt hij.
Groter geheel

Terwijl fabrieksrondleidingen bezoekers een leerzame en meeslepende ervaring bieden, hebben ook bedrijven er baat bij. Hoewel sommige fabrieken entreegeld vragen als extra inkomstenbron, ligt de belangrijkste motivatie vaak in het vertellen van het merk, het cultuuraanbod en het opbouwen van vertrouwen bij de consument. Door een kijkje in de productie te bieden, vergroten bedrijven hun transparantie en veranderen bezoekers in pleitbezorgers van het merk want ze delen nadien hun ervaringen delen
In november vorig jaar kondigde Tesla aan dat klanten die een nieuwe auto kochten in aanmerking kwamen voor een exclusieve rondleiding in de Gigafabriek te Shanghai, waarbij vliegtickets en hotelovernachtingen voor gelukkige deelnemers waren inbegrepen. De timing was strategisch. Tesla had in oktober vorig jaar te maken met een daling van de verkoop op de Chinese markt. Na de lancering van de fabrieksrondleiding steeg de verkoop in december met 12,8 % en vestigde daarmee een nieuw maandrecord.
Potentieel Industrieel toerisme is niet enkel goed voor bedrijven en de toeristische sector, maar ook voor de lokale economie, aldus Han. Industrieel toerisme stimuleert aanverwante industrieën, creëert banen en stimuleert de economische groei. Industrieel toerisme is een snel groeiende sector met lange termijn potentieel. Volgens een Zero Power Intelligence Group-rapport over industrieel toerisme van 2023 tot 2028 blijft de Chinese markt ervan onderontwikkeld in vergelijking met wereldwijde benchmarks. Terwijl fabriekstoerisme voor 10-15 % bijdraagt aan de totale inkomsten uit toerisme wereldwijd, ligt het aandeel van China nog onder de 5 %. Kortom de trend van fabriekstoerisme injecteert nieuwe vitaliteit in nijverheden, introduceert het een nieuwe motor voor economische groei en dient als een alternatief kanaal voor culturele promotie en een nieuwe manier om verbruikers te betrekken
Bron Beijing Review