Geely koopt tegen 9 miljard dollar, bijna 10% van de Duitse groep Daimler die eigenaar is van Mercedes-Benz. Daarmee wordt de Chinese groep de grootste aandeelhouder. De woordvoerder van Daimler verwelkomt het initiatief.
Zoals bekend kocht Geely voorzitter Li Shufu Volvo Cars in 2010 en zeer recent werd hij tegen 3,9 miljard hoofdaandeelhouder bij vrachtwagenproducent Volvo AB. Vorig jaar verwierf de groep 49% van de Maleise autoproducent Proton en gelijk een controlerend aandeel in het Britse sportmerk Lotus. Daarnaast bezit de groep de London Taxi Company waarvan de naam veranderd werd in London Electric Vehicle Company en in november kocht hij Terrafugia de firma van vliegende auto’s.
De nieuwste pijl op de boog van Geelys diversificatie naar een polyvalente autogroep heet Daimler die Mercedes-Benz op de markt brengt. Een eerste poging dateert uit oktober maar stuitte op afwijzing. De Financial Times brengt uit dat Li Shufu volgende week naar Duitsland trekt om de onderhandelingen te voeren. Bloomberg spreekt van een akkoord waarbij Geely 9,69% van de aandelen verwerft tegen 9 miljard dollar. Totnutoe was het Koeweits soeverein fonds met 6,8 % de hoofdaandeelhouder.
Van Daimler wordt aangenomen dat de groep het verst staat bij de ontwikkeling van puur elektrische technologie. De groep koestert ambitieuze plannen om 10 miljard dollar in de technologie te investeren. Door de hoge investeringen verwacht Daimler dat de winst dit jaar niet meer zal groeien ondanks recordcijfers op het niveau van de verkoop.
Daimler heeft in China met Geely al een joint-venture om elektrische wagens te bouwen. Li Shufu hoopt volgend jaar met de elektrische Lynck & Co te kunnen uitpakken waarvan gehoopt wordt dat die gedeeltelijk in Gent zou vervaardigd worden.Volgens Reuters ziet Geely mogelijkheden in Daimler omdat het snelle internetverbindingen ontwikkelt voor zelfrijdende wagens. Een Daimler-woordvoerder heeft al verwelkomd dat Li Shufu een aandeelhouder wil worden voor de lange termijn. Ook een overheidswoordvoerder zag geen bezwaren. Zondag werd bekend dat Daimler met de Chinese autobouwer BAIC samen 1,5 miljard euro investeren in de bouw van een fabriek van nieuwe Mercedessen in China.
Elektrisch
Zoals bekend is China al de grootste markt voor auto’s, maar promoot China groene wagens om
de luchtverontreiniging onder controle te houden. China telt al meer dan 200 producenten van groene wagens waarvan velen de concurrentie niet zullen overleven. Volkswagen, Ford, Renault-Nisssan kondigden aan om door hun joint-ventures elektrische auto’s te laten vervaardigen. Volkswagen richt met zijn Chinese partner JAC daartoe een joint venture op; GM wil het EV Baojun E100 vervaardigen met partner SAIC terwijl BMW met Great Wall al ver gevorderd is in de onderhandelingen om in het land een elektrisch minimodel te gaan ontwikkelen.
Bronnen: FT, Bloomberg, China Daily, SCMP De Belegger