Gepland offensief tegen vervuiling

Harbin (noorden van China), foto China Daily


China heeft nu officieel besloten om tijdens het vijfjarenplan 2010-15 de belangrijkste milieuvervuilers met 30 tot 40% terug te dringen.
Er komen meer normen en er zal een grotere druk worden uitgeoefend om aan de normen te voldoen. Strengere regels zullen samengaan met veel grotere investeringen in milieubescherming. Aan de lijst van grote vervuilende stoffen zijn ammonia en stikstofoxide toegevoegd, zodat er nu volgens de overheid zeven ‘grote vervuilers’ zijn. De uitstoot van ammonia en stikstofoxiden moet op zijn minst met 10% dalen. De uitstoot van zwaveloxiden en het chemisch zuurstofverbruik van water (Engels: Chemical Oxygen Demand, COD) zullen minimaal met 8% naar beneden moeten. Uit het chemisch zuurstofverbruik kan men afleiden of micro-organismen in het water een kans hebben om de vervuiling af te breken. Tijdens de periode van het vorige plan daalden die laatste twee percentages al met respectievelijk 12% en 14%. Niet minder dan 3.400 miljard yuan (410 miljard euro), ofwel 1,4% van het bnp zal in milieubescherming worden geïnvesteerd. Dat geld moet voornamelijk van plaatselijke overheden komen. De prestaties die zij hebben geleverd op het vlak van milieubescherming en milieuveiligheid voor het publiek zullen een factor zijn bij de beoordeling die ze van het hogere echelon krijgen.
De luchtkwaliteit wordt intussen al permanent gevolgd in 333 steden. In Beijing is de meting van fijn stof uitgebreid tot de ultra fijne stofdeeltjes (PM2.5) en heeft het publiek meer inzage in de meetresultaten. Dit systeem zal naar een aantal regio’s worden uitgebreid: de lijst bevat de delta’s van de Jangtse en de Zhujiang en de steden die daarbij in de buurt liggen Chengdu en Chongqing.
Grootse plannen, maar niet makkelijk afdwingbaar. Een voorbeeld: de overheid wilde de strenge norm voor dieselmotoren invoeren in 2011, maar moest de uitvoering achtereenvolgens uitstellen tot begin 2012 en opnieuw naar halfweg 2013. De Chinese petroleumraffinaderijen zijn immers nog steeds niet technisch uitgerust om voldoende kwaliteitsdiesel te leveren die aan deze normen voldoet. Sommige waarnemers zien hierin de hand van een machtige olielobby die de milieubescherming zou saboteren en die eigenlijk geen geld in milieubescherming wil stoppen. Zwavelarme diesel is nodig opdat de dieselmotoren de strenge uitstootnormen voor zeer fijn stof zouden kunnen halen en… dieseluitstoot zou in China de grootste oorzaak van zeer fijn stof zijn.
Bronnen: Xinhua en Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *