De overheid heeft het 11de onafhankelijk filmfestival van Beijing verhinderd. In een omgekeerde beweging duikt Ai Weiwei positief op in de Chinese media. De verhouding tussen overheid en non-conformistische kunstenaars blijft complex.
Deze week zou in Beijing het 11de onafhankelijk filmfestival doorgaan. De organisatoren stonden de dagen vooraf al onder druk om het festival te schrappen. Op de openingsdag werd de toegang, via een smalle steeg van het dorp, zeg maar voorstad, Songzhuang, geliefd bij avant-garde kunstenaars, afgesloten door politie en burgers. Een dertigtal deelnemers konden niet naar binnen, zo meldt Associated Press. Ook bij vorige festivals waren er incidenten; zo werd ooit de elektriciteit afgesneden. Maar het is de eerste keer dat het festival volledig verhinderd werd. Organisator van het festival is Li Xianting. De onafhankelijke filmregisseurs op het festival zijn geen politieke dissidenten. Maar zij brengen op ongecontroleerde wijze films over vervelende, schokkende of provocerende onderwerpen. Moeilijk te verteren voor confucianistische Chinezen. En voor overheden die niet graag de controle verliezen.
Ai Weiwei terug in beeld
Dat de relatie kunstenaars-overheid complex is blijkt uit wat dezer dagen met Ai Weiwei gebeurt. Ook hij is geen politieke dissident, maar een kunstenaar die de confrontatie met de overheid als handelsmerk gekozen heeft (wat hem in het buitenland geen windeieren legt). De officiële krant Global Times omschreef hem als ‘de man die pocht dat hij meer durft dan een ander’. Sinds de overheid hem in 2011 gepakt heeft op belastingontduiking heeft hij een uitreisverbod en werd hij in de Chinese media doodgezwegen. Daarin is nu verandering gekomen. In het economisch blad Caijing staat een lang interview overgenomen uit Beijing Time Out, het eerste sinds jaren. Het blad noteert dat de politiebewaking aan het atelier van Ai verdwenen is, maar dat Ai nog steeds elke dag door het buitenzetten van een bloempot, ‘een voortdurend kunstwerk’,’subtiel protesteert’ tegen het achterhouden van zijn paspoort. Ai zegt dat de houding van de overheid tegenover hem veel vriendelijker geworden is. Op het internet wordt hij niet meer gecensureerd. Waarom? Hij weet het niet. Is de overheid tot het besluit gekomen dat hij gewoon een artiest is, geen politicus? Ai zegt dat zijn activisme voortgekomen is uit de behoefte om zijn basisrechten als kunstenaar te beschermen. Zijn beroemdheid in het buitenland heeft hij deels te danken aan de tegenwerking van de Chinese overheid. Hij gaat verder uitvoerig in op zijn artistieke opvattingen, de succesvolle commercialisering van zijn imago en het feit dat hij zijn kunst niet zelf maakt maar concepten levert. “Ik ben een zuiver internetproduct” besluit hij.
Bronnen: BBC, Caijing
Het volledige interview in Caijing vind je hier.
Meer over de aanhouding en veroordeling van Ai Weiwei in 2011:
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/19636/
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/ai-weiwei-aangehouden-eerste-reacties-in-china/
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/scmp-%E2%80%9Cai-weiwei-beschuldigd-van-belastingfraude%E2%80%9D/
Over de Chinese filmmarkt: http://www.chinasquare.be/achtergrond/kwart-meer-filminkomsten-2013/