Gisteren werd de eerste Fuxing-SST in gebruik genomen tussen de Tibetaanse steden Lhasa en Nyingchi. De treinen leggen het traject af van 435 km waaraan meer dan 5 jaar gewerkt is met 160 km per uur.
De nieuw geopende lijn bedient het zuidoosten van Tibet voor het eerst met treindiensten. Vergeleken met wegen vermindert het treintraject de reistijd tussen Lhasa en Nyingchi van 5 uur tot ongeveer 3.30 uur. Nyinchi ligt op 16 km van de grens met India. De bouw van het 435 km lange traject begon in maart 2015 en het leggen van de sporen eindigde in 2020. Meer dan 130.000 arbeiders hebben in de bergen gewerkt want 90% van het traject ligt 3000 meter boven de zeespiegel.
Het hoogste punt van de spoorweg bevindt zich 5100 km boven de zee, een wereldrecord voor elektrische lijnen. De spoorweglijn rijdt door 47 tunnels en 121 bruggen en steekt 16 keer de Yarlung Zangbo rivier over. Tunnels en bruggen maken 75% van de totale lengte. Er bevinden zich negen stations op de lijn: Gonggar, Zhanang, Shannan, Sangri, Gyaca, Nang County, Mainling, Gangga en Nyingchi.
De treinen kunnen zowel passagiers als vracht aan. Jaarlijks kan 10 miljoen ton vracht over het traject worden vervoerd. Volgens sommigen zal de lijn ook de Chinese defensie in het gebied ondersteunen. De spoorlijn Lhasa-Nyingchi is een onderdeel van het Sichuan-Tibet spoortraject dat Lhasa zal verbinden met Chengdu, de hoofdstad van buurprovincie Sichuan. Het moeilijkste segment van deze lijn Ya’an–Nyingchi zou pas tegen 2030 klaar zijn.
Peoples Daily, CGTN, SCMP