Op de nieuwe Daxing luchthaven van Beijing werken Huawei, China Eastern en China Unicom samen in een 5G slim reissysteem waarbij gezichtsherkenning wordt gebruikt voor check-in, veiligheidscontrole en een papierloze bagagedienst. Ook in Chinese metro’s wordt met gezichtsherkenning geëxperimenteerd.
De nieuwe Daxing luchthaven werd vandaag officieel ingehuldigd. Hij is ontworpen om in 2021 45 miljoen passagiers te kunnen verwerken, kostte 80 miljard yuan, telt 7 landingsbnen en een vertrekhall van twee verdiepingen. . Huawei Technologies, China Eastern Airlines en China Unicom hebben de krachten gebundeld om er een slim reissysteem op poten te zetten. Dit systeem is gebaseerd op 5G en gezichtsherkenning. Reizigers van China Eastern gebruiken de gezichtsherkenning om hun bagage in te checken, door de veiligheidscontrole te komen en ook om in het vliegtuig te stappen. Dit alles zonder ID-kaart en tickets te gebruiken of een QR-code te scannen. Om gebruik te maken van het papierloze bagage systeem kunnen de passagiers hergebruikbare RFID-bagagekaarten aanvragen die ze gebruiken met hun smartphone om het vluchtnummer en bestemming(en) in te scannen vooraleer ze hun tassen afzetten. De reizigers kunnen de status van hun bagage controleren op de website van de vliegmaatschappij.
Bovendien gebruikt de Daxing luchthaven geavanceerde bewakingstechnologie om de flessenhalzen te verlichten in de veiligheids-en immigratie screening. Verder wordt verwacht dat ID-verificatie zal uitgevoerd worden door camera’s die iemands uiterlijk vergelijkt met de nationale ID-databank. De luchthaven autoriteiten zullen ook de passagiers kunnen koppelen aan hun bezittingen zodat bagage zonder toezicht kan opgemerkt en gecontroleerd worden op veiligheidsrisico. Verwacht wordt dat dit model van slim reizen zich vlug zal verspreiden naar andere luchthavens.
Metro
Momenteel wordt de gezichtsherkenning uitgetest in de eerste Chinese metro’s. Te Shenzhen is de dienst beschikbaar op 18 stations van lijn 11. Te Jinan gebruiken dagelijks 500 pendelaars de gezichtsherkenning om de metro te betalen. In de stad Guangdong werden de machines op basis van gezichtsherkenning op 10 september gelanceerd in 10 metrostations. Naar verluidt experimenteren 10 stedelijke metro’s met dit systeem. Huawei nam al deel aan 60 slimme stadsprojecten in China.
Uit een rapport van de Payment and Clearing Association of China wilden 85% van de ondervraagden hun biometrische gegevens ter beschikking stellen voor betalingen, maar 73 % van de ondervraagden verklaarden ook bang te zijn van een lek van hun privégegevens.
SCMP