Een hogeschool in Hangzhou gebruikt gezichtsherkenning om het gedrag van de studenten te analyseren in klas. Er is toch meteen duidelijk gesteld dat het niet de bedoeling is om dit gedrag per leerling bij te houden maar wel per klas, aldus Beijing News.
Middelbare School nummer 11 te Hangzhou bestaat al meer dan honderd jaar en telt duizend leerlingen. Het ‘slim beheerssysteem voor klasgedrag’ wordt er gebruikt en is gebaseerd op een camera met gezichtsherkenning die de klas elke dertig seconden scant. De camera is ontworpen om zes gedragstypes van studenten bij te houden: lezen, schrijven, hand opsteken, opstaan, luisteren naar de leraar en leunen op de bank. Ook houdt het systeem de gelaatstrekken van de studenten bij en registreert of ze blij, boos, angstig zijn of de les vreselijk vinden. De bijgehouden informatie wordt geanalyseerd en aan de leraren gerapporteerd zodat ze beter de prestaties van de leerlingen kunnen overzien.
Privacy
Vicedirecteur Zhang Guanchao legt als antwoord op vragen over privacy uit dat het systeem enkel de analyse van de gezichtsherkenning bijhoudt en analyseert, maar de beelden niet opslaat. Privacy werd in acht genomen bij het ontwerpen van het systeem beweert hij. Immers het verzamelen van gegevens en de focus van de toepassing ligt op het gedragsbeheer van de gehele klas, eerder dan op dat van individuen. Hij benadrukt nog dat het systeem verbonden is met een lokale server en niet een cloudserver en dit om ongewenste toegang tot de gegevens te vermijden.
Zhang Guanchao voegde er aan toe dat het systeem de leraren de mogelijkheid geeft hun lesmethode aan te passen door de statistische gegevens te gebruiken en ook met aandacht bij de les zijn te controleren op enkele seconden. De school startte vorig jaar met het gebruik van gezichtsherkenning toen het ingevoerd werd voor de studenten die hun lunch in de kantine kochten. Sindsdien werd het gebruik uitgebreid op meerdere terreinen: bij het binnenkomen, om te betalen in de schoolwinkel en om boeken te lenen uit de bibliotheek.
Het systeem werd ontworpen door Hikvision Digital Technology. Feit is dat de leerlingen sinds de introductie van het systeem minder indommelen in klas. Het is de bedoeling om dit systeem dat nog maar functioneert in één klas na de vakantie algemeen in te voeren, aldus schooldirecteur Ni Ziyuan.
Bron: People’s Daily, Reuters
.
Wel vreemd dat je individuele gezichtsherkenning nodig hebt om groepsprocessen te analyseren
een groep kan moeilijk lachen of verveeld kijken, maar als 2/3 of 3/4 dat doen, kan gesproken van een groepsresultaat
middelbare school, niet hogeschool
Als een leraar zelf niet ziet dat 2/3 of 3/4 van zijn groep verveeld zit te kijken, dan is hij geen knip voor zijn neus waard. Daar is geen dure ICT oplossing voor nodig.
aan Huub: Niet wanneer een klas uit 35 leerlingen bestaat. Ben wel mee eens dat er meer leraren moeten zijn i.p.v. meer IT. Maar wie wil deze slecht betaalde baan nou. De meeste Chinese leerlingen vertonen zelden slecht gedrag. Ze kunnen zich wel goed gedragen in de klas, maar of ze goed willen leren is nog de vraag. Hopelijk kan deze nieuw technologie betere kansen creëren voor alle leerlingen en voor de leraren het lesgeven verbeteren.
Correct. Gecorrigeerd.
Het artikel concludeert: “Feit is dat de leerlingen sinds de introductie van het systeem minder indommelen in klas. ” Het gaat dus wel om individuele leerlingen die waarschijnlijk op hun donder krijgen als de camera hun slaapgedrag registreert. De pedagogische/didactische kwaliteiten van de docent komen niet ter sprake. Terwijl het daarover moet gaan. Ik ben wel een grote voorstander van video feedback richting docent. Dat is een zeer goed vorm van instructie waar elke docent wat aan heeft.
@hahaha ik heb 2 universiteiten bezocht, Chengdu en Beijing en het gedrag van studenten in collegezalen zou door geen enkele docent bij ons worden getolereerd. De mobieltjes stonden allemaal aan en waren in gebruik, studenten aten hun kant en klare noedels, ze lagen met het hoofd op de armen te slapen. Het was in een woord bizar om te zien.
Ik heb over leerplicht leeftijd in China zoals deze artikel. Er bestaat ongelijkheid in de onderwijs vanwege de hukou systeem. Zelf in dezelfde stad bestaat er verschillende wijken met erg grote ongelijkheid. Zelf in dezelfde school bestaat er verschillende ongelijke klassen. Zelf in dezelfde klas zit er een ongelijkheid. Meestal bestaat een klas 40 leerlingen. Zo de klas worden verdeeld in 20 goede leerlingen voor de buitenlandse Engelstalig leraar. En de andere 20 krijgen Chinese leraar die niet eens fatsoenlijk Engels kan. Leerlingen die vooraan zitten krijgen een betere onderwijs dan achteraan de klas. Deze manier van ongelijkheid van lesgeven bestaat al jaren, waarom denk je dat tijdens culturele revolutie zoveel leraren worden mishandeld door leerlingen. Hopelijk kan IT deze gedrag van leraren verbeteren.