Omdat de HNA-groep zijn schuldeisers niet meer kan betalen, heeft het Hooggerechtshof van Hainan de HNA-groep failliet verklaard en aangedrongen op herstructurering. HNA beschikt over 980 miljard yuan activa en 706 miljard schulden.
Het Hooggerechtshof van Hainan is ingegaan op het verzoek van de schuldeisers om de HNA-groep failliet te verklaren en om aan te dringen op een herstructurering. De voorbije jaren heeft HNA een onbeheersbare schuldenberg opgebouwd na een reeks van prestige aankopen. Daarbij behoorde 10% aandeel in Deutsche Bank, in de Hilton hotelketen tot en met aandelen van Ingram Micro. Op zijn piek rond 2017 had HNA voor 40 miljard wereldwijde activa aangekocht. De groep HNA bezit volgens mediarapporten meer dan 2300 bedrijven met medio 2019 890 miljard yuan aan activa en 706 miljard aan schulden.
Naar de top
De HNA groep werd in 1983 door Chen Feng opgericht op de fundamenten van Hainan Airlines het grootste Chinees privé luchtvaartbedrijf. Oorspronkelijk had het maar enkele vliegtuigen en stichter Chen Feng werkte voordien bij het Bestuur voor Burgerluchtvaart. Succesvol was het mikken op het Russisch publiek dat van het koude noorden overvloog met als bestemming de tropische eilanden. De luchtvaartmaatschappij die bekend stond om zijn stiptheid en goede dienstverlening, breidde zijn vloot uit. Georges Soros was de grootste buitenlandse aandeelhouder. De groep sloeg de tentakels uit naar logistiek, toerisme en vastgoed. Chen Feng wou zijn bedrijf in de Fortune top 100 krijgen. Tegen 2017 telde de groep 290.000 personeelsleden.
De val
Het was de koop in 2016 van vier stukken grond op de voormalige Kai Tak luchthaven van Hongkong voor 3,5 miljard $ die in China het licht deed knipperen. De ongebreidelde koopwoede kwam in 2017 tot een einde toen de bankregulator vier grote groepen aan een sterkere controle ging onderwerpen waarbij naast HNA-groep ook Anbang, Wanda en Fosun. Het krachtdadig overheidsoptreden drong aan op de verkoop van activa. Ondertussen werden de vier stukken Kai Tak grond terug verkocht naast andere activa die niet tot de kerntaken behoorden. Over de verkoop van Hongkong Airlines wordt nog onderhandeld met Air China. Een van de schuldeisers China Development Bank deed mee aan de verkoop van investeringen en ook de provincie Hainan vormde een werkgroep met dat doel. Ondertussen werd Chen verwijderd uit de HNA-partijafdeling wat bewijst dat hij de touwtjes niet meer in handen heeft. Op 22 januari werd overigens een nieuw management aangesteld.
CEO Gu Gang van het comité dat de 500 miljard schulden moet ontwarren, heeft naar de 100.000 personeelsleden een brief geschreven dat zijn groep een herstructurering op het oog heeft. Hij vraagt het personeel geduld en hard werk omdat na drie jaar door de donkere tunnel het licht begint te dagen op het einde.
Bronnen: Global Times, SCMP, FT